Videospeler inladen...

Aantal fietsvergoedingen in de lift, vooral in Vlaanderen zijn ze populair 

Het aantal fietsvergoedingen in ons land groeit stevig. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Financiën en de dienstenbedrijf Acerta. Deze vergoeding is vooral in Vlaanderen heel populair. Werknemers in Brussel en Wallonië tekenen voor amper 5 procent van de fietsvergoedingen.

Wouter,  Björn, Gawejn en Charlotte rijden regelmatig samen met de fiets van Leuven naar hun werk in Brussel. Meer dan 400.000 werknemers krijgen daarvoor intussen een vergoeding. Een interessant extraatje en mooie stimulans die de vier mee over de streep heeft getrokken om voor de fiets te kiezen.

Volgens het HR-dienstenbedrijf Acerta kreeg vorig jaar 15 procent van de werknemers een fietsvergoeding. Dat is de helft meer ten opzichte van 2012.

(lees verder onder de grafiek)

Gemiddeld bedraagt de fietsvergoeding 31 euro per maand. Maar dat bedrag kan verschillen van bedrijf tot bedrijf. Het enige dat de federale overheid heeft vastgelegd is dat een bedrijf per fietskilometer 23 cent belastingvrijstelling krijgt.  Nogal wat bedrijven kennen daarom een vergoeding van 23 cent per kilometer toe . Maar de bedrijven kunnen de fietsvergoeding helemaal vrij invullen.  De 23 cent is dus niet verplicht. Sommige bedrijven kennen helemaal geen fietsvergoeding toe. Andere geven zelfs meer dan de 23 cent. Er zijn bedrijven die hun werknemers een vergoeding geven vanaf de eerste kilometer die ze naar hun werk trappen.  Andere kennen pas een vergoeding toe vanaf een minimum aantal gereden kilometers. Of ze vragen dat u bijvoorbeeld minimaal 60 procent van de woon-werkverplaatsing met de fiets aflegt. Wie dus alleen tijdens de mooie zomermaanden naar zijn werk fietst, komt in die bedrijven niet in aanmerking voor een vergoeding.

Niet alleen tegenwind

Toch begint er stilaan wat te bewegen. Dirk Wijns van Acerta schat dat 40 procent van de bedrijven een vergoeding toekennen, vooral in de voedings-en metaalnijverheid en de grootste sector van de bedienden. Al is de overheid nog beducht om de vergoeding te verplichten want dat zou de loonmassa verzwaren.

(lees verder onder de grafiek)

Opvallend zijn de communautaire verschillen bij het geven van fietsvergoedingen. Blijkbaar zijn vooral de Vlamingen geïnteresseerd in de vergoeding. 95 procent van de loontrekkenden die een fietsvergoeding ontvangen woont in Vlaanderen, slechts 2% zijn Brusselaars, drie procent Walen.  Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: een beter openbaar vervoer, minder files, werknemers die korter bij het werk wonen en een lastiger traject om met de fiets af te leggen.

Bekijk hier het item uit het Journaal van 13 uur

Videospeler inladen...

Meest gelezen