Direct naar artikelinhoud
Radio

Nieuwe luistercijfers: Qmusic wipt over StuBru

De studio van Qmusic.Beeld Thomas Sweertvaegher

Niet Studio Brussel maar Qmusic is de grootste zender. Na Radio 2 natuurlijk, dat standvastig op kopt loopt. Dat is de grootste nieuwigheid in radioland, dat voor het eerst een nieuwe methode gebruikt om de luistercijfers te meten. 

Zou de nieuwe meetmethode van CIM (Centrum voor Informatie over de Media) voor aardverschuivingen zorgen in radioland? Tot voor kort gebeurde de meting vooral via luisteraars die een papieren dagboek bijhielden, dit jaar gebeurt een en ander digitaal. Daardoor werd er tussen januari en eind april meer en beter gemeten, en de vraag was of zich daardoor plots een heel ander radiolandschap zou aftekenen. 

Dat blijkt alvast mee te vallen. Wel opvallend: Studio Brussel moet de duimen leggen voor Qmusic. Die commerciële zender verloor twee jaar geleden terrein maar heeft zich hersteld en is vandaag de tweede grootste zender van Vlaanderen, met een marktaandeel van 12,4 procent. 

's Ochtends luisteren bijna een half miljoen mensen naar de ochtendshow Sam, Heidi & Wim, en daarmee heeft Qmusic meteen ook het best beluisterde ochtendprogramma bij luisteraars tussen 18 en 44 jaar. De zender blijkt ook op de werkvloer het meest populair. 

Een jaar geleden haalde StuBru een marktaandeel van 14 procent, vandaag tikt de zender af op 11,2 procent

Hoeveel mensen ondertussen luisteren naar Linde staat op, het ochtendprogramma van Studio Brussel, daarover communiceert VRT niet. Maar de luistercijfers van de zender namen het afgelopen jaar wel een duik: een jaar geleden noteerde CIM daar een marktaandeel van 14 procent, vandaag tikt Studio Brussel af op 11,2 procent. 

Bij de VRT zeggen ze zich daar geen zorgen over te maken. "Studio Brussel komt uit een periode met absolute recordcijfers", verklaart woordvoerder Hans Van Goethem. "De zender blijft ook met deze cijfers een sterk merk." Volgens Van Goethem geven de CIM-cijfers ook niet het volledige plaatje. "Zeker online is Studio Brussel een voorloper, met een heel levendige community. Dat zie je niet in de klassieke luistercijfers."

Populairste jongerenzender

Wat de andere VRT-radiozenders betreft: Radio 2 blijft standvastig op post als de meest populaire zender in Vlaanderen. In cijfers vertaald: de zender neemt bijna een derde (30,4 procent) van de markt voor zijn rekening en is daarmee stabiel, net als Radio 1 (8,9 procent) en Klara (2,5 procent). MNM is goed voor net geen 10 procent en bereikt dagelijks ruim 1 op 4 jongeren. Daarmee is het de populairste jongerenzender.

Volgens Els Van de Sijpe, radiomanager bij VRT, werpen allerlei acties en evenementen voor de luisteraars hun vruchten af. Denk maar aan De Strafste School van MNM, het Klarafestival of de Classics 1000. "Daarmee versterken we de radiobeleving", klinkt het. 

Waar ze ook de champagne bovenhalen, is bij Nostalgie, dat toch goed is voor bijna 7 procent van alle radioluisteraars. "We groeien zowel in bereik als in marktaandeel", jubelt directeur Tom Klerkx. Elke week luisteren bijna een miljoen mensen (971.000) er naar golden oldies.  

Acties als De Strafste School op MNM werpen hun vruchten af, volgens Els Van de Sijpe, radiomanager bij VRT.Beeld MNM