De grootste valkuilen op het internet, en hoe ze te vermijden

© BELGAIMAGE

Hacking, phishing, malware, ransomware, spam. Het internet is niet alleen een fascinerende plek, er liggen ook heel wat gevaren op de loer. Bij die gevaren wordt vandaag, op Safer Internet Day, stilgestaan. Want hoe kunnen we ons beter beschermen tegen de valkuilen van het internet?

Pieter Van Maele

Onze bankzaken regelen, een nieuwe smartphone kopen of het nieuws lezen. Tegenwoordig doen we bijna alles online. Uit studies blijkt dat tot 90 procent van de volwassenen in België regelmatig het internet gebruikt. Daarmee nemen ook de problemen toe. De Economische Inspectie heeft in 2017 bijna de helft meer meldingen van internetfraude ontvangen dan het jaar voordien, zo schrijft Het Nieuwsblad dinsdag. Het grootste deel van alle aangiftes gaat over fraude bij online kopen en verkopen, gevolgd door ongewenste e-mails, zoals spam en phishingmails.

‘Er zijn drie grote valkuilen waarin vandaag nog steeds veel te veel internetgebruikers trappen’, vertelt Eddy Willems, beveiligingsexpert van het softwarebedrijf G Data. ‘Om te beginnen gaan we nog steeds veel te nonchalant om met onze paswoorden. Wie kiezen wachtwoorden die veel te makkelijk te raden zijn, of gebruiken overal hetzelfde wachtwoord. Maar ook grote bedrijven als Google of Facebook doen nog steeds veel te weinig om hun gebruikers ertoe over te halen hun accounts beter te beveiligen. Ze bieden bijvoorbeeld wel de mogelijkheid tot tweestapsverificatie, waarbij gebruikers een inlogpoging via e-mail of met hun smartphone moeten bevestigen, maar maken die extra stap niet verplicht. Internetgebruikers doen er heel goed aan overal waar mogelijk de optie tot tweestapsverificatie in te schakelen.’

Nieuwsgierigheid

‘Daarnaast blijft het me verbazen hoe makkelijk mensen blijven trappen in de vele pogingen tot phishing, waarbij fraudeurs hun slachtoffers oplichten via valse websites of e-mails’, vervolgt Willems. ‘Of het te maken heeft met onwetendheid, nieuwsgierigheid of naïviteit laat ik in het midden, feit is dat het heel noodzakelijk blijft het publiek hierover in te lichten. Alle grote cyberlekken van de afgelopen tijd zijn begonnen met gerichte phishingaanvallen. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd naar pincodes, want de bankkaart moet zogezegd vernieuwd worden. Mensen trappen erin, want die mailtjes zien er perfect geloofwaardig uit. Het blijft echter altijd de boodschap nooit op zulke verzoeken te reageren.’

Willems: ‘Ten derde zijn we veel te afhankelijk geworden van allerlei software die steeds weer nieuwe updates nodig heeft. Sommige programma’s melden meermaals per week dat ze bijgewerkt moeten worden om veilig te blijven. Mensen klikken die oproepen echter weg, omdat ze schrik hebben dat hun software anders niet meer zal werken.’

Tandenborstel

Ook Philippe De Backer (Open VLD), staatssecretaris voor Privacy, lanceert vandaag een oproep voor alle internetgebruikers. ‘De cijfercombinatie ‘123456’ bleek vorig jaar nog het meest gebruikte wachtwoord. Met zo’n makkelijk wachtwoord zet je deur open voor hackers’, klinkt het in een persbericht. ‘Vooral het wachtwoord van jouw e-mailadres moet goed beveiligd zijn, want daaraan zijn vaak andere wachtwoorden gekoppeld. Verander je wachtwoord dus vandaag nog, en wees daarbij creatief. Kies geen voorspelbaar wachtwoord zoals de naam van je huisdier, ‘azerty’ of ‘123456’. Een wachtwoord is eigenlijk als een tandenborstel, die verander je ook regelmatig.’

Beveiligingsexpert Willems: ‘Het is zeker een goed idee om je paswoord vandaag nog te veranderen, maar dat alleen volstaat niet. Als we echt de strijd met cybercriminaliteit willen aangaan, dan moet al vanaf het lager onderwijs in de klas structureel over digitale veiligheid gesproken worden. Nu gebeurt dat nog veel te sporadisch.’