Zo laag is de pakkans in Belgisch verkeer: ruim 58.000 kilometer onder invloed rijden voor je betrapt wordt
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil het rijbewijs met punten niet invoeren omdat de pakkans in ons land te laag is, zo zei hij vanmiddag. Verkeersveiligheidsinstituut Vias berekende voor het eerst hoe groot die pakkans nu gemiddeld is in ons land. En de cijfers zijn hallucinant laag: zo kunnen bestuurders in België in principe gemiddeld 58.596 kilometer afleggen onder invloed vooraleer ze betrapt worden bij een controle. En zonder gordel kan je maar liefst 110.000 kilometer afleggen voordat de politie je staande houdt.
Vias onderzocht hoe hoog de pakkans in België is voor de vier belangrijke killers in het verkeer: rijden onder invloed van alcohol, te snel rijden, rijden met een gsm in je hand en rijden zonder veiligheidsgordel. Op basis van politiecijfers, totaal aflegde kilometers in heel het land - 102 miljard - en gedragsmetingen trok het instituut enkele ontstellende conclusies.
Zo worden er elk jaar ongeveer anderhalf miljoen alcoholcontroles uitgevoerd, wat neerkomt op één controle om de 68.000 kilometer. Uit gedragsmetingen blijkt dat 2,7 procent van alle kilometers in ons land onder invloed wordt afgelegd, wat neerkomt op 2,7 miljard kilometer. Met 47.000 overtredingen in 2015 betekent dat dat je gemiddeld 58.596 kilometer onder invloed moet afleggen vooraleer je betrapt wordt. "Of anders uitgedrukt: een persoon die voor het eerst betrapt wordt op rijden onder invloed van alcohol, heeft op dat moment gemiddeld al 58.596 kilometer onder invloed gereden", zeggen de onderzoekers van Vias.
'Een persoon die voor het eerst betrapt wordt op rijden onder invloed van alcohol, heeft op dat moment gemiddeld al 58.596 kilometer onder invloed gereden'
Woordvoerder Stef Willems benadrukt dat het cijfer om een theoretisch gemiddelde gaat: wie met 0,6 promille overdag overdag rond rijdt, zal dat bijvoorbeeld veel langer ongestraft kunnen doen dan wie met 2 promille op 's nachts zwalpend over de snelweg raast.
Pakkans laag, aantal dronken bestuurders hoog
Volgens Vias blijkt uit een internationale vergelijking ook dat de controlekans op alcohol in België bij de laagste van Europa ligt. In Noorwegen is de pakkans met 30.300 kilometer bijvoorbeeld dubbel zo groot. Het percentage bestuurders die positief testen is dan weer het op één na hoogste van Europa. Alleen Cyprus doet het nog slechter. Al spelen naast de controlekans ook andere factoren een rol in het gedrag van de bestuurders.
Ook de subjectieve pakkans - of bestuurders het gevoel hebben dat ze betrapt kunnen worden - is te laag wanneer het op alcohol aankomt, vindt Vias. "In 2007 is tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid aanbevolen dat 90 procent van de bestuurders de kans om een ademtest te moeten afleggen als 'zéér groot' moesten inschatten", aldus de onderzoekers. "Maar in 2015 haalden we amper 10 procent antwoorden met 'grote en zeer grote kans'."
110.000 kilometer zonder gordel
Wie zonder gordel rijdt heeft in theorie nog minder kans om betrapt te worden. Er worden jaarlijks 77.000 overtredingen vastgesteld, terwijl er geschat wordt dat er 8,47 miljard kilometer in overtreding wordt gereden. Je moet dus gemiddeld 110.000 kilometer zonder gordel rijden om één keer betrapt te worden.
Een iets hogere pakkans is er bij bellen achter het stuur. Daarop worden jaarlijks 118.661 bestuurders betrapt en kan je theoretisch gezien gemiddeld 27.507 kilometer afleggen met je gsm in de hand zonder betrapt te worden. In totaal wordt er jaarlijks 3,26 miljard kilometer afgelegd door bestuurders die telefoneren of sms'en achter het stuur.
Enkel op het vlak van snelheid doet België het beter. Hierbij moet je 'maar' 2.102 kilometer boven de limiet rijden om een keer geflitst te worden. Ter vergelijking: in Noorwegen is dat 77.000 kilometer.
"Verdubbel de pakkans"
"Voor de vier bekendste en belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen kunnen we besluiten dat de kans om gecontroleerd en betrapt te worden voor het begaan van overtredingen zeer klein is", concludeert Vias. "Het aantal de facto vastgestelde overtredingen is in de praktijk een miniem deel van het totaal aantal overtredingen. Door de lage kans op controle is het vrijwel zeker dat iemand die voor het eerst betrapt wordt door de politie al herhaaldelijk dezelfde overtreding heeft begaan zonder daarbij door de politie betrapt geweest te zijn."
Vias raadt dan ook absoluut aan het aantal controles drastisch op te drijven, willen we de verkeersveiligheid in België nog verbeteren. Willems: "De hoofdconclusie van dit rapport is dat prioritair werk moet gemaakt worden van het minstens verdubbelen van de pakkans voor alle belangrijke overtredingen. Bovendien zal een substantiële verhoging van het aantal staandehoudingen door de politie een positief effect hebben op de subjectieve pakkans, op het gedrag van de bestuurders en daarnaast ook op de kans om gepakt te worden op het rijden zonder rijbewijs, zonder verzekering of zonder keuringsbewijs."
Meer controles zijn voor Vias uiteindelijk ook dé manier om veelplegers uit het verkeer te halen. "Gezien het intrekken van het recht tot sturen het ultieme middel is om recidivisten uit het verkeer te weren, is het bewaken dat bestuurders zich effectief aan die beperking houden een absoluut noodzakelijke voorwaarde om de hele handhavingsketen te laten functioneren", besluit het rapport.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schietpartij op Anneessensplein in Brussel: “Twee verdachten vluchtten weg”
Stad Brussel -
Drie dagen na FAROEK-reportage: politie vat man die vrouw (69) verkrachtte in haar huis
De man die begin maart een vrouw van 69 bij haar thuis in Sint-Niklaas heeft overvallen én verkracht, is opgepakt. Hij wordt vandaag nog voor de onderzoeksrechter geleid. Afgelopen zondag verspreidde de politie bewakingsbeelden van de man in ons opsporingsprogramma FAROEK, te bekijken hier op HLN. De speurders benadrukten toen hoe belangrijk het is dat de man snel gevat zou worden: “Hij is zeer gevaarlijk. Hij zei dat hij dit moest doen van de stemmen in zijn hoofd.” -
Federaal minister van Mobiliteit Bellot (MR) begraaft rijbewijs met punten, Weyts hekelt bochtenwerk
Het rijbewijs met punten komt er niet, of toch niet deze legislatuur. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) beslist, op basis van een studie van VIAS die vandaag is toegelicht in de Kamercommissie Mobiliteit. Zijn Vlaamse evenknie, Ben Weyts (N-VA), reageert scherp. "Als je als politicus niet bereid bent om drastische en onpopulaire maatregelen te nemen, blijf dan ver weg van verkeersveiligheid." -
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM
Onthaalmoeder voor rechter nadat jongetje schedelfractuur oploopt: “Excuses hebben we ook na twee jaar nog niet gekregen”
Een onthaalmoeder uit Langemark moet zich voor de rechtbank van Ieper verantwoorden nadat in haar opvang een kindje zwaargewond raakte. De toen 9 maanden oude knaap kreeg in 2022 een stoel op zijn hoofdje en liep een schedelfractuur op. Haar raadsman spreekt van een jammerlijk ongeval. Maar waarom duurde het een week voor de politie ingelicht werd? En hoe gaat het ondertussen met het slachtoffertje? De beklaagde kon kort na de feiten nog rekenen op heel wat steunbetuigingen: “Ze zorgt voor onze baby’s alsof het haar eigen kinderen zijn, de liefde spat ervan af.”Langemark -
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
Schoolkosten moeten beperkt blijven om het onderwijs betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom pleit Netwerk tegen Armoede voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Het onderwijs kan een uitweg bieden uit armoede, maar momenteel wordt die rol niet vervuld. “Voor één op de acht kinderen in Vlaanderen die opgroeien in armoede, biedt ons onderwijs niet de kans tot maximale zelfontplooiing”, luidt het. De politieke partij Vooruit denkt daar hetzelfde over. -
Website van Nationale Loterij enkele uren offline door storing, probleem intussen opgelost
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Fluxys hydrogen gaat het waterstofnet in België beheren
Fluxys hydrogen mag de komende 20 jaar het waterstofnet in ons land beheren. Zonder ongelukken zet de ministerraad daarvoor vrijdag het licht op groen. België wordt daarmee het eerste land in Europa dat daarvoor een operator aanstelt. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM3
In de val gelokt met een mailtje over Trump: zo konden Chinese hackers ook toegang krijgen tot Belgische computers
95 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMedard Albrechts
Danil Tasevski
Lucien Verschraegen
Kirsten De Laet
Peter Nols