Direct naar artikelinhoud
Zalando

Lange en warme nazomer duwt Zalando dieper de rode cijfers in

Lange en warme nazomer duwt Zalando dieper de rode cijfers in
Beeld REUTERS

De online modewinkel Zalando maakt voor het eerst in drie jaar verlies, zo blijkt uit de kwartaalresultaten. Dat is een gevolg van de hete zomer en lange nazomer die klanten minder winterkledij deden bestellen dan gewoonlijk.

Topman Rubin Ritter is “duidelijk niet blij” met de resultaten. Door de lange zomer wachten consumenten langer om herfst- en winteroutfits aan te kopen. Het zijn juist die collecties waar Zalando het meest aan verdient.

Er werd zo een verlies gedraaid van 38,9 miljoen euro: het eerste operationele verlies sinds 2015. Zalando hoopt in het laatste kwartaal nog een eindsprint in te zetten, aldus een reactie van de top.

Terugsturen kledij

Naast het warme weer kampt Zalando echter nog met een ander, meer structureel, probleem. Zowat de helft van de aangekocht kledingstukken worden teruggestuurd door klanten, een dienst die het bedrijf gratis aanbiedt. Daardoor lopen de transportkosten voor Zalando echter aardig op, meldt zakenkrant De Tijd.

Normaal verkoopt Zalando de teruggestuurde goederen gewoon opnieuw. Maar een groot deel ervan gaat verloren doordat ze slecht worden behandeld.

Daarbovenop komt nog eens dat Bpost de  komende tijd gaat staken. Het is nog niet duidelijk wat de impact van die staking op Zalando zal zijn, maar aangezien het bedrijf steunt op het versturen van pakketjes, kan de staking wel eens dramatische gevolgen hebben.