© REUTERS

Eindejaarsverkopen Primark stellen teleur

De Ierse winkelketen Primark heeft de laatste weken van 2017 meer omzet geboekt. Toch was de plus van zeven procent (exclusief wisselkoerseffecten) minder dan de dubbele cijfers waar analisten op hadden gerekend. Primark wijst onder meer naar het warme weer in oktober, dat verkopen in Europa in de weg zat.

Vooral in Noord-Europa en met name Nederland kende Primark naar eigen zeggen moeilijke marktomstandigheden. Volgens financieel directeur John Bason viel in sommige landen de omzet in oktober met dubbele cijfers terug. Hij wees verder op de “sterke” groei op de Britse markt en aanhoudende groei in de Verenigde Staten.

De ietwat teleurstellende handelsupdate van Primark, dat onderdeel is van Associated British Foods, past in het rijtje van bedrijven als H&M en Marks & Spencer, die volgens kenners in de meetperiode ook ondermaats presteerden.

Vraag is ook of Primark de boot niet heeft gemist door niet aan onlineverkoop te doen. Volgens Bason heeft de keten wel profijt van het wereldwijde web. Hij wijst onder meer op de merchandise en sociale media die het bedrijf gebruikt om klanten te binden.

Primark-moeder ABF handhaafde de verwachtingen voor verdere groei in winst en omzet in het lopende boekjaar.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer