Het debat: moeten vliegtickets duurder worden om het milieu te redden?
“Spotgoedkope vliegtickets, dat is niet verantwoord”, zegt Vlaams Milieuminister Joke Schauvliege (CD&V). Ze is ervan overtuigd dat we op Europees niveau naar een toeslag op de tickets moeten gaan. Kan deze maatregel het reisgedrag van consumenten wijzigen? En vooral: zal het daadwerkelijk een positieve impact hebben op het milieu? Laat weten wat jij denkt over deze kwestie. Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden.
Luk De Wilde, luchtvaartexpert:
“Een vliegtaks kan alleen impact hebben als we het op wereldniveau toepassen”, zegt Luk De Wilde. “Want wat voor nut heeft het als wij in Europa onze CO2-uitstoot terugdringen, terwijl ze ergens anders in de wereld nog volop vervuilen? Op deze manier kunnen we trouwens een groter bedrag innen om het milieu een handje toe te steken. Denk er maar eens over na: wereldwijd zijn er jaarlijks ongeveer 3,5 miljard vliegtuigreizigers, en naar verwachting zal dit getal zich binnen 25 tot 30 jaar verdubbelen. Als we aan elke passagier één euro vragen, dan hebben we al een aanzienlijk bedrag.”
De Wilde deelt ook mee dat de vliegtuigsector al langer bezig is met klimaatmaatregelen. “Zo produceerden vliegtuigbouwers enkele nieuwe modellen die 10 tot 15 procent minder CO2 uitstoten dan de vorige generatie vliegtuigen”, zegt de expert. “Bovendien moeten we ook naar oplossingen zoeken om andere vervuilende sectoren aan te pakken, want de luchtvaart is slechts verantwoordelijk voor iets meer dan 2,5 procent van de CO2-uitstoot”, besluit hij.
De luchtvaart is verantwoordelijk voor iets meer dan 2,5 procent van de CO2-uitstoot. We moeten dus ook naar oplossingen zoeken om al de andere vervuilende sectoren aan te pakken.
Eddy Van de Voorde, transporteconoom (UAntwerpen):
Ook Eddy Van de Voorde is van mening dat we niet alleen de luchtvaart moeten belasten, maar ook alle andere vervuilende sectoren, zoals bijvoorbeeld de zeevaart en het openbaar vervoer. “En we moeten investeren in minder vervuilende vliegtuigen. En wie weet, ooit wel in elektrische vliegtuigen. Het enige wat we daarvoor moeten doen, is technologie voldoende stimuleren.”
Tenslotte vindt hij de timing van het voorstel van minister Schauvliege wel heel toevallig. “Dit is puur paniekvoetbal. Met deze maatregel probeert ze de jonge klimaatspijbelaars voor zich te winnen. In de realiteit heeft ze echter weinig te zeggen over deze vliegtaks, omdat ze het op Europees vlak wil doorvoeren. Overigens zie ik de kans klein dat zoveel landen het eens zullen geraken over een dergelijke heffing.”
Jean-Pascal van Ypersele, klimatoloog bij de UCL en ex-vicevoorzitter van het VN-klimaatpanel:
“Het is naïef te denken dat dát het probleem zou oplossen”, meent klimatoloog Van Ypersele. “Vliegtuigen zijn erg vervuilend, ja. Maar een taks op een vliegticket zal de mensen niet minder doen vliegen, of ervoor zorgen dat er minder toestellen rondvliegen. Daar zijn andere maatregelen voor nodig. Treinreizen goedkoper maken, bijvoorbeeld. Maar daar ontbreekt het dan weer volledig aan een plan - laat staan een ambitieus plan. En eerlijk gezegd, er moet in álle sectoren minder CO2 worden uitgestoten. Maar daarvoor ontbreekt het al jaren aan politieke moed en visie.” (SSL)
Vliegtuigen zijn erg vervuilend, ja. Maar een taks op een vliegticket zal de mensen niet minder doen vliegen, of ervoor zorgen dat er minder toestellen rondvliegen.
