Direct naar artikelinhoud
Data

Groepsvordering tegen Facebook: Test Aankoop eist 200 euro per bedrogen gebruiker

Groepsvordering tegen Facebook: Test Aankoop eist 200 euro per bedrogen gebruiker
Beeld Screenshot

Voor de Brusselse rechtbank van koophandel is vandaag de groepsvordering ingeleid die consumentenorganisatie Test Aankoop heeft ingesteld tegen Facebook, naar aanleiding van het Cambrigde Analytica-schandaal.

Test Aankoop eist een schadevergoeding van 200 euro per gebruiker en tot nu toe zouden al meer dan 33.000 mensen interesse getoond hebben in de collectieve vordering. Facebook betwist de bevoegdheid van de Belgische rechtbanken, zodat het proces nog flink wat voeten in de aarde zal hebben.

"In maart barstte het schandaal rond Cambridge Analytica los en werd het gebruik door Facebook van gebruikersgegevens onder de aandacht gebracht, zonder dat die gebruikers zich hiervan bewust waren. Laat staan dat ze ook akkoord gingen", zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. "Sinds 2014 werden er zo meer dan 50 miljoen gebruikers in geluisd."

Samen met zusterorganisaties in Italië, Spanje en Portugal stuurde Test Aankoop een formele ingebrekestelling naar Facebook, met de vraag welke maatregelen het bedrijf zou nemen om de gevolgen van de door consumenten opgelopen schade te herstellen en om de toepassing van het respecteren van de consumentenrechten te garanderen. Omdat er geen reactie kwam, legde Test Aankoop op 25 juni een verzoek neer tot collectieve rechtsvordering bij de rechtbank van koophandel. Die werd vandaag ingeleid.

Mensen staan daar niet bij stil, maar onze gegevens zijn geld waard. Facebook heeft er grote winst mee gemaakt’
Simon November (Test Aankoop)

"Daar is meteen gebleken dat Facebook de bevoegdheid van de Belgische rechtbank betwist, omdat enkel de Ierse rechtbanken bevoegd zouden zijn", zegt Simon November. "De Brusselse rechtbank neemt nu een maand om een conclusiekalender te bepalen. Wij eisen een compensatie van 200 euro per consument voor dit misbruik van persoonlijke gegevens. Mensen staan daar niet bij stil, maar onze gegevens zijn geld waard. Facebook heeft er grote winst mee gemaakt”, aldus de woordvoerder. “Inschrijven kan nog steeds.”