De 'people mover module' van Urbanetic: het alternatief voor het openbaar vervoer in steden?
Volledig scherm
De 'people mover module' van Urbanetic: het alternatief voor het openbaar vervoer in steden? © Daimler AG

Openbaar vervoer wordt overbodig, denkt Mercedes-Benz

Autofabrikant Mercedes-Benz denkt binnen een paar jaar de concurrentie aan te kunnen gaan met de bus, metro en tram in steden. Met een netwerk van zelfrijdende, elektrische voertuigen kan lokaal openbaar vervoer – dat alleen al door de loonkosten van chauffeurs vaak onrendabel is – winstgevend worden gemaakt.

14 reacties

  • Peter Vandebeek

    6 jaar geleden
    Uitstekend idee. Alle normale auto's aan de rand van de stad laten parkeren (maar waar is er daarvoor plaats ?) en dan met dit vervoer verder. Géén andere voertuigen in de stad verder.
  • piet devlieger

    6 jaar geleden
    Dat klinkt allemaal heel goed maar ik stel me daarbij dan altijd de vraag "waarom maken ze die dingen altijd zo vreselijk lelijk ?
  • Emi Hergersberg

    6 jaar geleden
    Mobiliteit oplossen door lagere bevolkingsdichtheid. Enige oplossing.
  • Walter De Vuyst

    6 jaar geleden
    Indien morgen het openbaar vervoer lam ligt , geraakt de helft van Belgie niet op zijn bestemming . Openbaar vervoer is onmisbaar en ook een stuk veiliger dan allerhande privéinitiatieven die alleen uit zijn op snel geldgewin . Mercedes laat weer een ballonnetje op waar niets van in huis zal komen . Ondertussen lees ik dat het merk het laatste jaar duizenden auto's heeft teruggeroepen wegens allerhande fabricagefouten .
  • patrice nuyts

    6 jaar geleden
    Een van de doelen is dat op het bestaande wegennet met minder voertuigen meer mensen en goederen vervoerd kunnen worden. Dit zal door de lage kostprijs een omgekeerd effect hebben. Ze zullen voor de service de mensen en pakjes niet laten wachten op een vol voertuig, maar half vol tot bijna leeg rondrijden. Dit gaat meer files geven.