Direct naar artikelinhoud
Streaming

Netflix na het monopolie: eigen reeksen belangrijker dan ooit

Rohan Chand als Mowgli in ‘Mowgli: Legend of the Jungle’.Beeld AP

Netflix moet groeien om te overleven. Nu de ene na de andere ‘Netflix killer’ zich aandient, moet het platform nog een versnelling hoger schakelen. Eigen films zoals het gloednieuwe Mowgli: Legend of the Jungle zijn belangrijker dan ooit.

Hebt u het gevoel dat u nog maar net een moderne variant van de Disney-klassieker The Jungle Book zag? Dat kan. Twee jaar geleden overtrof Disney alle verwachtingen met een zingende Baloo en een gigantische King Louie in de gelijknamige live-actionversie.

Wie hem niet in de bioscoop zag, kon de film in België daarna op Netflix bekijken. Maar sinds augustus van dit jaar is hij verwijderd uit het aanbod. Wat op zich niet gek is: de meeste films of series hebben maar een beperkte houdbaarheidsdatum op het platform. Tenzij ze door Netflix zelf werden geproduceerd.

Dat de Disney-versie van het verhaal van Rudyard Kipling in hetzelfde jaar op Netflix plaatsmaakt voor de meer duistere Netflix-versie Mowgli: Legend of the Jungle is dus toeval. Maar het is ook symbolisch voor een nieuw tijdperk dat aanbreekt.

Waar Netflix tot voor kort zijn monopolie alleen belaagd zag door het zandmannetje, zal het in de toekomst concurrentie uit verschillende hoeken moeten dulden

In 2017 liet Netflix-CEO Reed Hastings optekenen dat niet technologiebedrijven of tv-stations zijn concurrenten waren, maar de slaap. Slapende mensen kunnen geen series ‘bingen’. Maar waar de innovatieve streamingdienst zijn monopolie tot voor kort alleen belaagd zag door het zandmannetje, zal hij in de toekomst concurrentie uit verschillende hoeken moeten dulden. 

Enorme catalogus

Niet dat we het levensmotto ‘Netflix & chill’ in 2019 meteen zullen vervangen door ‘Amazon Prime Video & chill’, ‘Disney+ & chill’, ‘Apple & chill’ of ‘WarnerMedia & chill’. Die bekken niet alleen minder lekker, de uitdagers van Netflix moeten nog heel wat boterhammen eten.

Het originele streamingplatform heeft sinds 2010 een grote voorsprong uitgebouwd. Die drukt zich wereldwijd uit in 137 miljoen abonnees, die ongeveer 7,99 euro per maand betalen om naar Maniac, The Crown of BoJack Horseman te kijken. 

Enorme catalogus
Beeld AP

Bij die andere spelers staat de teller op nul, met uitzondering van Amazon Prime Video, dat met 100 miljoen abonnees al aardig in de buurt komt. Al moet gezegd dat Prime Video deel uitmaakt van een groter veroveringsplan van Amazon-baas Jeff Bezos. Amerikanen die zich abonneren op Amazon Prime doen dat in de eerste plaats om gebruik te maken van de snelle en gratis leveringsdienst van het pakjesbedrijf. De films en series van Prime Video krijgen ze er gratis bovenop.

Netflix kon zijn voorsprong uitbouwen door als eerste in te zien dat mensen maandelijks met plezier betalen voor een enorme catalogus aan schermvertier. Door zwaar te investeren in eigen reeksen als House of Cards en Stranger Things zette het platform zichzelf ook op de kaart als tv-producent.

Op dit moment zou meer dan de helft van de catalogus die op Netflix beschikbaar is het etiket ‘Netflix Original’ dragen. Het gevolg van een investering van bijna 20 miljard in drie jaar tijd. Van de 10 à 11 miljard euro die Netflix in 2018 uitgaf, ging volgens het zakenblad Forbes minstens 85 procent naar de productie van eigen series en films. Al is Netflix heel terughoudend om cijfers te delen of te bevestigen.

Ted Sarandos, de content-baas van Netflix, hamert er in elk interview wel op dat die investeringen lonen. “Eigen content is efficiënt.” In mensentaal bedoelt hij: elke euro die Netflix uitgeeft aan een original genereert evenveel kijkuren als een euro die het uitgeeft aan gelicenseerde films of series.

