© Tom Palmaers

Hoogste aantal verkeersdoden in provincie Antwerpen sinds 2011

Het aantal doden op de Belgische wegen is in de eerste 9 maanden van dit jaar gevoelig gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Met 363 doden ter plaatse is er in België zelfs sprake van een laagterecord voor de desbetreffende periode. Ook Vlaanderen tekent met 168 doden een laagterecord op. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias, het instituut voor verkeersveiligheid en mobiliteit. Enkel in de provincie Antwerpen is er een forse stijging op te merken van het aantal verkeersdoden.

Er vielen in ons land de eerste 9 maanden 11 procent (407 naar 363) minder doden dan vorig jaar in dezelfde periode. Het aantal doden is forser gedaald op de Vlaamse wegen (van 202 naar 168 doden , ofwel -17 pct) dan in Wallonië (van 198 naar 185, ofwel - 7 pct). Vlaanderen laat een laagterecord optekenen, terwijl er in Wallonië in 2014 betere resultaten werden opgetekend. In Brussel is het aantal doden wel gestegen van 7 naar 10.

In Vlaanderen valt in bijna elke provincie een daling van het aantal doden te noteren, behalve in Antwerpen. Daar viel integendeel een forse stijging te noteren met 20 extra doden. Het is al van 2011 geleden dat het er nog zo veel waren. De stijging is vooral opvallend bij de voetgangers (van 2 naar 11 doden ter plaatse) en bij de motorrijders (van 1 naar 9 doden).

Grootst tijdens het weekend

Ook het aantal gewonden daalt (van 38.165 naar 35.735, ofwel -6 pct), net zoals het aantal letselongevallen ( van 29.681 naar 27.966 , ofwel - 6 pct). Al deze indicatoren zitten op het laagste niveau sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer in 2004.

De daling van het aantal doden is het grootst tijdens het weekend (- 31 doden). In de week vielen er 13 doden minder.

Het aantal letselongevallen vermindert voor alle types weggebruikers, behalve voor de ongevallen met vrachtwagens (+1 pct). De grootste daling valt daar te noteren bij de bromfietsen ( -14 pct).

“Nog een zekere achterstand”

“Deze resultaten zijn zeker bemoedigend, maar we mogen toch niet op onze lauweren rusten”, reageert minister van Mobiliteit François Bellot. “We hebben ten opzichte van onze buurlanden toch nog een zekere achterstand in te halen. Er moeten nog veel inspanningen geleverd worden om de doelstelling van maximaal 420 verkeersdoden tegen 2020 te halen. De strijd tegen recidivisme en rijden onder invloed van alcohol zijn enkele van onze prioriteiten om dat doel te halen.”

“Deze cijfers tonen een wereld van verschil met amper een paar jaar geleden”, reageert Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA). “In 2014 werden we nog geconfronteerd met een stijging: ‘de schande van de 400’ verkeersdoden op 1 jaar tijd. Daarna hebben we een omvattend Vlaams Verkeersveiligheidsplan uitgedokterd, en het lijkt erop dat de inspanningen vruchten beginnen af te werpen. In 2016 daalde het aantal verkeersdoden al met 15 procent en ook in 2017 zet de daling zich kwartaal na kwartaal verder door. Vlaanderen is veruit de beste leerling van het Belgische klasje. We klokken af op een daling van 34 verkeersdoden.”

“Heel goed nieuws is ook het laagterecord bij de letselongevallen waar fietsers bij betrokken zijn”, gaat Weyts verder, “Het aantal fietsslachtoffers daalt ten opzichte van vorig jaar met 14 pct. De hartverwarmende daling is een aanmoediging om verder te gaan op de ingeslagen weg. Het is ook een tegengif voor de vele kritiek die ik krijg als ik met een onpopulaire maatregel kom, zoals extra trajectcontroles of de hervorming van de rijopleiding. Als ook maar een deel van de daling het resultaat is van de nieuwe beleidskeuzes, dan is mij dat alle kritiek waard.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER