Belastingvoordeel diesel helemaal weggewerkt: "Enkel in Italië is diesel nog duurder"
Dieselrijders zijn bijna overal in Europa goedkoper af dan in België. Enkel in Italië is diesel nog duurder. Dat meldt mobiliteitsorganisatie VAB. De accijnzen op diesel en benzine zijn vandaag voor het eerst volledig gelijkgeschakeld, schreef De Standaard vanmorgen.
Vandaag wordt voor de achtste keer het cliquetsysteem toegepast in België op diesel. "Dat wil zeggen dat diesel tanken een klein beetje goedkoper wordt, maar dat een deel van de prijsdaling ongedaan wordt gemaakt door de bijzondere accijns te verhogen", legt Joni Junes van VAB uit. "De accijnzen op diesel en benzine zijn hierdoor in België nu gelijk."
De accijnzen zullen ook in de toekomst gelijk blijven. "We zijn aan een eindpunt gekomen. Voor beide bedraagt de accijns nu zo'n 60 eurocent per liter", zegt Miet Deckers, woordvoerster van het kabinet van minister Kris Peeters (CD&V).
Als gekeken wordt hoeveel taksen er op de brandstoffen geheven worden in onze buurlanden, blijkt dat vooral in Italië, Frankrijk en België hoge taksen worden geheven op diesel. Procentueel gezien is deze het grootst in Frankrijk: 59 procent van de dieselprijs zijn taksen. De taksen op benzine zijn het hoogst in Nederland en Italië. Procentueel gezien zijn die ook in Frankrijk het hoogst: 62 procent van de benzineprijs.
Goedkoopst in Luxemburg
Wie met de auto naar het zuiden gaat, tankt volgens VAB nog altijd het best in Luxemburg. Op een volle tank van 50 liter diesel kan je daar tot 20,60 euro besparen in vergelijking met België. Ook in Oostenrijk, Spanje en Duitsland kunnen automobilisten een stuk goedkoper diesel tanken. "Enkel in Italië is diesel nog duurder", benadrukt Junes.
Ook wie voordelig benzine wil tanken op weg naar het zuiden, tankt volgens VAB nog altijd het best in Luxemburg: daar kan je 12 euro besparen op een tank van 50 liter. Wie door Oostenrijk rijdt, kan tot 12,65 euro besparen op een tank van 50 liter.
Taxshift
De gelijkschakeling van de accijnzen op diesel en benzine is een gevolg van de taxshift die de regering-Michel eind 2015 aankondigde. Die had als bedoeling om gericht te schuiven met de belastingen om de lasten op arbeid te verlagen. De voorbije drie jaar werd de taks op diesel daardoor geleidelijk aan duurder, terwijl de taks op benzine lichtjes daalde.
Dat leverde de overheid niet alleen een pak extra belastinginkomsten op, maar had ook tot doel om de prijzen aan de pomp naar elkaar te laten toegroeien. Alleen nog om marktredenen konden ze lichtjes van elkaar verschillen. Wat inmiddels ook gebeurde. Dit voorjaar werd diesel zelfs duurder dan benzine.
Tanken morgen nog duurder
Tanken wordt morgen weer een beetje duurder. De maximumprijs voor benzine 95 E10 gaat met 2,3 eurocent per liter omhoog, die voor benzine 98 E10 met 2,4 cent en die van diesel met 1,9 cent. Dat meldt de FOD Economie.
De maximumprijs voor een liter benzine 95 E10 wordt 1,501 euro, die voor benzine 98 E10 1,589 euro en die voor diesel 1,536 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Je kan een sauna niet aansluiten op het gewone stopcontact”: experts geven advies voor je eigen sauna in huis
-
Ondanks alle kritiek: Mega wordt groepsleverancier voor de provincie West-Vlaanderen
Energieleverancier Mega stootte de laatste maanden al op heel wat kritiek van de bevoegde ministers, energiewaakhonden en de ombudsman en toch gaat de provincie West-Vlaanderen met hen samenwerken. Mega wordt de leverancier voor de groepsaankoop van de provincie. De komende weken kunnen de 87.000 gezinnen en 4.000 bedrijven die zich aangemeld hebben, bevestigen of ze op het aanbod ingaan. -
Energieleveranciers merken nog geen stijging wanbetalingen
De leveranciers van elektriciteit en aardgas zien nog geen stijging van betalingsmoeilijkheden bij hun klanten als gevolg van de historisch hoge energieprijzen. Maar ze vrezen wel een toename van het aantal wanbetalers de komende maanden. -
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
MijnEnergie
Zonnepanelen zónder terugdraaiende teller? Deze magere compensatie biedt het hogere injectietarief
De energieprijzen gaan nog steeds door het dak. Het effect op eigenaars van zonnepanelen is tweeledig. Wie nog een terugdraaiende teller heeft, weet dat een zonnige lente en zomer de impact kunnen reduceren of zelfs helemaal wegnemen. Prosumenten met een digitale meter moeten het daarentegen hebben van het injectietarief. Krijgen zij nu ook meer voor de stroom die ze produceren? En compenseert dat de hogere verbruiksfactuur op grauwe dagen? Mijnenergie.be rekent het uit. -
Overheid rijdt met vuilere auto's dan Vlaming
Het wagenpark van de Vlaamse overheid is vervuilender dan dat van de Vlaming. In 2016 was bijna 59% van de wagens in Vlaanderen een diesel, maar bij de Vlaamse overheid ligt dat aandeel nog op 65,5%. -
Oplossing voor probleem met uitgeven consumptiecheques in winkel naar keuze in de maak
-
4
Britse pubs verkopen bijna 40 procent minder bier dan voor coronapandemie
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
PREMIUM89
Hoge energiefacturen laten zich voelen: vraag naar afbetalingsplannen verdubbeld en openstaande schuld stijgt
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
117 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWendy Warens
Rob Reners
Tom De Bondt
jaklien d
FRANK ANCKAERT