Lies Corneillie (Groen)

‘De economie en het klimaat redden? Laat de auto los en investeer massaal in fietsen’

Lies Corneillie (Groen) Schepen van Wonen in Leuven

‘Hipsters op hun fixie, bakfiets-ouders, plooifiets-pendelaars… Op alle vlakken dragen fietsers bij tot de economie, en niet alleen omdat ze dure fietsen kopen’, schrijft Lies Corneillie (Groen). Ze houdt een pleidooi voor Bikenomics, of hoe fietsen de economie kan redden.

Leuven kreeg vorige maand haar allereerste rood geasfalteerde fietsstraat. Fantastisch voor de duizenden fietsers (inclusief ondergetekende) die hier dagelijks van genieten, maar peanuts in vergelijking met wat andere steden doen en wat er mogelijk is in Leuven. Leuven heeft alles in zich om een fietsstad te worden, waar de fiets écht koning is. Waar we de fiets(er) als hefboom voor sociaal welzijn en autonomie, een instrument in de strijd tegen klimaatverandering, een slimme oplossing voor meer ruimte in de stad, én een goudmijn voor de lokale economie.

‘De economie en het klimaat redden? Laat de auto los en investeer massaal in fietsen’

Hipsters op hun fixie, bakfiets-ouders, plooifiets-pendelaars… Op alle vlakken dragen fietsers bij tot de economie, en niet alleen omdat ze dure fietsen kopen. Fietsers rijden immers vers geld de stad in. Het fietsen bespaart hen brandstofkosten en zorgt voor betere gezondheid (en dus minder medische kosten). Ook voor de middenstand doen fietsers het geld rollen. Fietsende klanten kopen dan wel per bezoek minder dan een automobilist, maar komen vaker terug.

Aan het einde van de maand, brengen ze dus meer geld in het laatje van de lokale handelaar. Voor de overheid is het een winst, want grootschalige fietsinfrastructuur is goedkoper dan grootschalige auto-infrastructuur. Door de betere gezondheid bespaart de overheid bovendien op medische kosten; en de economie wint door de verhoogde productiviteit op de werkvloer.

Investeren in de fiets levert dus op. Dat bewezen al talloze studies in de VS of Nederland. In Groot-Brittannië wees onderzoek uit dat fietsroutenetwerken in de grote steden de Britse economie 1 miljoen pond per dag besparen. Een recent overzicht van 500 bestaande studies concludeert dat elke pond die men investeert in wandel- en fietsinfrastructuur, maar liefst 13 pond oplevert. Dat tegenover een kosten-baten analyse uit Kopenhagen die aantoont aan dat auto’s 6x zoveel kosten aan de samenleving dan fietsen.

‘Het is absurd om te zien hoe de fiets nog zo vaak een stiefmoederlijke behandeling krijgt.’

Vanuit die wetenschap is het absurd om te zien hoe de fiets nog zo vaak een stiefmoederlijke behandeling krijgt. De fietser is de gezondste burger, de productiefste werknemer en de gulste klant. Dan is het toch bizar dat de overheid geen straffer beleid voert in het belang van de fiets? Dan is het toch absurd dat de fietsende klant zijn fiets niet veilig kan stallen in een winkelstraat? Dat de fietsende pendelaar halsbrekende toeren moet uithalen om veilig op het werk te geraken? Dat je als fietser bergen moet verzetten een fiets of premie vast te krijgen bij de werkgever, terwijl het een evidentie dat collega’s een bedrijfswagen met tankkaart krijgen?

Opletten voor auto’s en kasseien

We spreken hier over Bikenomics, of hoe het fietsen de economie kan redden. Neem de fietsende klant en werknemer als uitgangspunt voor je mobiliteitsbeleid en ruimtelijke ordening, en je stad en omgeving gaan er compleet anders uitzien. Zoals Nijmegen bijvoorbeeld. De Nederlandse fietsersbond verkoos in juni Nijmegen tot ‘Fietsstad 2016’ omdat de stad fietsers ziet als bron van inkomsten en de stad er naar ontwerpt.

Ettelijke kilometers fietssnelwegen en fietsbruggen verbinden omringende gemeenten met de stad. Je kan er veilig en vlot doorfietsen zonder te moeten letten op losliggende klinkers of voorbijrazende auto’s. 70% van de werknemers in Nijmegen gebruikt de fiets. Er is het Dutch Bycicle Center, het walhalla voor alle soorten gebruikers van de fiets: dagelijks vervoer, sport, goederentransport. Het DBC clustert 15 fietsbedrijven in een oud fabriekspand en groeide uit tot een hotspot voor fietsbusiness met een uitstraling tot ver buiten de landsgrenzen. Dat alles leverde Nijmegen terecht de titel van Fietsstad 2016 op.

Fietswinkelkar

Niet alleen Nijmegen stimuleert fietsen en investeert in infrastructuur en -cultuur. In Kopenhagen konden werknemers 3 maanden lang gratis gebruik maken van een e-bike voor woon-werkverkeer, na de proefperiode ging 50% over tot de aankoop en schakelde dus over van de wagen op de elektrische fiets. Supermarktketen Albert Heijn ontwikkelde een fietswinkelkar waarmee gemakkelijk winkelt en je volle winkelkar makkelijk aankoppelt aan je fiets. De Nederlandse stad Houten heeft een station waarbij je je fiets tot net onder het perron kan parkeren, geen frustraties meer over foutgeparkeerde fietsen of over lange wandelafstanden van stalling tot perron. Slimme bedrijven settelen zich in de buurt van fietssnelwegen en ontwerpen zelfs hun winkels op maat van de fietsende klant, met ruimte voor fietsen. Lokale handelaars gaan de strijd aan met de e-commerce door een eigen online shop te combineren met duurzame levering van aankopen. De mogelijkheden zijn eindeloos, betaalbaar, goed voor de economie én het klimaat. De economie én het klimaat redden? Laat de auto los, investeer massaal in de fiets, investeer in Bikenomics.

Partner Content