Slaagkansen van studenten dalen bij intensief smartphonegebruik

Studenten die meer dan gemiddeld gebruik maken van hun smartphone, behalen minder goede punten dan wie minder naar zijn smartphone kijkt. Dat blijkt uit onderzoek van de UGent en UAntwerpen.

Onderzoekers van de Universiteiten Gent en Antwerpen ondervroegen eerstejaarsstudenten over hun smartphonegebruik. Daaruit blijkt dat ze die gemiddeld 3 tot 5 keer per les gebruiken en 2 keer per uur dat ze studeren. De verzamelde gegevens per student werden gekoppeld aan de studieresultaten.

Daaruit blijkt nu dat wie meer dan gemiddeld de smartphone controleert, lagere punten behaalt. Er is ook een duidelijk verband met de slaagkansen. Van wie minder dan gemiddeld zijn smartphone gebruikt, slaagt 69 procent tegenover slechts 61 procent van de intensievere smartphonegebruiker.

Smartphone uitschakelen dan maar?

Het gebruik van de smartphone heeft natuurlijk ook positieve kanten: samenwerken voor groepswerk en het verzamelen van bijkomende informatie wordt makkelijker. Bovendien pleitte Teleblok vorige week nog om zeker de smartphone NIET uit te schakelen tijdens de examenperiode. Sociaal contact behouden via sms, chat of sociale media kan helpen om het moreel op peil te houden of op te krikken, zo luidt het daar. 

De onderzoekers ontkennen die positieve kanten zeker niet. Maar uit eerdere onderzoeken blijkt dat studenten hun smartphone eerder zien als een bron van ontspanning en vaak controleren leidt tot een gebrek aan studiefocus.

"Het wisselen tussen studieboeken en gsm leidt tot overbelasting en inefficiëntie", zegt Stijn Baert van de UGent. "Daarenboven veroorzaakt een hoog smartphonegebruik een slechtere slaapkwaliteit en dat heeft vanzelfsprekend een invloed op studieprestaties."

Meest gelezen