Direct naar artikelinhoud
Apple

De strategie van Apple in 2019? Microsoft kopiëren

De strategie van Apple in 2019? Microsoft kopiëren
Beeld REUTERS

Een Samsung-tv waarmee u via de Apple-software iTunes muziek, films en series afspeelt, dat klinkt voor Apple-liefhebbers als vloeken in de kerk. Toch is het net dat nieuws waar Samsung groot mee uitpakte op de elektronicabeurs CES in Las Vegas. “Apple zit in het defensief en moet zich aan Microsoft spiegelen.”

Je moet het Apple nageven. Ook al zakt het sinds 1993 niet meer af naar Las Vegas voor CES, een van de grootste elektronicabeurzen ter wereld, toch is Apple er het meest besproken bedrijf van dit jaar.

Dat heeft niks te maken met de boodschap die de iPhone-maker op een gebouw in Las Vegas liet zetten: What happens on your iPhone stays on your iPhone. Met die knipoog naar de slagzin van de gokstad wilde Apple nog eens laten weten dat zij respect hebben voor de privacy van hun klanten. In tegenstelling tot al zijn concurrenten die wél om ter meest gadgets tentoonstellen op de elektronicabeurs.

The talk of the town over Apple kwam uit onverwachte hoek. Samsung, Apples grootste smartphone-concurrent, kondigde aan dat zijn nieuwe slimme televisietoestellen uitgerust zullen zijn met iTunes. Dat is het platform waar Apple zijn muziek, series en films aanbiedt. Ook andere tv-fabrikanten lieten weten dat ze samenwerken met het techbedrijf uit Cupertino. Zo zult u via Airplay met uw iPhone, iPad of MacBook muziek, series en films draadloos kunnen streamen naar LG- en Sony-toestellen.

Apple is niet aanwezig in Las Vegas voor de elektronicabeurs CES, maar wilde wel een boodschap kwijt.Beeld RV

Geen windeieren

Dat nieuws lijkt op het eerste gezicht banaal. Toch liepen technologiecommentatoren op CES elkaar voor de voeten om hier een 180 graden-bocht van de iPhone-bouwer in te zien. Apple is wat experts een walled garden noemen. Het bedrijf houdt de regie van de productie van iPhones, iPads, MacBooks en andere gadgets strak in de hand. De software op die toestellen is niet alleen door Apple gemaakt, wie deel wil uitmaken van het unieke ecosysteem moet ook voldoen aan kwaliteitsvereisten en betaalt daar een prijs voor.

iTunes van Apple op een Samsung-tv, dat lijkt banaal. Toch liepen technologiecommentatoren op CES elkaar voor de voeten om hier een 180 graden-bocht van de iPhone-bouwer in te zien

Die strategie heeft Tim Cook de voorbije decennia geen windeieren gelegd. Door de unieke combinatie van hardware en software kon Apple voor zijn producten een hogere prijs vragen. Apple was in 2018 het allereerste bedrijf ooit dat op meer dan 1.000 miljard dollar (867 miljard euro) gewaardeerd werd. Vooral de iPhone-verkoop was verantwoordelijk voor die hausse.

Waarom besloot Apple de deuren van zijn ommuurde tuin nu wel open te zetten voor Samsung, LG en Sony? Waarom mogen zij plots wel Apple-software toevoegen aan hun producten? Vorige week stuurde Tim Cook voor het eerst in vijftien jaar een omzetwaarschuwing naar zijn aandeelhouders. De iPhone-verkoop zit in het slop. In China hebben mensen interessante en goedkopere initiatieven dan een iPhone. In Europa en de Verenigde Staten doen consumenten steeds langer met hun telefoon.

Meer iPhones, of nog duurdere iPhones is geen optie. Zo kondigde Tim Cook vorig jaar in een interview met CNBC al aan dat Apple zich in de toekomst meer op diensten zou concentreren. Diensten is alles wat niet onder hardware valt. Denk aan abonnees van Apple Music, opbrengsten uit de App Store en de investeringen die Apple al deed om een concurrent voor Netflix uit de grond te stampen.

Wurgcontract

Maar ook op dat vlak loopt niet alles van een leien dakje. Spelers zoals Netflix en Spotify zijn de dominantie van de Apple Store grondig beu. Voor elk abonnement dat een applicatie afsluit binnen de App Store, stort het 30 procent door voor het eerste jaar. Vanaf het tweede jaar zakt dat tarief naar 15 procent. Na Spotify in 2016 besloot Netflix eind vorig jaar om zulke abonnementen niet meer af te sluiten.

‘Onder de nieuwe CEO, Satya Nadella, heeft Microsoft hard gewerkt om zijn software op elk mogelijk toestel beschikbaar te maken. En die strategie heeft geloond. Op dit moment is Microsoft meer waard dan Apple’
Christopher Mims, The Wall Street Journal

Dat is opnieuw een streep door de rekening van Tim Cook. Sensor Town, een onderzoeksbureau uit San-Francisco, berekende dat Netflix Apple in 2018 meer dan 200 miljoen euro opleverde, in 2019 zou dat stijgen naar bijna 500 miljoen. Ook Epic Games, de producent van het populaire game Fortnite, wil maar al te graag de App Store verlaten, al houdt een wurgcontract dat nu nog tegen.

Al die tegenslagen verklaren volgens Christopher Mims van zakenkrant The Wall Street Journal waarom het zijn walled garden stilaan opent. “Die strategie werkt, tot ze niet meer werkt.” Hij ziet in de recente aankondiging dat Apple, net zoals Microsoft al deed, het geweer van schouder verandert. “Onder de nieuwe CEO, Satya Nadella, heeft Microsoft hard gewerkt om zijn software op elk mogelijk toestel beschikbaar te maken. En die strategie heeft geloond. Op dit moment is Microsoft meer waard dan Apple.”

Tot slot ziet technologiewebsite The Verge ook een opportuniteit voor consumenten dankzij deze strategie. “Slimme tv’s staan erom bekend dat ze kijkgedrag constant monitoren. De Apple-software Airplay belooft dat niet te doen.” Of hoe Apple volgend jaar zijn slogan kan aanpassen naar: What happens on your Samsung, stays on your Samsung.

Waarom investeert Apple in films en series?

Er bieden zich steeds meer ‘Netflix-killers’ aan. Ook Apple wil zich in de strijd om het beste videoplatform gooien. Lees hier meer over hoe de kaarten liggen.