Na één jaar - in theorie - "sterke daling van uitstoot schadelijke stoffen" door lage-emissiezone in Antwerpen
AntwerpenHet invoeren van een lage-emissiezone (LEZ) in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van verontreinigende stoffen. Dat concludeert de stad Antwerpen uit een studie van Transport & Mobility Leuven en VITO, die het Vlaamse wagenpark van eind 2016 - voor de LEZ van kracht werd - vergelijkt met de wagens die eind 2017 in de LEZ rondreden. Maar de studie is gecontesteerd en louter theoretisch.
Sinds februari 2017 worden de meest vervuilende wagens en vrachtwagens geweerd uit de Antwerpse binnenstad en Linkeroever. Bestuurders met een oudere dieselwagen mogen er alleen binnen als ze een roetfilter hebben geïnstalleerd. De controle gebeurt via een camerasysteem met nummerplaatherkenning. Overtreders riskeren een boete.
Geen metingen van luchtkwaliteit
De studie baseert zich volgens het kabinet van schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) op onder meer de technische gegevens van door de LEZ-camera's gespotte wagens bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV), de reële uitstootgegevens ervan - dus niet de gegevens van de fabrikanten - en informatie over afgelegde afstanden door de wagens in kwestie. Het gaat dus voor alle duidelijkheid niet om metingen van de eigenlijke luchtkwaliteit in de LEZ. "Die metingen gebeuren door de VMM (Vlaamse Milieumaatschappij, red.) en de resultaten daarvan worden in het najaar verwacht", zegt Liesbet Brzyk, woordvoerster van schepen Ait Daoud.
Volgens de stad ging de uitstoot van roet door wagens in de LEZ er in de bestudeerde periode niettemin met 33 procent op achteruit. Daar moet wel nog de algemene verjonging van het wagenpark worden van afgetrokken, zodat het netto effect van de LEZ net geen 22 procent uitstootdaling zou zijn. De uitstoot van stikstofoxiden daalde netto met bijna 12 procent, van stikstofdioxide met 8 procent en van de types fijn stof PM 10 en PM 2,5 met respectievelijk 7 en 10 procent. "De LEZ heeft als doel de uitstoot van schadelijke stoffen door het wegverkeer te doen dalen en dat blijkt te lukken", stelt Brzyk.
"Louter theoretisch"
Toch komt er kritiek op de studie. Volgens hoogleraar Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen stelt het onderzoek weliswaar terecht dat het wagenpark dankzij de LEZ verjongt. "De studie is het bewijs dat een lage-emissiezone een invloed kan hebben op het gedrag van mensen. Het is wel jammer dat dit op stadsniveau moet worden doorgevoerd. Het zou beter zijn als er meteen ook strenge Vlaamse of zelfs Europese normen komen, zodat wagens overal minder schadelijke stoffen uitstoten."
'De resultaten zijn theoretisch juist, maar zeggen niet waar mensen op het terrein aan blootgesteld worden'
Maar die conclusies doortrekken naar een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen is louter theoretisch en moet nog worden ondersteund door meetresultaten. "De resultaten zijn theoretisch juist, maar zeggen niet waar mensen op het terrein aan blootgesteld worden", stelt hij. "Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de doorstroming: wagens die in de file staan, zoals bij de vele wegenwerken in Antwerpen, stoten meer uit. De eerste indicaties van metingen zijn dat de verbetering in de luchtkwaliteit er in de praktijk voorlopig niet lijkt te zijn."
Volgens Samson moet het invoeren van een LEZ nog meer gepaard gaan met maatregelen om wagens in het algemeen ook minder te doen rijden, zoals het uitbouwen van een goed openbaar vervoer en park & rides aan de stadsrand.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM3
7 maanden tot zelfs 3 jaar wachten voor wie logopedist zoekt. Welke gevolgen kan dat hebben voor een kind?
