AFP or licensors

Tijd voor het laatste bezoek aan het tankstation

Miljoenen subsidies voor elektrische auto's blijven onaangeroerd. Het marktaandeel van elektrische wagens bedraagt slechts 0,5 procent. Volgens Michel Davidts van energieleverancier Eneco heeft een en ander te maken met de angst voor rijbereik bij de consument. Maar die is ongegrond. Ook de overheid maakt een denkfout door laadpalen te installeren op kosten van de belastingsbetaler.

opinie
Michel Davidts
Michel Davidts is verantwoordelijke Eneco E-Mobility.

Wie van plan is om op het autosalon een nieuwe auto uit te kiezen, raad ik aan om alle auto’s op benzine of diesel straal voorbij te lopen en zelfs de hybride modellen te laten voor wat ze zijn. De term "fossiele brandstoffen" is nooit beter van toepassing geweest dan nu: het zijn ook fossielen in de figuurlijke betekenis van het woord. Overblijfselen uit het verleden, niet aangepast aan de huidige maatschappij. De meest vervuilende wagens zijn al niet meer toegelaten in Antwerpen en sinds deze week ook in Brussel. 

De angst over het rijbereik, wat veel mensen nog naar benzine en diesel doet grijpen, is nergens voor nodig. Het aantal grote verplaatsingen ligt veel lager dan mensen denken — minder dan vijf keer per jaar, voor de meeste mensen. En bovendien staan auto’s meer dan 90 procent van de tijd stil.

Je moet dus niet meer actief ‘gaan tanken’, je auto laadt terwijl je ergens bént. Dat is in negen op de tien gevallen gewoon thuis of bij je werkgever. 

Om volledig op elektrisch rijden over te schakelen, volstaat een mentaliteitsverandering. Het is niet meer nodig om onderweg even om te rijden naar een tankstation, je moet de auto gewoon aankoppelen als hij stilstaat. Je moet dus niet meer actief ‘gaan tanken’, je auto laadt terwijl je ergens bént. Dat is in negen op de tien gevallen gewoon thuis of bij je werkgever. 

Denkfout

En daar zit de denkfout bij veel mensen. Het gebrek aan publieke laadpalen geeft hen stress over de actieradius, maar daarbij vergeten ze al de tijd dat hun auto thuis stilstaat, of in de buurt van waar heel binnenkort een laadpaal kan staan. Daarvoor is helemaal geen ‘elektrisch tankstation’ nodig.

Het kan met laadpalen perfect gaan zoals met tankstations of gsm-masten: de overheid heeft nooit één euro moeten neertellen, maar overal in het land is er gsm-ontvangst en gelegenheid om te tanken. 

De overheid probeert die angst weg te nemen door op kosten van de belastingbetaler zwaar in te zetten op publieke laadpalen. Ook dat is een denkfout. Het kan met laadpalen perfect gaan zoals met tankstations of gsm-masten: de overheid heeft nooit één euro moeten neertellen, maar overal in het land is er gsm-ontvangst en gelegenheid om te tanken. Het is een kwestie van vraag en aanbod: zodra de vraag groot genoeg is, zullen er bedrijven klaarstaan met een aanbod. 

Verdienmodel

Als de overheid zo slim is om de administratie tot het minimum te beperken en laadpalen áchter de meter te laten installeren, creëert ze een verdienmodel voor iedereen die er eentje installeert.

Ga je bijvoorbeeld op bezoek bij je zus aan de andere kant van het land? Met een universele laadkaart kan je er laden zonder dat zij voor de kosten opdraait. Idem met elke winkel, elke bibliotheek en elke openbare parking die een laadpaal ter beschikking stelt: de laadpalen zullen als paddenstoelen uit de grond schieten zodra de vraag stijgt. De rekening voor de bestuurders zal overigens fors lager liggen dan voor wie op ouderwetse brandstof rijdt.

Toch kan de overheid haar geld beter besteden, of er zelfs geld aan verdienen: door de absurde subsidies voor vervuilende bedrijfswagens af te bouwen. 

Natuurlijk riskeren we in een kip-of-ei-discussie te verzeilen: het is goed mogelijk dat sommige mensen wachten met overschakelen op elektrisch rijden tot ze voldoende laadpalen in het straatbeeld zien. Toch kan de overheid haar geld beter besteden, of er zelfs geld aan verdienen: door de absurde subsidies voor vervuilende bedrijfswagens af te bouwen. 

De subsidies voor elektrische wagens zullen niet al te lang meer nodig zijn, want de prijs van een batterij is nog maar een kwart in vergelijking met tien jaar geleden. Binnen afzienbare tijd zijn elektrische wagens even goedkoop of goedkoper dan die op ouderwetse brandstof. En dan is er nog het rijcomfort: wie één keer elektrisch heeft gereden, wil niet meer terug. Loop die vervuilende wagens dus maar voorbij tijdens een bezoek aan het autosalon.

----
VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.

Meest gelezen