© BELGA

Ex-collega’s over Bart De Pauw: “Hij krijgt zijn fantasie soms niet aangesloten op de wereld”

‘Dag Allemaal’ en ‘Story’, de zogenaamde ‘boekskes’, gaan vandaag door op het ontslag van tv-maker Bart De Pauw na klachten over grensoverschrijdend gedrag ten opzichte van vrouwen. Ook het weekblad ‘Humo’, dat door anonieme getuigenissen van ex-collega’s “een voorzichtige poging doet om in het hoofd te kijken van een man die altijd complexer is geweest dan zijn prettige schaduw op het scherm.”

‘Humo’ duikt eerst terug in het archief en herhaalt wat Bart De Pauw in 2001 zei over ‘Onkuisheid’ in de reeks ‘De 7 Hoofdzonden’. Hij vertelde toen over hoe hij zich als tiener prikte en stootte aan het fenomeen ‘Meisjes’: “Ik was echt verliefd op de liefde: ik wilde graag gezien worden. Maar ik kon absoluut geen contact leggen. (...) Het probleem was: ik wist niet hoe ze aan te spreken, hoe mij te verkopen, hoe mij in hun gunst te manoeuvreren. Bij gebrek aan moed probeerde ik het dan maar via briefjes.”

“Ik snap de meiden soms niet. Ze pikken er altijd weer de arrogantste dommekloot van de klas uit, de jongen met lef en rollende spierballen. Het was hopeloos. Tot ik mocht figureren in ‘Meester, hij begint weer’. (...) Op de set bleek ik plotseling kans te hebben bij twee bedwelmend mooie meisjes.”

“Die woorden typeren hem alleszins”, getuigt ex-collega 3 in ‘Humo’. “Het idee waar ‘Het geslacht De Pauw’ op gebouwd was, was Bart De Pauw die groots en geliefd wil zijn, maar wat schlemielig het onderspit delft tegenover het brutale, heel masculiene personage van Tom Waes. Dat kwam ergens van, hè.”

De succesvolle tv-maker wordt getypeerd als een man met hoogtes en laagtes, die alles excessief doet. “Als hij drinkt, drinkt hij veel, als hij sport, sport hij maniakaal. Het lijkt alsof hij altijd onder een gigantische druk leeft, en op gezette tijden naar een ventiel zoekt”, aldus diezelfde ex-collega.

“Hij leeft in zijn hoofd”

“Wie Bart wil begrijpen, moet in rekening brengen hoe erg hij in zijn eigen hoofd leeft”, zegt ex-collega 1. “En hoe de werkelijkheid daar niet per definitie correspondeert met de realiteit erbuiten: hij krijgt zijn fantasie soms niet aangesloten op de wereld. In zijn jaren bij Woestijnvis vormde dat geen probleem. Het hoofd van Bart, dat was Hollywood, maar hij had Tom Lenaerts - de nuchtere - en Michiel Devlieger - de praktische - naast zich. Het is maar een hypothese, maar ik kan me voorstellen dat het in de jaren na zijn vertrek bij Woestijnvis erg eenzaam is geworden in die fantasiewereld.”

© Jimmy Kets

In ‘Alleen Elvis blijft bestaan’ maakte De Pauw zich onlangs druk over recensenten die in een uur hun “vileine stukje” schrijven over een programma waar hij jaren op gezweet en gepuft heeft. De Pauw klaagt in elk interview over de zuinige waardering voor ‘De kinderpuzzel’, uit 2010.

Ex-collega 2: “Hij voelt zich voortdurend tekortgedaan, heeft het gevoel dat mensen op hem schieten ook als ze in werkelijkheid massaal met bloemen gooien. Dat is heel bizar voor iemand met zoveel talent en zo’n indrukwekkend trackrecord. En er is een naam voor: een calimerocomplex.”

“Melancholie en een peilloos verlangen”

“Hij heeft die bevestiging ook nodig van vrouwen”, zegt ex-collega 3. “Melancholie en een peilloos verlangen, dat is voor mij de kern van Bart. Hij is die romantische onbereikbaarheid van vrouwen altijd blijven cultiveren.”

Ex-collega 2: “Als hij flirtte met een stagiaire, dacht ik weleens: ‘Moet het echt zo jong, Bart?’ Maar ik had toch de indruk dat hij veel blauwtjes liep. (...) Het is niet slim dat hij voor de slachtofferrol kiest in zijn communicatie. Hij zou beter voor de grote biecht gaan: ‘Ja, ik heb een probleem met seks, en met grenzen respecteren. Laat me dat proberen op te lossen.’ Dan zou zijn carrière misschien niet voorbij zijn.”

Boezemvriend Dries Vos

‘Dag Allemaal’ voert een boezemvriend van Bart De Pauw op, regisseur Dries Vos.

“De beschuldigingen verbazen me zeer. Als regisseur werkte ik erg nauw samen met Bart. Op die sets waren veel vrouwen aanwezig, maar nooit is me daarbij iets opgevallen. Integendeel, Bart is de spil om er de juiste sfeer in te krijgen. (...) Meteen na zijn filmpje heb ik hem gehoord. Hij was héél emotioneel. Ik heb hem aangeraden zijn gsm uit te zetten en te gaan slapen.”

“(...) Hij zal nooit nog wat kunnen maken voor een publiek. Dat is hem allemaal afgepakt. (...) Ik zie Bart niet meteen in staat tot een wanhoopsdaad, maar deze zaak heeft zo’n grote impact dat je nooit iets kan uitsluiten. Daarom hebben we ook met een aantal mensen afgesproken om hem op te vangen.”

“Psychopatische trekjes”

Nog in ‘Dag Allemaal’ vertelt een voormalige directeur van De Pauw dat “de verhalen over hem al jaren rondgaan. Dat ging dan niet over onschuldige dingen als een sms’je, of een klopje op de poep, je kan rustig spreken over psychologische mishandeling, bedreigingen en stalking. Psychopatische trekjes. Hoe moet je anders een actie omschrijven waarbij hij midden in de nacht een resem sms’jes verstuurde?”

“Er zat ook een constante in zijn gedrag. Het begon steevast voorzichtig met complimentjes. Tot het fout liep. Dan sloeg hij keihard toe. Mentale dreiging en mishandeling dus.”

© Belga

Het weekblad weet ook dat er op de set van ‘Loft’, de film die Erik Van Looy regisseerde en waarvoor Bart De Pauw het scenario schreef, een incident van grensoverschrijdend gedrag is geweest. Hij zou iets geprobeerd hebben met een jonge productie-assistente die daarop heftig protesteerde. In die mate zelfs dat de toenmalige Woestijnvis-top De Pauw op het matje riep.

“Er hing een macho-sfeer op de set”, aldus een medewerkster. “Kijk eens naar die cast, allemaal alfamannen. En dat verhaal, de naaktscènes, het testosteron vloog daar in het rond.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER