Direct naar artikelinhoud
Voeding

The Avocado Show opent in Brussel, maar dat is niet zonder controverse

The Avocado Show opent in Brussel, maar dat is niet zonder controverse
Beeld Tim Dirven

Brussel krijgt zijn eigen The Avocado Show. Het succesvolle restaurantconcept drijft op Instagram en de hype rond avocado's, maar heeft ook een schaduwkantje: avocado’s en de klimaatzaak gaan niet goed samen. 

‘Avo garden’ heet het eerste gerechtje dat we voor onze neus krijgen in Brussel. Twee stukjes bagel en een halve avocado, met daarop hummus, kruiden en eetbare bloemetjes. Hummus met avocado en bloemetjes? Een combinatie waaraan de gewone sterveling nooit zou denken, natuurlijk. Maar The Avocado Show, dat als avocadorestaurant razend bekend werd op de sociale media, wil de wereld tonen wat je met de fruitsoort – het is géén groente – allemaal kunt doen. 

“Het is een beetje uit de hand gelopen”, zegt Ron Simpson, een van de twee oprichters van de restaurantketen, over het grote succes van The Avocado Show. Het eerste restaurant in Amsterdam trok massa’s bezoekers. En nu staat het oprichtersduo op het punt nog een vijftal andere locaties in Europa te openen. Een ervan bevindt zich op een hoek van de Brusselse Anspachlaan. 

Bijwerkingen

“Op sociale media had onze content al meer dan een half miljard views”, zegt Simpson niet zonder trots tijdens een kleine presentatie. Die views zeggen veel over het concept van het restaurant, met “pretty healthy food” als slagzin. Mooi voedsel, dat ook ‘best wel gezond’ is. Elk van de avocadogerechten wordt dan ook zo geserveerd dat het bijzonder Instagram-fähig is. Het account van het restaurant heeft zo al een schare van 108.000 fans verzameld. 

‘Het komt erop neer dat het pas misgaat als de vrucht geteeld wordt op een plaats waar het klimaat het niet toelaat’
Ron Simpson, oprichter

Maar de avocado-boom waar de restaurants op inpikken, heeft volgens critici al een aantal nare bijwerkingen gehad. Wie de vrucht even door Google jaagt, vindt allerlei krantenartikels die waarschuwen voor de milieu-impact van de consumptie ervan. In de provincie Petorca in Chili, bracht de Britse krant The Guardian enkele maanden geleden uit, hebben de inwoners water tekort, omdat dat nodig is voor de avocadoteelt. Ze moeten zich behelpen met vuil water dat per vrachtwagen wordt aangevoerd, omdat de plantages alles opslorpen. 

Doordat de vraag naar het product de laatste jaren zo sterk gestegen is, is de prijs gevolgd. Boeren in Mexico hebben grote stukken woud tegen de vlakte gewerkt om het nieuwe superfood te telen. 

“Dat zijn altijd aandachtspunten als je ziet dat een nieuwe markt begint te groeien”, zegt Charles Snoeck, de woordvoerder van Fairtrade Belgium. “De avocadoteelt is ook heel arbeidsintensief. Veel kleine telers moeten het afleggen tegen de grote concurreren. Spijtig genoeg zien we dat het in België zeer moeilijk voor consumenten is om in de supermarkt een avocado te vinden met het fairtradelabel. Je zal wel een etiket vinden met daarop ‘biologisch’, maar nooit met een etiket ‘fair trade’.”

‘Je zal in België wel een avocado vinden met het etiket ‘biologisch’, maar nooit met het etiket ‘fair trade’’
Charles SnoeckWoordvoerder Fair Trade Belgium

De vrucht is zo de voorbije jaren even beroemd als berucht geworden, en zadelt menige liefhebber ervan op met een klein schuldgevoel. 

Volgens Simpson is het zonde dat de vrucht zoveel “slecht nieuws heeft gekregen”. “We maakten ons daar ook zorgen over toen we met onze zaak begonnen”, zegt de oprichter. “Maar omdat de informatie over de teelt op het internet niet altijd actueel is, of zelfs tegenstrijdig, besloten we zelf op zoek te gaan naar de telers. We reisden naar Zuid-Afrika, Chili, Peru en Mexico, om daar zelf al onze vragen te stellen.” 

Eigen film

Een film van die reis is vanaf januari op de website te zien, zegt Simpson, die ons een ruwe montage toont nadat we als dessert een Belgische wafel met avocadoschijfjes hebben opgepeuzeld. Hij kent de “horrorverhalen” over Petorca ook, zegt hij. 

“Het komt erop neer dat het pas misgaat als de vrucht geteeld wordt op een plaats waar het klimaat het niet toelaat. De leverancier die we nu hebben stelt erg hoge eisen, om het zowel sociaal als milieuvriendelijk te houden. Nu we als bedrijf sterk groeien, zijn we aan het uitzoeken of we hier als ondernemers zelf een grotere rol in kunnen spelen.”  

Eigen film
Beeld Tim Dirven

Lees ook

Geselecteerd door de redactie