Van de 10 à 11 miljard euro die Netflix in 2018 vrijmaakte, ging volgens het zakenblad Forbes minstens 85 procent naar de productie van eigen series en films

Dat valt in eerste instantie moeilijk te rijmen met een recente data-analyse van 7Park Data. Dat onderzoeksbureau bracht het kijkgedrag op streamingwebsites in kaart, en daaruit bleek juist dat 80 procent van de streaming op de Amerikaanse Netflix naar aangekochte films en series gaat.

Lage abonnementsprijzen

Aandeelhouders en zakenbladen plaatsen dan ook steeds grotere kanttekeningen bij de zware investeringen van Netflix in eigen content. Eén aflevering van de succesvolle reeks The Crown zou, bijvoorbeeld, zo’n 10 miljoen euro kosten.

Critici wijzen erop dat Netflix zichzelf in een lastig parket heeft gemanoeuvreerd. Door zijn lage abonnementsprijzen verplicht de streamingdienst zichzelf om de steile groeicurve van het aantal abonnees te blijven aanhouden. Vijf jaar geleden hadden ‘slechts’ 44 miljoen mensen een abonnement, nu zijn dat er dus 137 miljoen.

Die supersnelle groei genereert de omzet die nodig is om in nieuwe films en series te pompen, maar dat wordt steeds lastiger om vol te houden. De eerste 100 miljoen abonnees waren relatief gemakkelijk te overtuigen. Maar hoe gaat Netflix de volgende 200 miljoen warm maken?

Vanzelfsprekend wordt het in elk geval niet, als je weet dat Netflix tot over zijn oren in de schulden zit. Volgens The Hollywood Reporter staat het inmiddels 10 miljard dollar (8,77 miljard euro) in het rood. In oktober deed het bedrijf voor de zesde keer in vier jaar tijd een beroep op obligaties om een miljard dollar of meer in te zamelen.

De eerste 100 miljoen abonnees waren relatief gemakkelijk te overtuigen. Maar hoe gaat Netflix de volgende 200 miljoen warm maken?

Bovendien is de streamingmarkt stilaan volwassen geworden. Waar Netflix in zijn begindagen film- en serierechten voor een appel en een ei kocht, krijgt het nu te maken met producers die maar al te goed beseffen dat er geld te verdienen valt met streaming. De populariteit van Netflix heeft de prijzen voor licenties serieus opgedreven.

Superkrachten

En net nu lijken ook de traditionele mediaspelers hun zaken op orde te krijgen. Oude telecombedrijven en filmproducenten hebben eindelijk door dat, als ze zelf geen actie ondernemen, Silicon Valley klaarstaat om de hele entertainmentsector over te nemen. En er is geen bedrijf dat dat beter heeft begrepen dan The Walt Disney Company.

Het is geen toeval dat het Huis van de Muis zijn exclusiviteitscontract met Netflix onlangs heeft opgezegd. Vanaf 2019 zullen Amerikanen op Netflix dus geen films meer vinden van Marvel, Pixar, Star Wars en Disney, maar wel op het gloednieuwe streamingplatform Disney+. (Over de toekomst van The Avengers en Darth Vader in Europa is nog niets geweten. Disney liet al verstaan dat de streamingdienst ook naar Europa komt, maar dat de focus in 2019 op Noord-Amerika ligt.)

De superhelden van Marvel vormen samen met Pixar, Star Wars en Disney de stuwraketten voor wat Disneys ‘Netflix-killer’ kan worden

Disney verdiende nochtans een stevige duit aan zijn overeenkomst met Netflix. Volgens het zakenblad Forbes ging het om 300 miljoen dollar (265 miljoen euro) per jaar. Maar als Disney-CEO Bob Iger zijn bedrijf naar de 21ste eeuw wil loodsen, zal hij alle superkrachten van The Avengers kunnen gebruiken.

