© BELGA

OVERZICHT. Staking bij De Lijn zorgt voor grote hinder in provincie Antwerpen

Wie vrijdag hoopt de tram of de bus te nemen, kan best op zoek gaan naar een ander vervoersmiddel. Bij vervoersmaatschappij De Lijn wordt vandaag een grote staking gevoerd, wat ondertussen reeds ernstige hinder veroorzaakt in het openbaar vervoer in de stad Antwerpen.

bap

De vakbonden trekken ten strijde tegen de geplande reorganisatie bij De Lijn. De nieuwe structuur zal een daling in het aantal managementfuncties en aantal bedienden veroorzaken. Op een totaal van 1.780 gaat het om 286 mensen. Naakte ontslagen zullen er niet voorvallen, bedienden die op pensioen gaan of spontaan vertrekken worden echter niet vervangen.

De directie van De Lijn verwacht grote moeilijkheden op de bus- en tramlijnen. Omdat ook bedienden zullen staken, zal de informatie over de exacte hinder waarschijnlijk onvolledig zijn. “Het ziet ernaar uit dat de stakingsbereidheid groot is, dus we verwachten veel hinder”, aldus woordvoerster Astrid Hulhoven aan VTM NIEUWS. Ze vermoedt meer hinder in de steden. “We denken dat onze exploitanten of onderaannemers niet mee gaan staken, enkel onze eigen chauffeurs. Omdat we in de steden enkel met eigen chauffeurs werken, verwachten we daar de grootste hinder.”

In de stad Antwerpen rijdt één op de vijf trams en zijn bijna geen bussen ingezet, laat Hulhoven aan Radio 2 weten en meldt De Lijn op zijn website. Ook op het stadsnet van Mechelen en Turnhout rijdt zo goed als geen bus. In Sint-Niklaas is vrijdagochtend zo goed als geen enkele stadsbus uitgereden. In de rest van de provincie Antwerpen rijdt er volgens de eerste voorzichtige cijfers de helft van de dienstverlening. De belbuscentrale en Lijnwinkels blijven vandaag dicht.

Wie vrijdagavond van plan is om naar het Sportpaleis te gaan, kan ook niet rekenen op het openbaar vervoer. De Lijn raadt de fans van de Amerikaanse poprockband Imagine Dragons aan om met de fiets te komen, of om een fiets mee te nemen op de auto, zodat de afstand van op de carpoolparkings overbrugd kan worden.

“Reiziger zal niet over succes spreken”

© BELGA

Het personeel staakt tegen de geplande reorganisatie. Toen die werd aangekondigd, was er volgens vakbondsafgevaardigd Rita Coeck van het ACOD sprake van dat de “managementstructuur” en “het waterhoofd” zouden worden aangepakt. “Het wordt nu duidelijk dat het de onderste niveaus zullen zijn die het zwaarst getroffen zullen zijn”, aldus Coeck. “Dit is geen reorganisatie, maar een amputatie”.

De voorzitter van de raad van bestuur bij De Lijn, Mark Descheemaecker, benadrukt dat er nooit zoveel is geïnvesteerd in openbaar vervoer bij De lijn, maar dat het bedrijf klaar moet staan voor de Europese liberalisering. Daarom wordt drie jaar voorzien om “heel voorzichtig” de organisatie te verschuiven “naar een organisatie die performanter is en dichter bij de reiziger staat”. Descheemaecker merkt ook op dat de 40 miljoen euro besparingen waarvan sprake is, wordt geherinvesteerd in aanbod en begeleiding.

Op 21 februari staat een nieuw gesprek gepland tussen de directie en de vakbonden, al lijkt de voorzitter daar vraagtekens bij te plaatsen omdat de socialistische vakbond “een week later toch gaat staken”. Die actie kadert in een oproep van de nationale ACOD, om te protesteren tegen de regeringsplannen rond zware beroepen.

TreinTramBus: “We begrijpen ongerustheid”

De reizigersorganisatie TreinTramBus geeft aan dat er al een paar jaar zware besparingen aan de gang zijn bij De Lijn, die in deze regeerperiode oplopen tot 110 miljoen euro en vooral voelbaar zijn in de dagelijkse werking bij de openbaarvervoermaatschappij.

Daarnaast begrijpt TreinTramBus de ongerustheid over de invoering van het model ‘basisbereikbaarheid’, waarbij er “een ingrijpende hervomring van vijf entiteiten naar vijftien vervoersregio’s” komt. “De vraag is of dat efficiënter zal zijn”, zegt Stynen. “Er zal net veel meer coördinatie nodig zijn dan vandaag.”

Tot slot toont de reizigersorganisatie zich ongerust over politici die aan privatisering van de openbaarvervoermaatschappij denken. “De focus ligt op het financiële, terwijl die op de dienstverlening zou moeten liggen. Dat laatste moet de essentie zijn”, aldus Stynen, die benadrukt dat het huidige model van De Lijn, waarbij al de helft van de ritten door onderaannemers uitgevoerd wordt, goed werkt.

“Bij een privatisering draait alles rond rendabiliteit. En met onze ruimtelijke ordening, waarbij veel mensen verspreid wonen, gaat dat een gigantisch probleem geven. Rendabel werken zal enkel lukken in de steden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER