Bijna 5 miljoen euro om Gravensteen opnieuw tot leven te wekken

Omdat de traditionele invulling van het Gentse Gravensteen niet langer tegemoetkomt aan de verwachtingen van een internationaal publiek, investeert Toerisme Vlaanderen 4,7 miljoen euro in een transformatie. De geschiedenis van de 12e-eeuwse burcht wordt tot leven gewekt met creatieve en moderne middelen, voor nieuwe audiotours tekenden alvast comedian Wouter Deprez en illustrator Randall Casaer.

"Het Gravensteen is met zo'n 300.000 bezoekers per jaar de belangrijkste toeristische attractie in onze stad", verduidelijkt de Gentse schepen van Toerisme Annelies Storms. "Het Time Castle mikt op 500.000 bezoekers per jaar, goed voor 140.000 extra buitenlandse bezoekers voor Gent op jaarbasis."

Met creatieve, moderne en prikkelende middelen zoals virtual reality wil het Gentse Intern Verzelfstandigd Agentschap (IVA) Historische Huizen de geschiedenis opnieuw tot leven wekken. "De bezoekers van vandaag verdienen hier een nieuwe dynamiek, een gedifferentieerde storytelling en een warme bezoekersomkadering", zegt Storms. "Er komt een audiotour voor elk doelpubliek: voor kinderen, voor ouderen, voor de meerwaardezoeker, maar ook voor fans van gruwelverhalen of voor mensen die alleen tijd hebben voor de absolute hoogtepunten. Comedian Wouter Deprez en illustrator Randall Casaer tekenen voor de creatieve invulling."

Ook de infrastructuur wordt grondig aangepakt: er komt een gloednieuwe en grote onthaalruimte, ondergronds sanitair, een lockerruimte, een auditorium, een café en een lift.

De nieuwe scenografie en de nieuwe audiogidsen zijn vanaf 2018 te ontdekken, de volledige restauratie duurt tot 2021.

Meest gelezen