"Vervanging F-16 is op Amerikaanse maat geschreven"

De vervanging van de F-16 staat hoog op de politieke agenda, maar waar gaat dit moeilijke dossier eigenlijk over volgens tegenstanders van een keuze voor de Amerikaanse F-35? Er zijn volgens hen, naast vele technische redenen, ook democratische argumenten.

opinie
Pierre Therie
Pierre Therie is kolonel stafbrevethouder o.r., gewezen defensieattaché en nu lid van de denkgroep Pjotrs Dwarsliggers, defensieteam.

Het debat over de vervanging van de F-16 heeft lang genoeg geduurd. Vooral in de Kamer van ‘Partijvertegenwoordigers’ werd met scherp geschoten en elke kleine mogelijkheid om de waarheid geweld aan te doen werd uitvergroot om over het grote probleem niet te moeten spreken.

Twee gemanipuleerde (?) mails werden aangegrepen om alle andere bewijsstukken eveneens in de prullenmand te gooien. Een koehandel, zo lijken de orders van de eensgezinde partijhoofdkwartieren van de meerderheid!

De defensieminister en zijn partijpolitieke én militaire entourage kozen met gratuite beschuldigingen aan ons adres (over malversaties van e-mails), voor de vlucht vooruit. Dat sommige journalisten daar al te gemakkelijk aan meewerkten en de perfide spelletjes niet doorzagen maakt het alleen maar erger.

Ons antwoord is eenvoudig: het enige motief voor het Dwarsliggers initiatief is BURGERZIN.

Een begrip dat helaas al te zeldzaam is en veel politieke mandatarissen zelfs niet meer voor mogelijk houden. Maar het grote drama is dat deze heisa duidelijk maakt dat burgerzin ook in de Krijgsmacht van geen tel meer is.

Dat is gevaarlijk en naast alle werkelijke problemen die door de partijpolitieke spelletjes doelbewust uit de aandacht gehouden worden, al een voldoende reden om het hele dossier te stoppen.

Puntenverdeling?

De puntenverdeling, toch de essentie van de selectieprocedure, werd nooit publiek bekend gemaakt. Het echte probleem is dat heel dat debat voorbijging aan dé vraag of het lastenboek wel degelijk elke kandidaat gelijke kansen wilde geven. In een eerder deel met dezelfde titel toonden we aan dat de auteurs de vliegnormen en dus ook de veiligheidsnormen van onze piloten verlaagden om toch maar de kandidaat van hun voorkeur niet te benadelen.

Dat is heel wat anders dan correcte eisen stellen die niet door alle kandidaten kunnen worden gehaald. Daarom roepen wij alle volksvertegenwoordigers op om volgende vragen aan de minister voor te leggen.

Kan u bevestigen dat de Annex A Information Request Table, Appendix 2 Performance data (blz. 9) waar deze capaciteit beperkt werd tot 4 of 5 g, geschreven werd door het team dat de RfGP opstelde?

Zo ze dit niet zelf schreven maar deze normen werden overgenomen van een ander document, dan zouden we willen weten wie de uitgever was van het oorspronkelijke document en met welk doel dit document werd opgesteld?

Tevens denken we dat het van belang kan zijn om in dit geval ook te weten via welke kanalen de auteurs van het RfGP in het bezit ervan kwamen?”

Wat niet gepubliceerd werd

Maar ook die aanwijzingen zijn nog geen sluitende bewijzen voor een manipulatie.  De énige mogelijkheid om dit cruciaal document te kunnen beoordelen op zijn correctheid is de puntenverdeling.

Die is geheim, maar nu de evaluatie afgerond werd, is er geen enkel obstakel om ze niet te laten onderzoeken door het parlement,.

Daarvoor zijn onafhankelijke specialisten noodzakelijk, want het dossier is te complex voor niet-specialisten (zoals politici). De controle moet het volledige militaire deel omvatten waarvoor 57 % van de punten werd toegekend.

We roepen de verzamelde volksvertegenwoordigers op om samen een team van onafhankelijke specialisten (en dus geen militairen in actieve dienst van defensie) aan te duiden om deze puntenverdeling te evalueren.

Enkele voorbeelden

Vermits voor de militaire capaciteiten 57 % van de punten werd toegekend waarvan ongeveer 21 % procent toegekend werd aan de intrinsieke capaciteiten van het vliegtuig blijft er nog 36 % over voor andere aspecten waardoor het beste vliegtuig om diverse redenen kan geklopt worden door een minder goede kandidaat. Dit nog onafhankelijk van de evaluatie van de prijs en de economische aspecten waarvoor 43 % van de punten werd toegekend.

Insiders weten dat de voorkeur van ex-defensieminister Pieter De Crem (CD&V) voor de F-35, gedeeld werd door de nieuwe Stafchef (CHOD) generaal Van Caelenberge (piloot) nadat de weerbarstige voorganger generaal Charles Henri Delcour tot ontslag werd gedwongen (2012).

BELGA/ WARNAND

Van Caelenberge en een naaste medewerker, Jos Vanschoenwinkel, eveneens piloot, actueel raadgever van de N-VA kamerfractie en beiden uitgesproken voorstanders van de F-35A, waren het ‘koningskoppel’ in de uitwerking van dit dossier.

Vandaag is deze voorkeur nog altijd levendig binnen de Luchtcomponent en ook minister Vandeput heeft reeds in 2016 duidelijk zijn voorkeur (géén keuze) voor een samenwerking met Nederland (die de F-35A al koos) kenbaar gemaakt.

Zou het dan niet goed zijn om te kunnen vaststellen of die samenwerking met de VS (USAF) en Nederland niet werd beloond met uitzonderlijk veel punten, waardoor andere kandidaten minder kansen hadden?

Omdat democratie méér rechten heeft dan particratie

Onze conclusie is dat een degelijk onafhankelijk onderzoek naar de puntenverdeling noodzakelijk is om alle vragen op te helderen zodat desgevallend de minister met klank dit dossier kan afronden of om in het tegenovergestelde  geval zijn conclusies te trekken.

Laat voor één keer de democratie en niet de particratie een hoge vlucht nemen.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen