Videospeler inladen...

Maandenlange stakingsgolf vormt eerste grote test voor Franse president Macron

In Frankrijk is een lange reeks van spoorstakingen gestart die verscheidene maanden aanhouden. Het spoorpersoneel protesteert hiermee tegen de hervormingsplannen van presidentĀ Emmanuel Macron. Het is de grootste Franse stakingsgolf sinds 1995 en vormt een eerste grote test voor het beleid van Macron.

De vakbonden bij Franse spoormaatschappij SNCF zijn gestart met langdurige stakingen. Ze zijn van plan om tot einde juni telkens twee dagen op vijf te staken. Goed voor zo'n 36 stakingsdagen in totaal.

Nagenoeg alle grote vakbonden hebben zich verenigd voor de staking bij de SNCF, wat zeer zeldzaam is in Frankrijk. Vandaag heeft zowat de helft van de personeelsleden en ongeveer 75 procent van de machinisten het werk neergelegd. Er rijden treinen, al is dat vaak maar een op de vijf.

Maar niet enkel bij de spoormaatschappij worden er stakingen georganiseerd. Ook andere sectoren volgen. Zo zijn er stakingsacties aangekondigd bij de vuilnisophalers, in de energiesector, bij het personeel van Air France en er zijn ook acties gepland bij de supermarkten van Carrefour.

(c) copyright crowdspark.com

Wat is de oorzaak van deze stakingsgolf?

De grote hervormingsplannen van president Macron vormen de oorzaak. Het is Macron die aan de touwtjes trekt, maar uiteraard worden zijn hervormingen gesteund door de Franse premier en de regering.

Bij de SNCF is de liberalisering van het spoor tegen 2019 ā€“ 2020 de doorn in het oog van de vakbonden. De spoormaatschappij blijft een overheidsbedrijf, maar het wordt wel een onafhankelijke NV. Deze verandering heeft gevolgen voor het personeelsstatuut. Zo zal er onder andere geraakt worden aan de goede pensioenen en de sociale bescherming van het gunstige ā€˜ambtenarenstatuutā€™.

De grote gemene deler bij de betogingen in de andere sectoren vormt de koopkracht en werkomstandigheden. Het is een optelsom van ontevredenheden, maar het heeft telkens met het salaris van de mensen te maken.

(c) copyright crowdspark.com

Waarom deze grote hervormingen?

De cijfers van de spoorwegmaatschappij zijn redelijk goed. Ze hebben veel reizigers en er is een beperkte winst. Maar het succes is niet gelijk verdeeld. Zo loopt het goed bij de grote lijnen en het internationaal transport, maar de kleinere regionale lijnen scoren veel minder.

Daarnaast is de schuldenlast van de SNCF enorm. Ze hebben een gigantisch tekort van meer dan 50 miljard euro. Vergelijkbaar, in BelgiĆ« spreken we ook van een miljardentekort, maar dat bedraagt ongeveer 3 miljard euro.Ā 

Daarnaast wil Macron onder meer fiscale hervormingen (CSG) doorvoeren, de werkloosheidsuitkeringen herbekijken, de pensioenen aanpassen, enzovoort.

Wat Macron allemaal wil hervormen, is amper bij te houden. Sommige ministers zeggen dat het hollen is om deze ondernemende president bij te houden.

AFP or licensors

Wat valt op na bijna 1 jaar Macron?

Macron is verkozen is met een hervormingsprogramma en hij lijkt nu vastberaden om dat uit te voeren. Wat je hem moet nageven is dat hij consequent is. Hij wou Frankrijk diepgaand hervormen en transformeren en daar is hij nu mee bezig.

Zijn strategie is duidelijk. Hij wil nu alles in gang zetten en tegen het einde van zijn legislatuur de vruchten plukken. De president heeft ook de conjunctuur mee. De werkloosheid daalt en het begrotingstekort zit net onder de 3 procent.

Wat zal het effect zijn op de populariteit van Macron?

De populariteit van Macron is gedaald, maar niet zo sterk als bijvoorbeeld bij zijn voorganger FranƧois Hollande. De huidige president haalt nog steeds een score hoger dan 40 procent, wat lang niet zo slecht is.
Het lijkt er zelfs op dat deze actie bij de SNCF en het feit dat hij toch bij zijn voornemens blijft, zijn populariteit weer wat hebben opgekrikt.

Ook gaat traditioneel de populariteit van een Franse president in een dalende lijn tijdens zijn legislatuur. Maar Macron kent een meer hobbelig parcours: met ups en downs. Hij blijft populair bij hoger opgeleiden, stedelingen en de actieve bevolking. Maar hij scoort veel minder bij inwoners van het platteland en de gepensioneerden

Dankzij het Franse politieke systeem blijft Macron vijf jaar aan de macht. Vijf jaar waarin hij al zijn hervormingen kan doorvoeren. Het is ook geen coalitieregering. Het oog is dus gericht op 2022, dan zijn het opnieuw verkiezingen, dan wordt de uiteindelijke balans opgemaakt.

In tussentijd wordt het afwachten op welke manier deze stakingsgolf Frankrijk zal raken. Zolang Macrons achterban hem blijft steunen en hij af en toe compromissen kan sluiten lijkt het de goede richting uit te gaan. Al blijft de strijd om de publieke opinie altijd aanwezig.

Videospeler inladen...

Meest gelezen