Videospeler inladen...

Op zoek naar de meest interessante energieleverancier? Opgelet met zoekterm "V-test", Vreg klaagt "misbruik" aan

Wie wil weten welke energieleverancier het interessantste aanbod heeft voor zijn verbruiksprofiel, kan online een test invullen. Veel mensen vullen de zoekterm "V-test" in, omdat ze vertrouwen hebben in de test van de Vreg, de officiële Vlaamse energieregulator. Maar advertenties gekoppeld aan de term "V-test" leiden gebruikers af naar andere sites. De Vreg vindt dit niet kunnen: "Consumenten worden op het verkeerde been gezet."

Wie in Google de zoekterm "V-test" invult, krijgt doorgaans als eerste zoekresultaat een advertentie te zien van de prijsvergelijker Aanbieders.be. Wie de zoekterm "Vreg" invult, komt eerst bij twee andere prijsvergelijkers terecht, Aanbieders.be en Mijnenergie.be, en dan pas bij de Vreg zelf. (De resultaten kunnen wel verschillen volgens het tijdstip van de opzoeking.)

"Mensen zien niet dat dit reclame is"

Bij de zoekresultaten die niet naar de Vreg zelf verwijzen, staat duidelijk "Adv", de aanduiding dat het om een advertentie gaat, om reclame. Maar veel mensen letten daar niet op, volgens de Vreg. "We stellen vast dat heel wat klanten dan op die commerciële websites een prijsvergelijkende test invullen en denken dat ze de V-test hebben ingevuld. We willen mensen daarvoor waarschuwen", zegt Dirk Van Evercooren van de Vreg.

In essentie komt de klacht van de Vreg erop neer dat commerciële bedrijven munt slaan uit het vertrouwen dat mensen hebben in de Vreg als officiële regulator en vooral in de V-test, om klanten naar hun site te lokken. Ook Google, als grootste zoekmachine, pikt een ferme graan mee. Want bedrijven betalen Google om hun site te verbinden met zoektermen als "Vreg" of "V-test".

Een overtreding van de wet of niet?

De vraag is of dit allemaal kan. Belangrijk om weten is dat de term "V-test" een beschermd merk is. "Vreg" is dat vooralsnog niet, al overweegt de Vreg om ook die term wettelijk te laten beschermen. Maar de praktijk leert dat zelfs de wettelijke bescherming van de term "V-test" bedrijven niet weerhoudt om daarop te adverteren. En dat het Google er ook niet van weerhoudt zo'n beschermde naam te "verkopen" aan adverteerders. Is dat geen probleem?

Experts in merkenrecht wijzen erop dat Google de wet niet overtreedt wanneer het bedrijven laat betalen voor de koppeling aan bepaalde zoektermen, zelfs als die zoektermen beschermde merken zijn. Wat wel niet mag, is dat die beschermde term in de advertentietekst verschijnt. Met andere woorden, de koppeling achter de schermen, als zoekmechanisme, is geen probleem, de uitdrukkelijke vermelding van de beschermde term in de tekst van de advertentie is dat wel.

Grijze zone

De volgende vraag is dan of de adverteerders geen andere wet overtreden, door klanten te misleiden. Want in de advertentietekst van Mijnenergie.be staat (soms) te lezen "Vreg test op Mijnenergie"; in de advertentietekst van Aanbieders.be staat "Doe de VREG test". Is dit geen manier voor de adverteerders om te doen alsof ze op de één of andere manier verbonden zijn met de Vreg, een officiële instantie?

"Wij volgen de wet"

Gevraagd naar een reactie zegt Aanbieders.be dat het "gebruik maakt van het veilingsysteem van Google voor advertenties en daarbij altijd netjes de wet volgt". Ook Mijnenergie.be reageert in die zin maar geeft wel toe dat er "op dit moment één advertentie is die niet beantwoordt aan de werkwijze van Mijnenergie.be en zo snel mogelijk verwijderd zal worden."

Mijnenergie.be is eerder dit jaar overgenomen door de Persgroep, die potentieel veel surfers kan laten doorklikken naar de commerciële prijsvergelijker.

De Vreg zelf bekijkt welke stappen ze kan ondernemen tegen de bedrijven die in hun advertenties laten uitschijnen op één of andere manier verbonden te zijn met de regulator of met de V-test.

VIDEO: bekijk hieronder het fragment uit "Het journaal"

Videospeler inladen...

Meest gelezen