Direct naar artikelinhoud
Sociale media

Facebook wil Messenger, Instagram en WhatsApp verregaand integreren

CEO Mark Zuckerberg.Beeld AP

Het moederschip Facebook heeft de luxe om drie populaire platformen onder zijn hoede te hebben die gebruikt worden om te communiceren: WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram. Die moeten nu technisch op één hoop worden gegooid.

Duizenden Facebook-technici zullen moeten worden vrijgemaakt om deze klus te klaren, meldt The New York Times op basis van gesprekken met vier ingewijden die op anonieme basis met de krant over de plannen spreken. De drie nu nog afzonderlijke platformen moeten vanaf de grond worden herschreven en zullen uiteindelijk gebruik moeten maken van dezelfde technische infrastructuur. Dit idee komt volgens de krant niet uit de lucht vallen: Zuckerberg speelt al sinds vorig jaar met deze plannen.

Hoewel de merken als aparte app zullen blijven bestaan, is het idee dat Facebook op deze manier al zijn miljarden gebruikers eenvoudiger binnen zijn eigen netwerk kan behouden. Net als nu al het geval is met WhatsApp moet alle communicatie standaard versleuteld zijn. Iemand met alleen een Facebook-account kan dan vanaf volgend jaar een bericht sturen naar een persoon die alleen WhatsApp heeft. Het moet voorkomen dat klanten hun heil zoeken bij concurrerende diensten van bijvoorbeeld Google of Apple, zoals iMessage.

Advertenties

Een ander voordeel voor Facebook ligt volgens de ingewijden in het advertentiemodel. Door de drie diensten te integreren, zouden ze voor adverteerders aantrekkelijker zijn. Omdat er meer gebruikers zijn en dus meer data, maar ook omdat Facebook in staat zou zijn nieuwe advertentiemodellen te ontwikkelen. Zeker voor WhatsApp is dat hard nodig. De dienst wordt wereldwijd door maar liefst 1,5 miljard mensen gebruikt, maar geld verdienen is een ander verhaal. Zuckerberg en de zijnen halen nog altijd verreweg de meeste omzet uit Facebook, dat overigens onder tieners sterk terrein verliest – aan Instagram (meer dan 1 miljard gebruikers), maar ook aan Snapchat.

Toen Facebook WhatsApp (in 2014 voor 19 miljard dollar) en Instagram (in 2012 voor ongeveer 1 miljard dollar) overnam, beloofde het plechtig dat de twee bedrijven verregaand onafhankelijk zouden blijven. Dat kan Facebook niet volhouden. Zuckerberg botste hierover al eerder met de oprichters van WhatsApp en Instagram. De oprichters van Instagram – Kevin Systrom and Mike Krieger – verlieten hun bedrijf vorig jaar uit onvrede over de toenemende bemoeienis van hun baas. Sindsdien is de invloed van Zuckerberg beduidend toegenomen. Ook de oprichters van WhatsApp botsten met Zuckerberg en zijn inmiddels eveneens vertrokken, maar de weerstand van de overgebleven WhatsApp-medewerkers is nog altijd groot, schrijft The New York Times. Onlangs zou het nog tot een aantal botsingen zijn gekomen tussen het WhatsApp-kamp en Zuckerberg over de voorgenomen integratie.

Tegenover The New York Times gaat Facebook niet op de details in, maar zegt wel aan het begin van een lang proces met veel discussie te staan.

Complex

Donderdagavond publiceerde de door privacyschandalen geplaagde Zuckerberg nog wel een opiniestuk in The Wall Street Journal waarin hij zijn publiek nog weer eens probeert te overtuigen dat zijn bedrijf echt het beste voor heeft met zijn gebruikers. Om zijn platform gratis te houden, zijn advertenties nu eenmaal nodig, zegt hij. Verder zegt hij alle zorgen te begrijpen en geeft hij toe dat het advertentiemodel “erg complex” is. Maar, stelt de oprichter: we verkopen geen persoonlijke gegevens van gebruikers. In december kwam Facebook – dat volgende maand zijn 15de verjaardag viert – wel negatief in het nieuws omdat het bedrijven als Netflix en Spotify meer toegang tot de gegevens van zijn gebruikers gaf dan eerder nog werd aangenomen.