De storm rond de racismerel van Dolce & Gabbana gaat maar niet liggen
Net-a-porter, Yoox.com, Lane Crawford en Mr Porter, enkele van de grootste spelers in de online verkoop van luxegoederen, hebben alle producten van modemerk Dolce & Gabbana uit de virtuele rekken gehaald. Die beslissing namen ze nadat het Italiaanse modehuis in opspraak kwam na een racistische marketingcampagne en uitgelekte berichten van één van de ontwerpers.
Nog even in het kort voor wie nog niet mee is met de rel: het Italiaanse modehuis had een videocampagne gelanceerd waarin een Chinees model typische Italiaanse gerechten als spaghetti en pizza met stokjes probeert te eten. Volgens Chinezen zou het daarmee de spot drijven met gewoontes en tradities van het land. De campagne werd bestempeld als racistisch en ongevoelig en ook snel offline gehaald.
Maar daar stopte het niet. De controverse werd nog extra aangewakkerd toen Instagramaccount Diet Prada schermafbeeldingen lekte van een discussie op Instagram tussen één van de ontwerpers Stefano Gabbana en een volger waarin hij genadeloos hard en racistisch uithaalt naar China. Het merk beweerde later dat hun account gehacked was, en ze excuseerden zich in een statement. Maar veel maakte dat niet uit. Het is dan ook niet de eerste keer dat de ontwerpers in opspraak komen. Zo zei Gabbana een tijd geleden in The Washington Post nog over zijn gebrek aan filter online: “Ik hou ervan om vrij, vrij, vrij, vrij, vrij te zijn. Ik wil altijd kunnen zeggen wat ik denk.”
Het modehuis annuleerde daarop in allerijl hun modeshow in Shanghai, maar het kwaad was al geschied. Eerst besloten grote Chinese webshops als Koala, JD.com en Tmak, onderdeel van internetreus Alibaba, om alle D&G-producten offline te halen. Nu volgen dus ook de grote Amerikaanse spelers Net-a-porter, Yoox.com en Mr Porter en de Aziatische luxeketen Lane Crawford. Op Chinese sociale media platformen circuleren ook heel wat video’s van mensen die hun kleren van het merk in brand steken of in flarden scheuren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Dankzij Beyoncé leeft de cowboylook meer dan ooit, hoe draag je die zelf? “De trend is nooit weggeweest”
Kunnen we ons voorbereiden op een zomer vol cowboyboots en yeehas? De cowboystijl verovert het straatbeeld. Sinds de release van Beyoncés nieuwste album is het aantal zoekopdrachten naar ‘cowboyhoed’ zelfs met 212,5 procent gestegen. Moderedacteur David Devriendt legt uit hoe je de trend toepast in je eigen kleerkast. -
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”
Vandaag is het ‘No Make-up Day’, een dag die oproept om totaal onopgemaakt de deur uit te gaan. Haalt je huid voordelen uit een make-uploze dag? Moet je het vaker doen, als je frequent make-up draagt? Beautyredactrice Sophie verheldert: “Op make-uploze dagen kunnen je rimpels minder zichtbaar zijn.” -
-
Meer smeren nu, minder rimpels later? Dermatoloog geeft advies: “Schakel vanaf je 30ste een versnelling hoger”
-
PREMIUM
Hoe ‘train’ je je haar om minder snel vet te worden?
“Ik gebruik al drie maanden geen shampoo meer.” Op sociale media zeggen steeds meer jonge mannen dat ze een haardos au naturel verkiezen. Is dat goed voor je haren? En wat als je lokken toch snel vettig worden? Wel, er bestaan manieren om het aantal wasbeurten af te bouwen, zeggen BV-kapper Jochen Vanhoudt en dermatoloog Thomas Maselis. “Alles hangt af van je hoofdhuid.” -
PREMIUM2
De ‘truttige’ ballerina is terug, en daarmee ook de voetklachten: “Schoen scoort 0 op 3”
Het voetenwerk ziet er deze lente weer uit zoals begin de jaren 2000: superplat en een tikje truttig. Welkom terug aan de ballerina. Mét strikje, gesp of Swarovski-kristal, maar bovenal met te dunne zool, voetschimmels en spierproblemen. “Alles komt terug, maar sommige dingen toch beter niet”, zeggen podologen. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
-
PREMIUM
Aldi verkoopt opnieuw 11 keer goedkopere Dyson Airwrap: wij testten hem. “Grote verbazing dat ze dít konden kopiëren”
Herinner jij je de Airwrap van de Aldi nog? De tool die je dezelfde krullen, waves of steile lokken belooft als de hyperpopulaire Dyson, maar dan 11 keer (!) goedkoper. Deze zaterdag ligt de multistyler terug in de rekken. Al ben je er best snel bij, want de vorige keer was het toestel meteen overal uitverkocht. Maar is het de hype waard? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Op deze vlakken doet Aldi het beter dan Dyson zelf.” -
PREMIUM
Droog, krullend, fijn of dik haar? Dit is de ultieme haargids voor elk haartype. “Gebruik twee borstels”
Haren wassen, hoe moeilijk kan het zijn? Shampoo, conditioner en klaar. Toch klopt dat niet helemaal. Afhankelijk van je haartype kunnen kleine aanpassingen je helpen om het allerbeste uit je kapsel te halen. Dankzij deze haargids wordt every day een good hair day. “Heb je steil haar en had je graag meer body? Een zeezoutspray is ideaal voor meer textuur.” -
20 jaar geleden een hype, dus wellicht droeg je ze ook. En nu lijken deze schoenen terug te komen
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Philip Claeys
Michael Dimers
erik vercammen
Peter Buyck