Direct naar artikelinhoud
E17-viaduct

Inspecties ‘brokkelviaduct’ Gentbrugge krijgen uitgebreide veiligheidsperimeter

P&R zone Viaduct Gentbrugge ontruimd.Beeld Didier Verbaere

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakt zich niet ongerust over de inspecties van het beruchte E17-viaduct in Gentbrugge. Vrijdag beschadigde een losgekomen stuk beton een voorbijrijdende wagen. “Voor het vervolg van de inspectie zullen we de veiligheidsperimeter uitbreiden naar beide rijstroken”, zegt woordvoerder Sylvie Syryn.

Sinds vorige week voert het agentschap inspecties van de onderkant van het zogenaamde ‘brokkelviaduct’ uit, waarbij hoogwerkers en hamers worden ingezet om te controleren of stukken beschadigd beton los zitten. 

Hoewel de rechterrijstrook van de Brusselsesteenweg (N9) was afgezet, en het sowieso de bedoeling is om losgekomen brokstukken eerder naar beneden te dragen dan te laten vallen, kwam er toch een brokstuk op de linkerrijstrook terecht. Die beschadigde de achterruit van een voorbijrijdende wagen. Niemand raakte gewond.

“Geen fouten gemaakt”

“Er zijn geen fouten gemaakt door onze mensen. De inspectie is correct uitgevoerd”, maakt AWV-woordvoerder Syryn gewag van een “ongelukkig incident”. Na intern overleg is wel beslist om voor de verdere inspecties, die in totaal ruim een maand zouden duren, beide rijstroken af te zetten. Verder wordt de volledige inspectie afgewacht om conclusies te trekken, en een overlegmoment in te passen met De Lijn en Stad Gent in te passen.

Zo blijft het E17-viaduct wel zorgen baren. Vorige maand viel een stuk beton doorheen een dakkoepel van een De Lijn-bus, waarna beslist werd om de 1,6 kilometer lange zone onder het viaduct - met 150 parkeerplaatsen en een park-and-ride - voorlopig tot 15 maart af te sluiten. Ook risicozones boven de fietspaden worden momenteel voorzien van grote veiligheidsnetten. In 2020 start een grondige restauratie van het viaduct. De Vlaamse regering zet daar 20 miljoen euro voor opzij.