Treinbegeleider vergeet drie wagons met passagiers

© Chris Nelis

Zes treinreizigers hebben donderdag veertig minuten vastgezeten in drie afgesloten wagons die waren afgekoppeld van de trein Hasselt-Genk. De treinbegeleider was vergeten de reizigers te verwittigen dat hun wagons afgekoppeld zouden worden. Eén van de reizigers belde Securail, dat medewerkers van het station van Hasselt uitstuurde om de passagiers te bevrijden. Een uur later konden ze hun reis voortzetten.

Chris Nelis

“Ik was in Brugge op de trein Blankenberge-Genk gestapt”, zegt Kevin Thijs, één van de passagiers aan Het Belang van Limburg. “Ik zat in één van de achterste wagons omdat die doorgaans wat rustiger zijn. Toen de trein in Hasselt aankwam, was alles nog normaal. We voelden de trein wat bewegen, maar hadden daar voorts geen vragen bij. Maar toen het vertrekuur aanbrak en de wagon bleef stilstaan, begon ik me toch wat vragen te stellen. Op het elektronische infobord boven de deur van de wagon stond nog steeds ‘Genk’."

"We zaten in de wagon met zes passagiers. Na een tijdje begonnen we ons toch zorgen te maken. Zeker toen we niet meer uit de wagon geraakten. De deuren waren op slot. Dan heeft één van ons Securail gebeld. Zo zijn de medewerkers in Hasselt te weten gekomen dat wij nog in die wagons zaten. Ze zijn ons dan meteen komen bevrijden. In totaal hebben we daar veertig minuten gezeten. Maar zonder dat telefoontje zaten we daar misschien de ganse dag in. Een van de passagiers vroeg een taxi om zijn reis voort te kunnen zetten. Maar de volgende trein kwam al een kwartiertje later. Die tijd zou hij met een taxi niet kunnen inhalen.”

Vergissing

Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS, geeft toe dat er een fout gebeurd is in Hasselt. “Een aantal wagons van de trein die vanuit Blankenberge komt, wordt altijd ontkoppeld in Hasselt”, zegt Temmerman. “Dat is ook donderdagochtend zo gebeurd. Maar de treinbegeleider had niet alleen de reizigers moeten verwittigen, maar ook de wagons moeten controleren. Dat is niet gebeurd. Waarschijnlijk door een jammerlijke vergissing. De snelste manier voor de reizigers om hun reis voort te zetten was de volgende trein nemen. Dat hebben ze ook gedaan. In ieder geval verontschuldigen we ons tegenover de betrokken reizigers.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen