Zo laag is de pakkans in Belgisch verkeer: ruim 58.000 kilometer onder invloed rijden voor je betrapt wordt
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil het rijbewijs met punten niet invoeren omdat de pakkans in ons land te laag is, zo zei hij vanmiddag. Verkeersveiligheidsinstituut Vias berekende voor het eerst hoe groot die pakkans nu gemiddeld is in ons land. En de cijfers zijn hallucinant laag: zo kunnen bestuurders in België in principe gemiddeld 58.596 kilometer afleggen onder invloed vooraleer ze betrapt worden bij een controle. En zonder gordel kan je maar liefst 110.000 kilometer afleggen voordat de politie je staande houdt.
Vias onderzocht hoe hoog de pakkans in België is voor de vier belangrijke killers in het verkeer: rijden onder invloed van alcohol, te snel rijden, rijden met een gsm in je hand en rijden zonder veiligheidsgordel. Op basis van politiecijfers, totaal aflegde kilometers in heel het land - 102 miljard - en gedragsmetingen trok het instituut enkele ontstellende conclusies.
Zo worden er elk jaar ongeveer anderhalf miljoen alcoholcontroles uitgevoerd, wat neerkomt op één controle om de 68.000 kilometer. Uit gedragsmetingen blijkt dat 2,7 procent van alle kilometers in ons land onder invloed wordt afgelegd, wat neerkomt op 2,7 miljard kilometer. Met 47.000 overtredingen in 2015 betekent dat dat je gemiddeld 58.596 kilometer onder invloed moet afleggen vooraleer je betrapt wordt. "Of anders uitgedrukt: een persoon die voor het eerst betrapt wordt op rijden onder invloed van alcohol, heeft op dat moment gemiddeld al 58.596 kilometer onder invloed gereden", zeggen de onderzoekers van Vias.
'Een persoon die voor het eerst betrapt wordt op rijden onder invloed van alcohol, heeft op dat moment gemiddeld al 58.596 kilometer onder invloed gereden'
Woordvoerder Stef Willems benadrukt dat het cijfer om een theoretisch gemiddelde gaat: wie met 0,6 promille overdag overdag rond rijdt, zal dat bijvoorbeeld veel langer ongestraft kunnen doen dan wie met 2 promille op 's nachts zwalpend over de snelweg raast.
Pakkans laag, aantal dronken bestuurders hoog
Volgens Vias blijkt uit een internationale vergelijking ook dat de controlekans op alcohol in België bij de laagste van Europa ligt. In Noorwegen is de pakkans met 30.300 kilometer bijvoorbeeld dubbel zo groot. Het percentage bestuurders die positief testen is dan weer het op één na hoogste van Europa. Alleen Cyprus doet het nog slechter. Al spelen naast de controlekans ook andere factoren een rol in het gedrag van de bestuurders.
Ook de subjectieve pakkans - of bestuurders het gevoel hebben dat ze betrapt kunnen worden - is te laag wanneer het op alcohol aankomt, vindt Vias. "In 2007 is tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid aanbevolen dat 90 procent van de bestuurders de kans om een ademtest te moeten afleggen als 'zéér groot' moesten inschatten", aldus de onderzoekers. "Maar in 2015 haalden we amper 10 procent antwoorden met 'grote en zeer grote kans'."
110.000 kilometer zonder gordel
Wie zonder gordel rijdt heeft in theorie nog minder kans om betrapt te worden. Er worden jaarlijks 77.000 overtredingen vastgesteld, terwijl er geschat wordt dat er 8,47 miljard kilometer in overtreding wordt gereden. Je moet dus gemiddeld 110.000 kilometer zonder gordel rijden om één keer betrapt te worden.
Een iets hogere pakkans is er bij bellen achter het stuur. Daarop worden jaarlijks 118.661 bestuurders betrapt en kan je theoretisch gezien gemiddeld 27.507 kilometer afleggen met je gsm in de hand zonder betrapt te worden. In totaal wordt er jaarlijks 3,26 miljard kilometer afgelegd door bestuurders die telefoneren of sms'en achter het stuur.
Enkel op het vlak van snelheid doet België het beter. Hierbij moet je 'maar' 2.102 kilometer boven de limiet rijden om een keer geflitst te worden. Ter vergelijking: in Noorwegen is dat 77.000 kilometer.
"Verdubbel de pakkans"
"Voor de vier bekendste en belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen kunnen we besluiten dat de kans om gecontroleerd en betrapt te worden voor het begaan van overtredingen zeer klein is", concludeert Vias. "Het aantal de facto vastgestelde overtredingen is in de praktijk een miniem deel van het totaal aantal overtredingen. Door de lage kans op controle is het vrijwel zeker dat iemand die voor het eerst betrapt wordt door de politie al herhaaldelijk dezelfde overtreding heeft begaan zonder daarbij door de politie betrapt geweest te zijn."
