SAMUEL ASHFIELD/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Leren programmeren is even belangrijk als leren lezen en schrijven

Er zijn veel discussies over de lesprogramma's van onze scholieren en er is commotie over een les Nederlands meer of minder. We zouden beter onze kinderen ook leren programmeren. 

opinie
Martine Tempels
Martine Tempels is Senior Vicepresident bij Telenet Business en oprichtster van CoderDojo Belgium.

Nu de schoolbel om halfvier weer rinkelt, verschijnt er stillaan ook terug wat structuur in het weekschema van onze kids. Voor de jeugd van tegenwoordig is technologie even evident als een ritje naar school met de bakfiets. Kinderen klikken, swipen en scrollen zich een weg door het leven.

Jonge ouders hoor je onderling weleens opscheppen dat “hun driejarige al een echte expert is met een tablet”. Dat is mooi maar ook niet meer dan dat. Technologie wordt namelijk steeds gebruiksvriendelijker. Swipen is intuïtiever dan klikken met een muis, een spelletje in de Appstore is gedownload voor je “Cd-Rom installatie” kan zeggen.

We krijgen het tegenwoordig allemaal op ons bord in een kant-en-klaar pakket. Maar hier zit het addertje (zeg maar Anaconda) onder het gras: terwijl de wereld steeds digitaler wordt, weten onze jongeren alsmaar minder hoe die digitale wereld eigenlijk echt werkt.

Dat is een groot probleem

Als wij – en zeker onze jongeren - meewillen met de digitale revolutie, zorgen we er maar beter voor dat we die technologie van binnenuit kunnen begrijpen. Zodat we niet telkens slaafs hoeven te consumeren wat wizz kids uit pakweg Silicon Valley ons hapklaar voorschotelen. Moeten onze kinderen dan allemaal massaal informatica en ingenieurswetenschappen gaan studeren?

Wel, ja en nee. We moeten niet per se all-in gaan, maar door te programmeren leer je alvast probleemoplossend denken en deze skills zijn even belangrijk als pakweg lezen en schrijven.

Misschien is een beetje paniek wel op zijn plaats. De kans dat de Belgische jeugd straks ook echt en masse naar de technologiecampus trekt is namelijk klein. Een gemiste kans, want er zijn weinig richtingen die zo’n aantrekkelijke werkzekerheidscijfers kunnen voorleggen.

Wie kan er zich trouwens nog een sector inbeelden waar IT en techniek in de heel nabije toekomst geen cruciale rol gaan opnemen?  Ik beantwoord de vraag even zelf: niemand. En wie dat toch kan, heeft dat eerder te wijten aan een gebrek aan fantasie.

Technologie is nu al eigenlijk zo goed als overal, we hoeven zelfs niet eens te spreken over toekomstmuziek. Het maakt dus niet uit welke interesse je hebt, IT-skills blijven cruciaal.

“IT is voor nerds.”

Waarom lijkt onze jeugd dan niet massaal geprikkeld voor de wereld van bits en bytes? Een van de grote boosdoeners is momenteel nog altijd het imago van het vak. “IT is voor nerds.” We worden liever dokter of psycholoog zodat we toch maar niet achter die computer moeten kruipen. Vraag bij je volgende afspraak gerust eens aan je dokter hoeveel tijd die tegenwoordig achter een computer doorbrengt en je zal meteen merken dat ook dat argument nergens op slaat. Het slechte imago van IT stemt niet overeen met de realiteit.

En daarom is het een goed idee om dochter- of zoonlief nog dit schooljaar in te schrijven bij een programmeerclub. Door kinderen al op jonge leeftijd met programmeren in contact te brengen, tonen we ze dat programmeren ook leuk kan zijn. Het biedt je de vrijheid om je creativiteit los te laten op een digitaal doek. Bovendien heeft technologie veel meer functionaliteiten dan een set kleurpotloden. Een monstertje tekenen is leuk, maar datzelfde monstertje daarna ook nog laten vuurspuwen is nog veel leuker.

Een monstertje tekenen is leuk, maar datzelfde monstertje daarna ook nog laten vuurspuwen is nog veel leuker.

Er is meer te vinden op een computer dan Fortnite en Youtube. Met een basiskennis programmeren krijgt een computer trouwens veel meer nuttige functionaliteiten waardoor kinderen automatisch meer aan hun schermtijd hebben.

We hebben er toch ook niks op tegen dat een kind de computer gebruikt om bij te leren. En wie weet wordt zo de interesse opgewekt om later informatica te studeren. Of zijn ze op z’n minst gewapend voor de digitalisering die zich in om het even welke job zal doorzetten.

Want iemand met (nog maar een beetje) programmeerkennis ziet de wereld anders. Dan heb ik het niet over Matrix-achtige vallende groene lettertjes, maar over het vlot gebruik van alledaagse digitale tools die in elke job, studierichting of huiskamer vroeg of laat hun intrede doen. De digitale trein rijdt al uit het station. En we springen er dit schooljaar best mee op.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen