België is Europees kampioen batterijen recycleren

België telt 24.000 inzamelpunten voor lege batterijen. © Margo Tilborghs

Ons land scoort ruim boven het Europese gemiddelde wat betreft de inzameling en recyclage van batterijen. En dat mede dankzij K3.

Msa

In 2016 werd van alle verkochte batterijen in ons land 71 procent ingezameld en opnieuw verwerkt. Dat blijkt uit cijfers die Eurostat vandaag publiceert. België is daarmee de Europese kampioen in lege batterijen verzamelen en ze recycleren. Het percentage ligt ruim boven het Europese gemiddelde van 44 procent en is ook beter dan onze buurlanden, Frankrijk en Nederland. Zij zweven rond het Europese percentage.

Bebat, de vzw voor inzameling en recyclage van batterijen, beaamt dat 2016 een recordjaar was voor België. Enerzijds wijst de vzw naar de populaire K3-campagne waarbij de school die de meeste batterijen inzamelde een concert van de groep won. ‘Anderzijds zorgen onze 24.000 inzamelpunten er ook voor dat het gemakkelijk is om batterijen binnen te brengen. Binnen een straal van 400 meter bestaat er zo’n punt. Er zijn zelfs meer inzamelpunten dan bankautomaten in België’, zegt Nele Peeters van Bebat.

Volwaardige grondstoffen hergebruiken

‘Bijna alle mensen kennen ons systeem. De merkbekendheid speelt dus zeker ook een grote rol. Tweemaal per jaar organiseren we huisbedelingen. 4,5 miljoen huishoudens krijgen dan een inzamelzakje of -kubus in hun brievenbus. Onze recentste actie was vorige week’, zegt Peeters.

Ook door de nauwe samenwerking met de distributie en de containerparken worden veel batterijen verzameld. ‘Alle lege batterijen die in België worden ingezameld, komen in onze fabriek in Tienen terecht. Daarna sorteren we ze op grootte en chemische samenstelling en kijken we welke onderdelen we kunnen recycleren. Kobalt en staal zijn bijvoorbeeld grondstoffen die perfect bruikbaar zijn voor de industrie. Zink kan dan weer aangewend worden voor dakgoten’, zegt Peeters. ‘De recyclage van batterijen is enorm belangrijk omdat de industrie die grondstoffen anders uit de natuur moet halen.’

Batterijen van elektrische wagens en fietsen

Overal waar batterijen verkocht worden, geldt een ‘terugnameplicht’. Vandaar dat Bebat sinds vijf jaar ook batterijen van elektrische fietsen en wagens inzamelt. ‘We verwerkten al zo’n 10.000 batterijen van elektrische en hybride wagens. Nadat we ze hebben opgehaald bij de fabrikant, bekijken we welke onderdelen van de batterij hergebruikt kunnen worden.’