Vias raadt dan ook absoluut aan het aantal controles drastisch op te drijven, willen we de verkeersveiligheid in België nog verbeteren. Willems: "De hoofdconclusie van dit rapport is dat prioritair werk moet gemaakt worden van het minstens verdubbelen van de pakkans voor alle belangrijke overtredingen. Bovendien zal een substantiële verhoging van het aantal staandehoudingen door de politie een positief effect hebben op de subjectieve pakkans, op het gedrag van de bestuurders en daarnaast ook op de kans om gepakt te worden op het rijden zonder rijbewijs, zonder verzekering of zonder keuringsbewijs."
Meer controles zijn voor Vias uiteindelijk ook dé manier om veelplegers uit het verkeer te halen. "Gezien het intrekken van het recht tot sturen het ultieme middel is om recidivisten uit het verkeer te weren, is het bewaken dat bestuurders zich effectief aan die beperking houden een absoluut noodzakelijke voorwaarde om de hele handhavingsketen te laten functioneren", besluit het rapport.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMUPDATE7
Jarenlang was hij politie altijd nét een stap voor, nu is ‘Most Wanted’ drugsbaron Tom Michielsen (48) aangehouden in Berlijn: “Groothandelaar van coke”
Antwerpen, Stabroek -
Federaal minister van Mobiliteit Bellot (MR) begraaft rijbewijs met punten, Weyts hekelt bochtenwerk
Het rijbewijs met punten komt er niet, of toch niet deze legislatuur. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) beslist, op basis van een studie van VIAS die vandaag is toegelicht in de Kamercommissie Mobiliteit. Zijn Vlaamse evenknie, Ben Weyts (N-VA), reageert scherp. "Als je als politicus niet bereid bent om drastische en onpopulaire maatregelen te nemen, blijf dan ver weg van verkeersveiligheid." -
Leerling uit Kortemark valt door raam op schoolreis in Turkije
Een West-Vlaamse jongen uit Zarren (Kortemark) is tijdens een schoolreis in Turkije uit een raam gevallen en heeft daarbij verwondingen opgelopen. Hij verkeert niet in levensgevaar, maar moet vandaag vrijdag wel geopereerd worden in het Turks ziekenhuis waar hij is opgenomen.Diksmuide -
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
Pensioensparen en extra vakantie blijven populairste extralegale voordelen: “Wat men kiest, is afhankelijk van de leeftijd”
Werknemers die een cafetariaplan aangeboden krijgen, kiezen het vaakst voor een terugbetaling van individueel pensioensparen (20 procent van de werknemers) of voor extra vakantiedagen (19 procent). Dat blijkt uit cijfers van hr-bedrijf SD Worx. Ook een bedrijfsfiets (13 procent) is populair. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Magistraat die door Van Quickenborne werd beschuldigd na aanslag treft geen schuld
-
PREMIUM2
Sandrine en duizenden andere Vlamingen krijgen al half jaar geen stroomfactuur: hoe los je dat op?
“Sinds november ontvang ik geen maandelijkse factuur meer. Ik hou mijn hart vast voor de slotrekening”, vertelt Sandrine. De vrouw uit Tongeren is niet alleen: bijna 17.000 Vlaamse huishoudens en kmo’s ontvangen al enkele weken tot maanden géén energiefactuur of kunnen niet veranderen van energieleverancier door IT-problemen bij Fluvius. Wat kan je hiertegen doen? En hoe vermijd je een torenhoge afrekening op het einde van het jaar? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zoekt het uit. -
PREMIUM
Sam (33) werd in het centrum van Gent door zijn eigen vriendin neergestoken: “De liefde voor haar is zijn dood geworden”
Een vrouw van 32 jaar is door de politie opgepakt op verdenking van doodslag op haar vriend in de Gentse binnenstad. Kimberly L. stak de 33-jarige Sam, vader van hun tweejarig zoontje, neer met een mes na een discussie in hun appartement. “Ieder huisje heeft zijn kruisje. Alleen had niemand ooit zo’n dramatische afloop voorspeld.” Hoe reageert de familie van Sam, en zijn beste vriend? -
PREMIUM2
PORTRET. Wie is de VUB-dokter die zaad zou hebben gebruikt zonder dat donoren dat wisten? “Hij had een voorkeur voor studenten LO”
95 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMedard Albrechts
Danil Tasevski
Lucien Verschraegen
Kirsten De Laet
Peter Nols