"Vlaamse doelstelling van 7,5 procent elektrische wagens in 2020 is onrealistisch"
Van de nieuw verkochte wagens was 0,51 procent in de eerste helft van dit jaar volledig elektrisch. De doelstelling van de Vlaamse overheid dat de volledig elektrische wagen tegen 2020 een marktaandeel van 7,5 procent zou halen is "onrealistisch". Dat meldt mobiliteitsclub VAB, die onderzocht wat de consument hiervan denkt en wat een doorbraak in de weg staat.
De conclusie is volgens VAB dat de overheid zelf de grootste hinderpaal zou kunnen vormen voor de doorbraak van de 100 procent elektrische wagen. "De overheid zal het vertrouwen van de consument moeten winnen en dat kan enkel met een volgehouden coherent en consequent fiscaal autobeleid", klinkt het. Eigenaars van elektrische wagens betalen momenteel geen inschrijvingstaks en verkeersbelasting, en geen accijns op elektriciteit, maar wat de toekomst brengt is volgens VAB hoogst onzeker.
De potentiële kopers twijfelen of die stimuli overeind zullen blijven en hebben negatieve ervaringen uit het verleden, toen ze richting dieselwagen aangemoedigd werden. "Momenteel worden ze geconfronteerd met een antidieselbeleid op fiscaal niveau, dat haaks staat op het stimulusprogramma van de ecopremies die in 2010 en 2011 massaal richting diesel stuurden", aldus VAB.
Onbetrouwbare overheid
"De consument heeft een hekel aan een onbetrouwbare overheid die 'en route' de fiscale regels wijzigt in zijn nadeel. In dat geval kiest hij voor zekerheid, namelijk fossiele brandstof", aldus de mobiliteitsclub.
De gekende hinderpalen voor de doobraak van de elektrische wagen, zoals de zeer hoge aankoopprijs, beperkte oplaadmogelijkheden en beperkte autonomie, zullen de volgende vijf à tien jaar volgens VAB dan weerweggewerkt worden door het ruime aanbod aan elektrische wagens dat in die periode op de markt komt.
Uit een consumentenbevraging door VAB blijkt dat een kwart van de automobilisten die in de toekomst een nieuwe wagen zullen kopen, nog steeds onbeslist is over de keuze van de aandrijving. Nog slechts een op de tien zou voor diesel kiezen, maar alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit of CNG profiteren voorlopig nauwelijks van die mindere interesse voor diesel.
"Geen enkele reden om te twijfelen aan de Vlaamse overheid"
Vlaams viceminister-president en minister van Energie en Financiën Bart Tommelein voelt zich niet aangesproken. "Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de Vlaamse overheid", zegt hij in een reactie. Hij benadrukt dat er een zero-emissiepremie wordt uitgereikt bij de aankoop van een elektrische wagen of een andere wagen zonder uitstoot, bijvoorbeeld op brandstofcellen. Ook moet er geen belasting op inverkeerstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting worden betaald. Die vrijstellingen gelden voor de volledige levensduur van het voertuig.
De hoogte van de zero-emissiepremie schommelt tussen de 2.000 en de 4.000 euro en is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto. Tommelein benadrukt dat het maximale premiebedrag dit jaar, anders dan eerst de bedoeling was, niet is gezakt, "precies om nog meer mensen te stimuleren".
Tommelein heeft wel begrip voor de twijfels bij de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten, maar wijst erop dat die bevoegdheid bij de federale overheid zit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
NMBS waarschuwt voor valse promotieacties
-
Chinese BYD haalde bestelling bij De Lijn louter op prijs binnen: “Slechtere score op duurzaamheid en waarborg”
De Chinese constructeur BYD was bij de aanbesteding voor de elektrische bussen van De Lijn minstens 20 procent goedkoper dan de andere bieders. Dat blijkt uit het gunningsverslag, dat ‘De Standaard’ via de wet op openbaarheid van bestuur kon opvragen. Maar op duurzaamheid en waarborg deed BYD het slechter dan de rest. -
“Wie al zo'n Tesla had, betaalt de rekening”: fikse kortingen op elektrische wagens zorgen voor frustraties
Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan de prijzenoorlog op de markt van elektrische wagens. Zowel Tesla als Toyota pakken uit met fikse kortingen op respectievelijk hun Model 3 en bZ4X. Maar die kortingen zijn niet voor iedereen goed nieuws, waarschuwt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
-
PREMIUM
Tweedehands e-bike kopen? Hier vind je er met garantie én 60 procent korting: “Want een occasie kan er prima uitzien, maar toch een wrak zijn”
-
Heeft het wel zin om op de oversteekknop voor fietsers of voetgangers te duwen?
Als fietser of voetganger heb je ongetwijfeld al vaak de knop aan een verkeerslicht ingedrukt. Maar maakt dat eigenlijk een verschil? Hoelang moet je dan maximaal wachten? En hoe wordt dat geregeld? Katrien Kiekens, woordvoerder van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, legt het glashelder uit: “We willen de roodtijd voor iedereen zo kort mogelijk houden.” Hoe dan? -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
PREMIUM
GETEST. Onze reporter rijdt exclusief mee in wagen waarvan chauffeur 730 km verderop zit
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
86 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBart Verbeeck
Gerrit Mangé
Ronny Biesen
Tom Faes
willy cornille