Tesla verliest 11.000 euro per verkochte auto
AutoTesla verliest nog altijd fors op een verkochte auto, terwijl Ferrari per auto 70.000 euro winst maakt. Dat blijkt uit onderzoek van de Duitse econoom Ferdinand Dudenhöffer.
De wetenschapper onderzocht hoe groot de marge op elke verkochte auto is. Het Oostenrijkse blad Industriemagazin publiceerde cijfers waaruit blijkt dat Ferrari ruim 69.000 euro winst maakt per verkocht voertuig. Daarmee heeft het een enorme voorsprong op nummer twee: Porsche. De winstmarge van dat bedrijf ligt met 17.000 euro op hetzelfde niveau als vorig jaar.
Maserati maakt 5.000 euro winst per auto en BMW, Mercedes en Audi gemiddeld zo’n 3.000 euro per auto. Volvo zit daar net onder. Jaguar LandRover is hekkensluiter met slechts 800 euro per auto. Grote verliezers zijn Tesla met een verlies van 11.000 euro op elke geleverde auto, en Bentley met zelfs 17.000 euro. Bij Bentley wordt echter fors geïnvesteerd in elektrische aandrijving en die kosten drukken zwaar op de winstmarges. De cijfers zijn gebaseerd op de resultaten van de eerste zes maanden van dit jaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Lamborghini lanceert supercar om off-road mee te rijden: voor 230.000 euro is de Huracán Sterrato van u
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
Automerken zijn gul met extra garantie, maar onze autospecialist wijst op addertjes: “Veelvoorkomende voorwaarde is illegaal”
Veel particulieren kopen hun nieuwe auto in januari of februari, maanden met zogenaamde ‘saloncondities’. Opvallend: sommige merken pakken naast kortingen ook uit met langere garantie. HLN-autospecialist Joost Bolle zoekt uit waarom ze dat doen en waar je als consument voor moet uitkijken. “Aan verlengde garantie koppelen sommige merken voorwaarden die illegaal zijn.” -
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
President Biden legt automakers deadline op voor halvering uitlaatgassen
De Amerikaanse regering legt de auto-industrie nieuwe regels op om de uitstoot te verlagen. In 2032 moet de hoeveelheid broeikasgassen die personenauto’s in de Verenigde Staten uitstoten bijna de helft lager zijn dan in 2026. -
Volvo Cars bouwt begin 2024 laatste dieselwagen
Volvo Cars zal begin 2024 zijn laatste dieselwagen bouwen. Tegen 2030 wil de Zweedse autobouwer enkel nog volledig elektrische wagens bouwen en tegen 2040 wil het bedrijf klimaatneutraal zijn. -
PREMIUM143
“Straks komen alle auto’s uit China”: het einde dreigt voor de ooit zo machtige Europese auto-industrie
-
Stellantis plant twee elektrische wagens van minder dan 25.000 euro
-
PREMIUM13
Crisismanager zet Van Hool voor het blok: familievete oplossen tegen maandag of de stekker gaat eruit
Van Hool heeft gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers gevraagd, en gekregen. Alvast de komende zes weken voelt de busbouwer niet langer hun hete adem in de nek. Maar crisismanager Marc Zwaaneveld heeft andere katten te geselen: een jarenlange familievete rond een erfenis dreigt al zijn reddingspogingen te dwarsbomen. “Is de erfeniskwestie tegen maandag niet opgelost, dan gaat de stekker eruit.” -
Topman Renault: “De verbrandingsmotor blijft nog zeker 70 jaar bestaan”
Wie denkt dat de verbrandingsmotor na 2035 snel uitgefaseerd zal worden ten gunste van de elektrische auto heeft het mis. Dat zegt Jean-Dominique Senard, voorzitter van de raad van bestuur van de Renault-groep aan de Franse krant La Tribune. -
Beleggers spannen proces aan tegen Elon Musk omwille van "misleidende" tweet
47 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Tamsyn
Geert Tamsyn
Hendrik Patyn
Hendrik Patyn
Hendrik Patyn