© Photo News

Mobiel bankieren bij Argenta weer actief, internetbankieren nog niet: “Veiligheid en nauwkeurigheid primeren”

Argenta heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een aantal technische interventies kunnen uitvoeren, die vrijdagochtend omstreeks 05.00 uur succesvol afgerond zijn. De mobiele app werkt vrijdagochtend weer, het internetbankieren nog niet. Dat wil Argenta pas overwegen nadat de kantoren opgestart zijn en er voldoende capaciteit blijkt, zo is vernomen van de woordvoerster van de bank.

Argenta kampt al dagen met problemen aan zijn IT-infrastructuur. Als gevolg konden klanten niet internetbankieren en niet mobiel bankieren via de app. De bank geeft ook vrijdag nog voorrang aan het betalingsverkeer en de kantoren. Bedoeling was om internetbankieren donderdagavond weer op te starten, maar de bank zag daar uiteindelijk van af.

Donderdag en donderdagnacht “hebben wij met 120 IT-experten verder gewerkt aan de vervanging van het mechanisme voor de uitwisseling van gegevens tussen de twee data centra, dit mechanisme ligt mee aan de basis van de huidige infrastructuurproblemen”, meldt Argenta vrijdagochtend. “Ook vandaag primeren veiligheid en nauwkeurigheid op de snelheid. Om een tijdige opstart van de kantoren en het betalingsverkeer te verzekeren worden ook vandaag de andere kanalen (internetbankieren en de mobiele app) opgestart wanneer de capaciteit het toelaat.”

In een mail aan de klanten liet CEO Marc Lauwers donderdagavond weten dat “als alle kantoren, het internetbankieren en de app tegelijkertijd actief zijn, de systemen op dit moment nog niet stabiel kunnen functioneren”. De CEO zegt in de mail dat er gewerkt wordt aan een structurele oplossing, die ook uitgebreid getest wordt.

Voor dit weekend voorziet Argenta dat zowel internetbankieren als de mobiele app beschikbaar zullen zijn voor de klanten.

Argenta vraagt klanten om bankgegevens door te mailen, privacy-experts reageren vol ongeloof

De IT-problemen bij Argenta zijn nog altijd niet opgelost. De bank meldt in een persbericht dat het zijn internetbankieren vanavond dan toch niet opnieuw openzet. Klanten die dringende overschrijvingen moesten uitvoeren, werd gevraagd om alle gegevens op mail te zetten - tot ontzetting van sommige klanten en privacy-experts.

“Wat als ik een overschrijving wil uitvoeren en niet in mijn Argenta-kantoor geraak?”, was één van de vragen die op de tijdelijke landingspagina van Argenta beantwoord werden. De oplossing: een e-mail sturen naar het algemene mailadres info@argenta.be met als onderwerp ‘dringende overschrijving’ en verder alle identificatiegegevens, en in een bijlage de gegevens van de - gehandtekende - overschrijving. “Te gek voor woorden”, reageert ICT-jurist Matthias Dobbelaere van deJuristen op Twitter. “E-mail is bijzonder onveilig en kwetsbaar. De stelregel voor alle financiële diensten is dat men nooit via e-mail gevoelige gegevens opvraagt.”

“Dit vraagt toch om problemen?”, treedt expert digital marketing Stefaan Vermeulen bij.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Argenta verdedigde zich eerst door te stellen dat de bank “waakzaam blijft” en elke overschrijving telefonisch verifieert, maar haalde de omstreden methode later op de dag offline. Klanten moeten nu het contact center van Argenta contacteren tussen 8.30 uur tot 20.30 als ze dringende overschrijvingen wensen uit te voeren. Intussen liet de woordvoerster van Argenta weten dat 120 ICT-ers zijn ingezet om het probleem aan te pakken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER