Direct naar artikelinhoud
Jan Fabre

Oud-medewerkers spreken: "Jan Fabre wordt gekruisigd in de media"

Jan Fabre.Beeld REUTERS

Er komen heel wat reacties op de open brief waarin ex-werknemers van Jan Fabre de kunstenaar beschuldigen van grensoverschrijdend gedrag. "Een Fabre-acteur weet dat hij het uiterste van zichzelf zal moeten geven en moeten laten zien." 

Auteur Jeroen Olyslaegers, die nog met Fabre heeft samengewerkt, reageerde op Facebook op de kwestie. "Mensen die getuigen, daar luister je naar. Het maakt op zich niet veel uit waar ze die getuigenis uiten. Je luistert en je denkt na", schrijft hij. 

"Ik kan nog steeds het artistieke werkproces van Jan verdedigen zonder mijn geweten geweld aan te doen. Ik kan me perfect voorstellen dat sommige mensen daar aanstoot aan nemen, maar dan is het beter om uit dat werkproces te stappen."

Over mogelijk grensoverschrijdend gedrag buiten de werkvloer spreekt Olyslaegers zich niet uit. "Het is onmogelijk om me daar over uit te spreken en ik vrees dat dit onmogelijk zal blijven, tenzij er bewijzen op tafel komen van schuld of onschuld."

Lees ook het standpunt van opiniërend hoofdredacteur Bart Eeckhout: "Fabre & co. scheppen kunst op de grens tussen artistieke provocatie en menselijke destructie." (+)

#MeToo-moment

 Ook auteur Geert Kimpen werkte samen met Fabre. Hij schrijft in een Facebookpost dat hij hoopt dat Jan "de wijsheid zal hebben" om naar de ervaringen van de slachtoffers te luisteren.

"Vandaag wordt Jan Fabre gekruisigd in de Belgische media. Fabre is een toonaangevende Vlaamse kunstenaar en theatermaker met internationale allure die nu door 20 ex-spelers en -danseressen beschuldigd wordt van #MeToo-toestanden", klinkt het. 

Kimpen beschrijft de periode waarin hij voor Fabre begon te werken. "Samen met een actrice werd ik ingewerkt. Deze jonge vrouw speelde naar Fabre's smaak niet vrouwelijk en sexy genoeg. Ik herinner me dat hij haar de opdracht gaf om tegen me aan te rijden. "Ik wil dat je net zo lang doorgaat tot Geert zegt dat hij een erectie heeft." Het was een gênante vertoning. (...) 's Avonds nam de vrouw ontslag en de dag erna gingen we met een andere actrice verder die wel voldeed aan Fabre's beeld."

"Was dit een #MeToo-moment? Ik weet het niet. Om te zien te krijgen wat Fabre wilde, liet hij haar iets grensoverschrijdend doen. Ook mijn lichaam werd voor iets ingezet wat ik niet wilde en intimiderend vond."

Lees ook: Drie dansers getuigen over angstklimaat bij Jan Fabre: “Hij maakte onzekere, instabiele wezens van ons”

Al wil Kimpen de aantijgingen toch deels nuanceren. "Wie bij Jan Fabre wil spelen, weet dat hij naakt zal moeten, fysiek zware en heftige opdrachten zal moeten spelen en zijn uitputting gebruikt zal worden in de voorstelling. Een Fabre-acteur weet dat hij het uiterste van zichzelf zal moeten geven en moeten laten zien. Dat levert ook adembenemend theater op. Maar het is volgens mij geen #MeToo. Fabre vergrijpt zich niet aan je tijdens de repetities. Hij zit niet aan je en vraagt ook niet aan hem te zitten."

"Natuurlijk zal hij geregeld te ver gegaan zijn, en natuurlijk zal dat niet altijd om artistieke redenen geweest zijn, maar voor zijn eigen verlangens. Maar laten we de mens en artiest Fabre niet meteen afslachten en hem de kans geven zijn fouten te erkennen, en zo mogelijk zijn spelers te helen en te helpen."

Première

Naar aanleiding van de beschuldigingen besloot artieste en regisseur Hannah De Meyer om de première van haar voorstelling New Skin niet te laten plaatsvinden bij Fabres theatergezelschap Troubleyn.