Andreas Tirez, econoom en blogger op Economieblog.be:
“De toeslag zal een positief effect hebben op het milieu”, zegt Andreas Tirez. “Er zal een direct gevolg zijn, doordat er als reactie op de prijsstijging minder vliegtickets verkocht zullen worden en er dus minder CO2 zal worden uitgestoten, maar ook indirect zal de maatregel een effect hebben op het milieu. De extra inkomsten uit deze toeslag kunnen bijvoorbeeld benut worden om sociale woningen energiezuinig te maken.”
Of de vliegtaks vooral mensen met een laag inkomen zal treffen? “We mogen dit onderwerp niet te zwart-wit bekijken”, zegt de econoom. “Het is niet dat bij een prijsstijging alle rijke mensen deze extra kost zullen betalen en even vaak zullen blijven vliegen. En dat mensen met een lager inkomen plots allemaal zullen stoppen met het boeken van vliegreizen. In de realiteit zal het effect gradueel zijn. Ook in de hogere middenklasse zal er een gedragsverandering zijn.”
Tirez verwijst ook naar een recente studie van de denktank Bruegel. Daarin wordt vastgesteld dat alle klimaatbeleid eerder regressief is (dat wil zeggen dat deze taksen zwaarder te dragen zijn voor lagere inkomens), behalve een vliegtaks. Deze treft vooral de hogere inkomens. “Ik vind het dus een vreemde redenering dat een vliegtaks vooral de lagere inkomens zou treffen”, aldus Tirez. “Het is in mijn opinie net omgekeerd: het zijn net de hogere inkomens die meer uitgeven aan vliegen en belastingvrij mogen vervuilen. Een vliegtaks zal net hen meer treffen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM125
Moeten kerkfabrieken nog subsidies krijgen? De ene zit op een miljoenenberg, de andere staat in het rood
-
‘Lezen voor gebruik’: bijna 800 slachtoffers door overgieten en mengen chemische producten
Het Antigifcentrum kreeg vorig jaar 787 oproepen voor ongevallen door het mengen van chemische producten en het overgieten in lege flessen. De campagne ‘Lezen voor gebruik’ van de FOD Volksgezondheid en het Antigifcentrum vraagt aan iedereen om zich bewust te zijn van de risico’s van chemische producten en roept op het etiket te lezen vooraleer een chemisch product te gebruiken. -
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Twee kinderen ernstig gewond na botsing met politiecombi in rij voor kermis in Itter: “Nog steeds in levensgevaar”
-
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij een brand bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
34
PS bestempelt nieuwe staatshervorming als "politieke fictie”: “Ook geen gesprekken achter de schermen”
Voor de Franstalige socialisten van de PS is een nieuwe staatshervorming na de verkiezingen van 9 juni geen prioriteit. En een tweederdemeerderheid vinden om ze uit te voeren is volgens de PS “politieke fictie”. -
Franstalige vrouwenraad verliest kort voor 120ste verjaardag financiering
-
“Hij zei dat hij stemmen hoorde”: man overvalt en verkracht ‘Yvonne’ (69) in haar eigen huis in Sint-Niklaas
-
Schauvliege: "Spotgoedkoop vliegen is niet verantwoord. Kijken of we toelage op vliegtickets kunnen invoeren”
"Ik ga in Europa pleiten voor een toelage op vliegtickets." Dat zei Vlaams Milieuminister Joke Schauvliege (CD&V) vandaag in VTM NIEUWS. "Ondertussen zullen we bekijken of we in Vlaanderen een beperkte bijdrage kunnen introduceren. Het kan echter niet de bedoeling zijn dat enkel mensen die centen hebben nog kunnen vliegen." -
Kwart arbeidsongevallen gebeurt bij nieuwe medewerkers
Een kwart van de ongelukken op de werkvloer gebeurt bij medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn. Dat blijkt uit cijfers van AXA Belgium. -
Ruil jij het vliegtuig in voor de trein? Dit is hoelang je onderweg bent naar de populairste citytripsteden in Europa
355 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGuy De Groof
robertrand walraedt
Rudy symoens
Marie jos Loyens
tom nuyts