© JoGe

Stuurgroep voert actie om zone 30 beter te respecteren

Een zone 30 moet zorgen voor een verhoogde verkeersveiligheid, zeker ten opzichte van voetgangers en fietsers. “Maar dan moeten de weggebruikers zich wel houden aan die vooropgestelde snelheidsbeperking.”, stelt de stuurgroep mobiliteit en veiligheid die het opneemt voor de senioren en weggebruikers erop wijst om de gedragsregels in de zone 30 te respecteren.

Johnny Geurts

Met een groot hart met daarop het cijfer 30 werden weggebruikers gisteren door een tiental actievoerders gewezen op de gedragsregels binnen de zone 30. “De zone 30 is ingevoerd om de verkeersveiligheid ter verhogen in de buurt van scholen, in woonbuurten en het stadscentrum. Onze werkgroep wil duidelijk maken dat de zone 30 er niet is om automobilisten te pesten, noch om voetgangers een vrijgeleide te geven om zonder te kijken de straat over te steken.”, stelt de stuurgroep. “Volgens gegevens van de politie wordt de zone 30 echter vaak niet gerespecteerd en dat zorgt voor gevaarlijke toestanden. Voetgangers mogen binnen de wallen immers overal de weg oversteken voor zover er geen zebrapaden aanwezig zijn binnen de 30 meter.”, verduidelijkt de stuurgroep. We houden tijdens onze actie ‘Hart voor de zone 30’ ook een mini-enquête. Uit de eerste resultaten blijkt zelfs dat veel bestuurders vaak niet eens weten wat de snelheidslimiet is in hun eigen straat. In een volgende fase zullen we over de soms niet heel duidelijke signalisatie een advies op stellen voor het stadsbestuur. Straatmarkeringen en een sensibiliserende campagne als deze zal zeker helpen om de omgeving veiliger te maken zodat iedereen een hart krijgt voor die zone.”, stelt Raymond Collings, die als gewezen agent de gevaren als geen ander kent. De stuurgroep slaat weldra ook haar actietent op aan scholen. (JoGe)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer