Ernstig incident: Boeing 737 en Airbus 330 landen gevaarlijk dicht bij elkaar op Schiphol
Een Boeing 737 en een Airbus 330 van nog onbekende luchtvaartmaatschappijen blijken recent gevaarlijk dichtbij elkaar te zijn geland op Schiphol. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is een onderzoek gestart. Ook is de Onderzoeksraad voor Veiligheid ingelicht.
Het incident deed zich op 22 november: een Boeing 737 naderde van oostelijke richting de Aalsmeerbaan, terwijl vanuit het westen een Airbus 330 richting Zwanenburgbaan vloog. Terwijl de Airbus op last van de luchtverkeersleiding daalde naar 4.000 voet (ruim 1.200 meter), ging het mis met de Boeing. Het vliegtuig moest dalen naar 3.000 voet (ruim 900 meter), maar deed dat veel minder snel dan gedacht.
Uiteindelijk begon de Boeing op 3.850 voet met de eindlanding. Al met al was er op bepaald moment slechts 60 meter (200 voet) hoogteverschil tussen beide passagierstoestellen. Dat is vijf keer minder dan de toegestane 300 meter. De horizontale afstand tussen de vliegtuigen bedroeg circa 1,7 nautische mijl (circa 3 kilometer) en had minstens 3 nautische mijl moeten zijn.
Nu de vliegtuigen zowel in hoogte als in afstand de minimale normen hebben overtreden, is Luchtverkeersleiding Nederland een onderzoek gestart. Bedoeling is er achter te komen hoe het incident kon gebeuren en om er lessen uit te trekken. De risico's als het mis gaat zijn enorm: in een Airbus 330 gaan 250 tot 400 passagiers, afhankelijk van het type. Een Boeing 737 kan maximaal 200 mensen vervoeren. Beiden modellen behoren tot de populairste passagiersvliegtuigen ter wereld. Van welke maatschappijen de toestellen zijn is overigens niet bekendgemaakt.
Niet het eerste incident
Het is bepaald niet de eerste keer dat er zich gevaarlijke vliegsituaties voordoen op Schiphol. Door de enorme drukte op de luchthaven komen incidenten steeds vaker voor, concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in april 2017 in een verontrustend rapport. De vele taxibanen, op- en afritten, en de ligging van de banen ten opzichte van elkaar vergroten de kans op zogenoemde ‘runway incursions’. Dit zijn incidenten waarbij er onbedoeld een vliegtuig op de start- en landingsbaan is, terwijl daar al een ander voertuig rijdt.
Schiphol scoort qua incidenten veel slechter dan vergelijkbare internationale luchthavens en telt één gevaarlijk voorval per 10.000 starts en landingen. Luchthavens als London Heathrow, New York JFK en Singapore, zitten op een gemiddelde van één incident per 35.000 tot 130.000 vliegbewegingen.
De waarschuwing van de OVV sorteerde niet het gewenste effect. Een jaar later onthulde het deze krant dat Schiphol en het ministerie van Infrastructuur weinig geleerd hebben van het rapport. Incidenten bleven zich ook voordoen.
Eind oktober ondernam Schiphol wel actie en kwam het met een pakket van dertig maatregelen, die de veiligheid op de luchthaven moet verbeteren. Er komt een nieuwe taxibaan zodat toestellen niet meer de drukke Zwanenburgbaan hoeven over te steken en er komt meer parkeerplek voor vliegtuigen zodat deze niet langer op de drukke platforms hoeven te wachten.
OVV houdt twijfels
Ook wordt de verkeerstoren verbouwd, zodat beter kan worden voorkomen dat auto’s of vliegtuigen op landingsbanen terecht komen die op dat moment in gebruik zijn.
Om de onderlinge samenwerking tussen Schiphol, luchtverkeersleiders en airlines te verbeteren, is eerder dit jaar nieuw overleg opgezet dat incidenten onderzoekt. Ondanks alle maatregelen houdt de OVV twijfels of de nieuwe maatregelen voldoen. “Bij recente voorvallen lijken de eerder geconstateerde bevindingen nog een rol te spelen,” liet de raad weten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Update
Man steekt zichzelf in brand bij rechtbank waar Trump-proces wordt gehouden: “Extreme daad van protest”
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
Met de zomer in het vizier, verheug je je vast al op een gezellige barbecue op het terras van je appartement… tenminste, als een beperkende wetgeving geen roet in het eten strooit. Wat mag je als bewoner wel of niet op het terras van je flat? Independer.be pluist het uit. -
Aantal rechts-extremistische misdrijven stijgt bijna 23 procent in Duitsland
Het aantal extreemrechts gemotiveerde misdrijven in Duitsland is vorig jaar met 22,9 procent gestegen. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn 28.945 van dergelijke misdrijven geregistreerd, ruim 5.400 meer dan in 2022. -
-
18
KIJK. Rusland zet nieuwe tank in die net schuur op wielen lijkt. Hij blijkt verrassend succesvol
-
Alles wat we nu weten over de Israëlische vergeldingsaanval op Iran
Israël heeft in de vroege ochtend van vrijdag aanvallen uitgevoerd op de Iraanse stad Isfahan. Volgens berichten van Iraanse staatsmedia zijn lichtflitsen boven de derde stad van het land gezien en explosies gehoord. Zo zou er een ontploffing zijn geweest nabij de luchthaven van Isfahan, waar zich ook een militaire basis bevindt. De nucleaire installaties in Isfahan zouden volgens Teheran niet zijn beschadigd. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Argentijnse senatoren verhogen eigen vergoeding met 170 procent
-
Luchtvaartmaatschappijen betalen voor minder dan kwart van hun CO2-uitstoot in Europa: “Passagiers betalen meer voor koffie op luchthaven”
-
Inwoners Frans dorpje waar Émile (2,5) verdween, beweren dat peuter is opgegeten door roedel wolven
Het mysterie rond de verdwijning van de Franse peuter Émile (2,5 jaar) is nog niet opgelost. De inwoners van het dorpje Le Vernet, waar het jongetje verdween, beweren dat de peuter is opgegeten door een roedel wolven. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Trump wil dat Europa meer geld aan Oekraïne geeft: “Overwinning is ook belangrijk voor de VS”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer