Direct naar artikelinhoud
Media

Uw evenement op Radio 2? Dat kan geregeld worden

De Madammen aan het werk op Radio 2. Als u genoeg betaalt, komen ze misschien wel liveradio maken op uw evenement.Beeld rv vrt

Mag de VRT als openbare omroep geld vragen aan organisaties in ruil voor aandacht op haar radiozenders? De cultuurwereld hinkt op twee gedachten, al stelt men er zich wel vragen over de commerciële politiek van de openbare omroep.

Stel, je organiseert een cultureel evenement, stuurt daar netjes een persbericht voor naar de verschillende redacties, maar van de VRT komt geen reactie. Nochtans had je gehoopt op wat airplay op Radio 2, omdat die populaire zender een breed publiek bereikt. "Als dat telefoontje uitblijft, kan je nog altijd zelf naar Radio 2 bellen en betalen voor een redactionele reportage", zegt een ervaren rot in de cultuurwereld. "Zo krijg je een publireportage, zonder dat de luisteraar daar ook maar iets van weet."

Radio 2 heeft voor de geïnteresseerden dit voorjaar een zes pagina's tellend document gemaakt met alle mogelijkheden en prijzen. Bij Radio 1 en Klara zijn er minder opties beschikbaar, maar het is wel mogelijk om programma's als Culture Club, Pompidou of Espresso te vragen voor een live-uitzending op locatie. 

Dat je daarvoor moet betalen, was voor NTGent geen probleem. "Ik maak me ook sterk dat ze er niet op winnen", zegt woordvoerder Tom Declerck. "Bovendien staan daar ook tegenprestaties van de VRT aan NTGent tegenover, waaronder radiospots." 

"We begrijpen dat de VRT dat doet", luidt het ook bij het Gentse museum S.M.A.K. "Voor ons is dat niet problematisch."

'4.000 euro is een stevige som. Dat is bijna alleen weggelegd voor de grotere culturele instellingen'
Patrick Allegaert (Museum Dr. Guislain)

'Ondoorzichtig'

Het Gentse Museum Dr. Guislain betaalde nog niet voor de komst van bijvoorbeeld Culture Club of Pompidou. 4.000 euro is ook een stevige som, vindt directeur Patrick Allegaert. "Dat is bijna alleen weggelegd voor de grotere culturele instellingen." Hij sluit zich aan bij de stelling van Vlaams Parlementslid Bart Caron (Groen) dat je zo een selectie krijgt op basis van wie dat kan betalen. "Ik zou liever hebben dat men dat redactioneel beslist."

Ook Roel Daenen van Faro, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, zegt geen voorstander te zijn van het kopen van redactionele aandacht. Ook al omdat het moeilijk is een lijn te vinden in de beslissingen. "Het is compleet ondoorzichtig." 

Meestal betaal je 4.000 euro voor een live-uitzending op Radio 1 of Klara, maar het kunstenfestival Beaufort betaalde 3.000 euro voor een uitzending van Culture Club en evenveel voor Pompidou. Bij Kanal, het nieuwe museum voor moderne en hedendaagse kunst in Brussel, zegt men dan weer niet betaald te hebben om Culture Club te laten komen. 

Bij de VRT ziet men geen problemen in deze vorm van radio maken. Volgens de omroep gaat het om samenwerkingen en betaal je alleen een deel van de meerkost. "Die worden verdeeld onder de beide partijen: de locatie die belangstelling krijgt door de uitzending en het betrokken radionet", zegt woordvoerder Hans Van Goethem. "De VRT-radio’s zijn ook een graag geziene gast: het publiek maakt deel uit van de uitzending en beleeft zo een uniek evenement."

'De VRT-radio’s zijn een graag geziene gast: het publiek maakt deel uit van de uitzending en beleeft zo een uniek evenement'
Hans Van Goethem (VRT-woordvoerder)

Dure Madammen

Door het te omschrijven als een bijdrage in de productiekost is het wettelijk ook geen probleem, zeggen verschillende bronnen. Sowieso bevat het Mediadecreet geen bepalingen over product placement op de radio, terwijl er voor televisie wel duidelijke regels zijn. Maar, werpt een bron op, "3.500 euro vragen om een van de Madammen (van Radio 2, JDB) te laten komen, is wel stevig doorgevraagd."

Naast de uitzendingen op radio sluiten veel culturele organisaties en evenementen ook ruildeals met de VRT. In ruil voor bijvoorbeeld toegangstickets en de vermelding van het logo van de radiozender, krijgt men dan spotjes op die zender. "Maar de bedragen van die ruilovereenkomsten worden stelselmatig afgebouwd", zegt Els De Bodt van het Antwerpse theaterhuis hetpaleis.

Het Mediadecreet bevat geen bepalingen over product placement op de radio, terwijl er voor televisie wel duidelijke regels zijn

Voor films is het zelfs bijna onmogelijk geworden, zegt Stephanie Maussen van Kinepolis Film Distribution. "Sinds begin dit jaar heeft de VRT haar strategie veranderd, waardoor ruildeals niet meer kunnen. Er moet steeds cash geld bij. Maar voor Will Tura, hoop doet leven hebben we toch een ruildeal voorgesteld aan Radio 2, en een beetje tot onze verbazing is dat wel gelukt."

Lees ook

Geselecteerd door de redactie