Direct naar artikelinhoud
gent

Na losgekomen beton van viaduct: stelplaats De Lijn en park-and-ride in Gentbrugge worden vrijgemaakt

Het brokstuk viel door het dakraam in de bus. Het verbrijzelde glas lag overal in de bus verspreid.Beeld Twitter/@JorisVDBroucke

Voor de zoveelste keer is een brokstuk van het E17-viaduct in Gentbrugge gevallen. Deze keer viel een stuk beton dwars door het dakraam van een bus van De Lijn. Daarom worden de zones van De Lijn en de park-and-ride onder de brug zo snel mogelijk vrijgemaakt. 

en

Dat is beslist na een overleg van het Agentschap Wegen en Verkeer met De Lijn, de stad Gent en de lokale politie. 

“Het is levensgevaarlijk geworden om nog langer onder dat viaduct te wandelen of te fietsen”, zei sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke eerder vandaag. Beelden die deze ochtend gemaakt werden, spreken inderdaad boekdelen. Heel wat bussen van De Lijn worden elke nacht onder het viaduct geparkeerd. De voorbije maanden waren er tal van meldingen van brokstukken die naar beneden vielen. Daarom liet het Agentschap Wegen en Verkeer de brug ‘aftikken’. Er werden zelfs netten opgehangen op de plaatsen met het grootste risico. Maar er blijven maar stukken vallen van het vijftig jaar oude bouwwerk.


“Zo’n dakraam is stevig materiaal, dus het moet een aanzienlijk stuk beton zijn geweest”, zegt Vandenbroucke, die de foto’s verspreidde via sociale media. De bus wou net de stelplaats verlaten toen het brokstuk door het dak viel. De chauffeur raakte niet gewond en er waren geen andere mensen op de bus.

(Lees verder onder de tweet)

Twitter bericht wordt geladen...

Overleg

Sylvie Syryn, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, bevestigt het incident. Een sanering van het viaduct staat vanaf 2020 gepland. Een zone van 1,6 kilometer zal dan grondig worden aangepakt. “Tot dan houden wij het viaduct zeer goed in de gaten om te voorkomen dat situaties zoals vanochtend gebeuren”, zegt Syryn. “Er worden inspecties gehouden en eerder deze maand werden in een risicozone al netten gehangen.”

(Lees verder onder de foto)

Het beton brak het dakvenster en spatte uit mekaar. De brokstukken liggen tussen de scherven.Beeld KOS

Veiligheidsnetten

“Het was even schrikken”, zegt Hans Verbeeck van actiecomité Viadukaduk. “Het ongeval gebeurde net toen de chauffeur wou vertrekken van de stelplaats. Gelukkig kwam hij er met de schrik vanaf.”

“Enkele weken geleden heeft AWV nog maar netten gehangen op de plek waar de laatste keer brokstukken naar beneden kwamen. Maar die netten zijn maar een paar meter breed en het viaduct 1.5 kilometer lang. De brandweer is inmiddels ter plaatse geweest om met een hoogtewerker de toestand te controleren. Er vielen meteen nog brokstukken naar beneden.”

In 2020 en 2021 ondergaat het viaduct een totale renovatie. Daarbij zal zowel de stabiliteit als het wegdek aangepakt worden.

Grondige inspectie

In januari staat er een grondige inspectie gepland door AWV van het volledige viaduct. Die zal een maand in beslag nemen. “Ons actiecomité is opgericht om de hinder zoals geluidsoverlast aan te klagen. We vrezen dat de toestand van het viaduct zoals het er nu bij ligt die geluidsoverlast wat naar de tweede plaats zullen duwen. Er is ons beloofd dat er grote inspanningen zullen gebeuren om de geluidsoverlast van het viaduct in te perken tijdens de renovatie van 2020 en 2021. We hopen dat de budgetten daarvoor niet opgeslorpt worden door de stabiliteitswerken.”

Joris Vandenbroucke (sp.a) is allerminst onder de indruk van het antwoord van AWV. “Dat ze het viaduct in de gaten houden, zegt AWV nu al jaren. Ze beseffen de ernst van de situatie niet en het is overduidelijk dat ze de toestand niet onder controle hebben.”

Het beton brak het dakvenster en spatte uit mekaar. De brokstukken liggen tussen de scherven.Beeld KOS