Halvering aantal verkeersdoden in EU tegen 2020 ‘waarschijnlijk niet meer haalbaar’

© Belga

De Europese Unie blijft ver verwijderd van haar doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren. Ondanks de lichte daling in 2017, is een halvering in vergelijking met de 31.000 verkeersdoden van 2010 ‘waarschijnlijk niet meer haalbaar’, gaf eurocommissaris voor Vervoer Violeta Bulc dinsdag toe.

Vorig jaar stierven 25.500 mensen in een verkeersongeval op Europese wegen. Een daling van twee procent in vergelijking met het jaar daarvoor, en dus niet in de buurt van de doelstelling die de Europese Unie zichzelf gesteld heeft tegen 2020: een halvering van het aantal verkeersdoden in vergelijking met 2010, toen er nog meer dan 31.000 te betreuren vielen.

Bevoegd eurocommissaris Violeta Bulc is tevreden met dat resultaat, vooral omdat er in de eerste jaren van haar mandaat eerder sprake was van stagnatie in plaats van een daling. Maar de doelstelling van 2020 is ‘waarschijnlijk niet meer haalbaar’, gaf ze dinsdag toe tijdens een persconferentie in Brussel. ‘Daarvoor zou het aantal vanaf dit jaar elk jaar met 14 procent moeten zakken. Ik moet realistisch blijven.’

De Europese Commissie heeft in principe weinig te zeggen over verkeersveiligheid in de lidstaten. Maar Bulc werkt wel aan een pakket maatregelen waarin ze onder meer inzet op extra veiligheidssystemen, zoals automatische remmen, in alle voertuigen.

Dat pakket wordt in mei voorgesteld. De effecten ervan zullen wel pas vanaf 2020 te zien zijn, zei Bulc.

Na twee jaar van stabiele cijfers daalde het aantal verkeersdoden vorig jaar opnieuw met twee procent tot 25.500. Dat zijn er 600 minder dan in 2015 en 6.000 minder dan in 2010. Er vielen vorig jaar ook ongeveer 135.000 zwaargewonden.

In vergelijking met 2010 sneuvelden vorig jaar 19 procent minder mensen op de weg, maar de EU is wel nog ver verwijderd van haar doelstelling om het aantal slachtoffers tegen 2020 te halveren.

De kans om te sterven in het verkeer verschilt van lidstaat tot lidstaat. Nergens zijn de wegen gevaarlijker dan in Bulgarije en Roemenië, waar per miljoen inwoners respectievelijk 99 en 97 mensen het leven lieten. De veiligste wegen vind je in Zweden (27 mensen), Groot-Brittannië (28 mensen) en Nederland (33 mensen). In België vielen per miljoen inwoners 56 verkeersdoden (een daling met 24 procent in vergelijking met 2010). Het Europese gemiddelde bedroeg 50 verkeersdoden per miljoen inwoners.

Partner Content