-
ANTWERPEN
"Verbied nieuwe diesels vanaf 2020"
Tien jaar geleden zette actiegroep Ademloos fijn stof op de agenda. Het was het begin van het einde voor de Lange Wapperbrug als sluitstuk van de Oosterweelverbinding. Nu liggen tunnels en een overkapping op de tekentafel. En het mag nog méér zijn, vindt Wim Van Hees. "Nergens verpest diesel zo de lucht als in België. De regering moet de verkoop van nieuwe dieselwagens vanaf 2020 verbieden." -
Bart De Pauw open in eerste interview: “Om bij mij te blijven, heeft mijn vrouw een zware tol moeten betalen”
Bart De Pauw (55) heeft voor het eerst in zeven jaar een interview gegeven. In een speciale editie van ‘De tafel van Gert’ op Play4 vertelde hij dat hij spijt heeft en zich schaamt, maar ook dat hij verder wil met zijn leven. “Ik heb nooit die vrouwen bewust willen pijn doen.” Een verslag van zijn eerste openhartige gesprek. -
-
Livios
Mos op je dak: kan het kwaad? En wat doe je ertegen?
-
PREMIUM
Wind, wind en nog eens wind: waait het echt harder dan vroeger in België? En heeft dat gevolgen voor ons?
Van een rustige windstille zomerdag tot stormachtige herfstdagen, niets is zo veranderlijk als de wind. En aprilse grillen, die kunnen er ook wat van. Gisteren nog waarschuwde het KMI met code oranje. En ook vandaag blijft het stevig waaien. Maar waait het nu eigenlijk harder of juist zachter dan vroeger? Verandert de windsnelheid met een veranderend klimaat? En wat is de impact daarvan? HLN-wetenschapsexpert Martijn Peters licht toe. -
PREMIUM21
Nieuwe studie toont grote verschillen in aantal overlijdens aan na beroerte bij onze ziekenhuizen. Hoofdarts: “Dit is een wake-up call”
Elke seconde is cruciaal na een beroerte, maar uit een nieuwe studie blijkt dat de kans om snel de juiste behandeling te krijgen heel erg verschilt in Vlaamse ziekenhuizen. De helft van onze hospitalen haalt de opgelegde norm niet. In sommige ziekenhuizen is het risico om te overlijden door een beroerte bijna vijf keer hoger dan in andere. Zo sterft in de Sint-Jozefskliniek in Izegem slechts 6 procent van de patiënten en in het ASZ Aalst 25 procent. Hoe kan dat? -
PREMIUM54
POLITIEKE ANALYSE. Stemtest of niet: in het stemhokje staat u er alleen voor
-
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
-
ANTWERPEN/EKEREN
"Auto voldoet en toch LEZ-boete!"
Benjamin Berghmans uit Ekeren rijdt met een Mercedes A Klasse met euronorm 4, maar kreeg toch een LEZ-boete van de stad. De reden? Een foutieve registratie in de LEZ-database door de stad Antwerpen. Of die boete achteraf wordt kwijtgescholden, hangt af van de goodwill van de GAS-ambtenaar van dienst. "Pure kafka", meent Benjamin. -
PREMIUM187
EXCLUSIEVE PEILING. 60% van de Vlamingen vindt dat bedrijfswagens afgeschaft mogen worden (maar in de politiek wil alleen Groen dat)
Fiscaal voordelige bedrijfswagens? Afschaffen die handel. Een rijbewijs met punten? Voer maar in. Geen druppel alcohol voor wie achter het stuur kruipt? Een goed idee. Althans: zo denkt een ruime meerderheid van de Vlamingen, zo blijkt uit een peiling van HLN en ‘VTM NIEUWS’. De meeste partijen hebben echter niet altijd de wil - of de durf - om dat ook door te voeren. Zo ver liggen de meningen van de burgers en de politici soms uit elkaar. -
PREMIUM12
▶ EXCLUSIEVE PODCAST. Petra De Sutter: “Ik heb veertig jaar lang in een leugen geleefd”
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEugene Peeters
Marc Baeyens
Ian Vandenbossche
Frits Vandenberge
FRANK WILLEMS