Netflix kondigde onlangs aan dat het de populaire Marvel-reeks 'Daredevil' niet verlengt. De superheld is namelijk eigendom van Disney.Beeld RV/Netflix

En daarmee zullen ook de superheldenreeksen Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage, The Punisher en Iron Fist stilletjes uitsterven op Netflix. De streamingdienst mag de series dan wel zelf produceren en exclusief aanbieden, hij heeft duidelijk niet veel zin om nog veel geld in het Marvel-universum (in handen van licentiehouder Disney) te stoppen. 

De superhelden van Marvel vormen nu samen met Star Wars en alle andere titels van Disney de stuwraketten voor wat Disneys ‘Netflix killer’ moet worden. Eind 2019 zullen Amerikanen maandelijks tussen 5 en 14 dollar (of 4,5 en 12 euro) kunnen betalen om toegang te krijgen tot een exclusieve bibliotheek vol nieuwe Star Wars-avonturen en Pixar-figuren.

Nieuwe projecten

Dat gat probeert Netflix alvast op te vullen met nieuwe projecten, en dat mag ook weer flink wat kosten. Oscar-winnaars Guillermo del Toro en Martin Scorsese zijn bezig aan respectievelijk een stop-motionversie van Pinocchio en een gangsterdrama met Robert De Niro en Al Pacino. 

Het platform stopt ook steeds meer geld in de exclusieve rechten van arthousefilms als Roma van Alfonso Cuarón en Girl van Lukas Dhont. Er komen nieuwe tv-series met Gillian Anderson (Sex Education) en Idris Elba (Turn Up Charlie), en een animatiereeks van The Fast and the Furious. 

Daarnaast kondigde Netflix zopas aan dat het van plan is een volledige Roald Dahl-wereld uit te bouwen, geïnspireerd op boeken als Sjakie en de chocoladefabriek, Matilda en De grote vriendelijke reus. De vraag is maar of Willy Wonka en zijn Oempa Loempa’s opgewassen zijn tegen het geweld van Captain Marvel & co.

Mowgli: Legend of the Jungle is vanaf 7/12 te zien op Netflix.

Het legertje potentiële ‘Netflix killers’?

Disney

Disney lanceert in het tweede deel van 2019 Disney+. Dat is een Netflix-kopie waar kijkers zich kunnen vergapen aan oude en nieuwe Disney-verhalen, een nieuw superheldenuniversum van Marvel, Pixar-producties, en series en documentaires van National Geographic. Een maandelijks abonnement zal minder kosten dan een lidmaatschap bij Netflix, “omdat het aanbod minder breed zal zijn dan Netflix”.

Hulu

Hulu is sinds de overname van 20th Century Fox door Disney voor 60 procent in handen van die laatste. Het bedrijf evolueerde de voorbije jaren van een dienst die uitgesteld kijken mogelijk maakt naar een streamingplatform. De bekendste productie van Hulu is zonder twijfel The Handmaid’s Tale. Gespecialiseerde media voorspellen dat Disney het platform zal gebruiken om films en series aan te bieden die niet passen op Disney+.

AT&T

De Amerikaanse telecomreus AT&T nam eerder dit jaar de mediagroep Time Warner over voor zo’n 73 miljard euro. Het bouwt aan een streamingdienst die in 2019 gelanceerd moet worden. In het aanbod zullen Amerikanen niet alleen alle films van WarnerMedia kunnen bekijken (van Harry Potter naar alles van DC Comics), het platform krijgt ook een serieuze kwaliteitsinjectie met series van de gerespecteerde betaalzender HBO.

Apple

Apple investeerde in 2018 een miljard dollar in eigen reeksen en is van plan in 2019 zijn Apple TV-platform uit te rollen. Apple heeft deals met onder anderen Oprah Winfrey, La La Land-regisseur Damien Chazelle en Hollywood-sterren als Reese Witherspoon en Jennifer Aniston. Er zullen ook films en series van derden op te vinden zijn. In eerste instantie lanceert Apple de streamingdienst in de VS, maar honderd andere landen zouden snel volgen.

Amazon

Om zijn Amazon Prime-klanten nog meer in de watten te leggen, rolde de technologiereus Amazon in 2012 Prime Video uit. Klanten kunnen niet alleen gratis pakjes laten bezorgen, ze krijgen ook toegang tot een videoplatform met exclusieve producties zoals Jack Ryan, The Grand Tour en The Marvelous Mrs. Maisel.