Termont legt zich niet neer bij aangepaste plannen Gent-Sint-Pieters

© FVV/ARCHIEF

De NMBS bespaart op de renovatie van Gent-Sint-Pieters, het drukste treinstation van het land na Brussel. De tweede fase van de renovatie start pas over twee jaar en het ontwerp wordt aangepast. Maar burgemeester Daniël Termont (SP.A) is het daar niet mee eens. Hij wil dat de federale overheid met extra centen over de brug komt.

Bert Staes

Na de eerste helft van renovatiewerken aan Gent-Sint-Pieters bleek dat er geen aannemers bereid waren om het overige werk uit te voeren voor het beschikbare budget. De kostprijs lag namelijk een stuk hoger, en dus besliste de NMBS om aan het ontwerp te sleutelen om het goedkoper te maken, onder meer door minder glas en minder lampen te gebruiken en minder winkelruimtes te voorzien. Ook met kleinere luifels wil de NMBS de kost van de grote renovatie drukken.

Door de herziening van de plannen kan de tweede fase van de renovatie pas in de tweede helft van 2020 starten. De einddatum van de enorme vernieuwing van Gent-Sint-Pieters is al meerdere keren opgeschoven. Bij de start van de werken, in 2010, werd 2020 vooropgesteld. Twee jaar later was dat al 2022. In 2014 schoof het naar 2024. Dat is ondertussen 2027.

Geert Dierckx, woordvoerder van NMBS Oost-Vlaanderen, bevestigt dat het de bedoeling is om luifels in te korten. Op de al vernieuwde perrons van Gent Sint-Pieters stoppen de treinen nu onder een grote luifel. Dat zal bij de andere sporen niet meer het geval zijn.

‘Natte treinen zijn geen probleem’

‘We moeten besparen, maar willen het comfort van de reizigers vooropstellen’, zegt Dierckx. ‘Treinen die nat zijn, dat is minder een probleem, zolang de reizigers maar droog en comfortabel kunnen reizen.’ Hij verwijst daarbij naar het station van Brugge, ‘waar je ook gewone luifels hebt’. ‘De mensen gaan zeker droog kunnen staan. Bovendien houdt de hoge luifel die nu al gebouwd is aan de achterzijde van het station veel wind tegen.’

Maar als het van burgemeester Termont afhangt, komt er niets in huis van de herziene renovatie. ‘Wie op de trein stapt, zal in de regen staan. Als het sneeuwt of de wind blaast hard, zullen reizigers in de koude staan. Hoe kan men zeggen dat hier niet aan comfort wordt ingeboet?’ Misschien niet in vergelijking met een station uit de jaren 60’, zegt Termont. Ook de geluidsoverlast in de stationsbuurt zou bij het aangepaste ontwerp hoger liggen.

Termont wil dat de federale overheid met extra centen over de brug komt. ‘De NMBS heeft in alle grote steden nieuwe stations gebouwd: in Luik, Leuven en Antwerpen. Men is in Gent 15 jaar geleden begonnen en stopt nu halfweg’, vindt Termont.

Bij de federale regering verwijzen ze door naar de NMBS, ‘die concrete antwoorden biedt op kwesties als luifels of stukken grond’. ‘Maar het grote financiële kader is vastgelegd in het investeringsplan, dat na onderhandelingen met alle betrokken steden in februari is goedgekeurd. Indien het Gentse stadsbestuur of de gemeenteraad een concrete vraag stelt, zal die bekeken worden’, klinkt het nog op het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot.

‘Gehandicapt station’

In de gemeenteraad werd maandag al boos gesproken over een ‘gehandicapt station’ en ‘ongeoorloofde besparingen’. Maandagavond haalde burgemeester Daniël Termont in de commissie Algemene Zaken uit naar de beslissing. Samen met zijn schepenen vraagt hij de NMBS om meer geld. ‘Het gaat om het grootste station van Vlaanderen (...) Het kan niet dat dit maar half wordt afgewerkt en de rest tweedehands is.’

© Project Gent-Sint-Pieters

De NMBS ‘begrijpt’ de boze reacties vanuit Gent, klinkt het. Toch werd ‘alles overlegd met de Stad’. ‘Iedereen was op de hoogte dat we moeten besparen en bepaalde zaken veranderen. Er is minder budget, we moeten daar een mouw aanpassen. Maar het comfort van de klant blijft vooropstaan. Goede trappen, vlot overstappen, een goed bus- en tramstation... Dat is daarvoor belangrijk.’

Drukste station

Volgens de laatste tellingen van de NMBS is Gent Sint-Pieters het drukste treinstation van Vlaanderen, na de drie stations Brussel Zuid, Noord en Centraal. In oktober 2017 werden er 56.000 op- en afstappers geregistreerd. Dat zijn er 20.000 meer dan Antwerpen Centraal en Leuven.