AFP or licensors

Apple verkoopt fors minder iPhones en verlaagt noodgedwongen de prijzen (in sommige landen)

iPhones zullen in sommige landen minder duur worden. Dat heeft Apple-baas Tim Cook laten vallen. Apple zag de inkomsten door de verkoop van iPhones de afgelopen maanden fors dalen. Dat is voor het eerst sinds de introductie van de iPhone in 2007. De oorzaak is vooral in China te zoeken.

Apple-CEO Tim Cook had er net na Nieuwjaar al voor gewaarschuwd: de verkoop van iPhones valt de laatste tijd tegen. Dat blijkt nu ook uit de kwartaalcijfers: het grootste bedrijf ter wereld kreeg eind vorig jaar 15 procent minder inkomsten binnen uit de verkoop van iPhones in vergelijking met eind 2017.

Normaal is de eindejaarsperiode een heel goed moment voor de verkoop van iPhones. Eind 2017 brak Apple nog alle verkooprecords. Maar voor het eerst sinds de introductie van de iPhone, in de zomer van 2007, is de trend nu gebroken. Die trendbreuk heeft verschillende oorzaken.

China

Net als alle andere smartphonebouwers kampt Apple met een algemene vertraging van de verkoop. Consumenten kopen minder snel een nieuwe smartphone én ze kijken ook goed uit wat ze kopen. Een iPhone kopen is de afgelopen jaren minder vanzelfsprekend geworden omdat de populaire maar dure smartphone van Apple stevige concurrentie heeft gekregen.

Aanvankelijk kwam die grote concurrentie met Samsung uit Zuid-Korea, maar nu komt die ook steeds meer uit China, onder andere met Huawei. En in China zit ook het grote probleem voor Apple: door de groeivertraging van de Chinese economie en de scherpe Chinese concurrentie heeft Apple de afgelopen drie maanden maar liefst 25 procent minder inkomsten binnen gekregen uit de verkoop van iPhones in China.

Te duur

Niet alleen in China haken klanten af: ook in andere zogenoemde groeimarkten verkoopt de iPhone minder goed. Volgens Apple-baas Tim Cook is dit te wijten aan de sterke dollar. Doordat de Amerikaanse munt zo sterk is, zijn iPhones in landen met zwakke munten - in Turkije bijvoorbeeld - relatief heel duur geworden. Te duur voor veel klanten, zeker sinds de introductie van de volledige nieuwe reeks van iPhones met de XS, XS Max en XR. Apple ziet zich daarom genoodzaakt om de prijszetting van de iPhone buiten de VS te herbekijken.

In een interview met persagentschap Reuters zegt Tim Cook dat Apple de reële prijzen in sommige landen nu geëvalueerd heeft en beslist heeft om op sommige plaatsen de prijzen te laten zakken zodat ze in de lijn liggen met prijzen van een jaar geleden. Op die manier hoopt Apple de verkoop van iPhones weer op te krikken.

Een voorbeeld

België mag dan geen groeimarkt zijn of kampen met een zwakke munt, maar de iPhones in ons land zijn ook relatief duur in vergelijking met de VS. Een voorbeeld: de minst dure iPhone XS kost in de VS 999 dollar, omgerekend zo’n 875 euro, maar dat is zonder btw. Stel dat je een iPhone zou kopen in Manhattan, dan komt daar 88,66 dollar sales tax bij.  In totaal zit je dan aan zo'n 947 euro.

Hetzelfde toestel kost bij ons niet 947 euro, maar 1.159 euro, zo’n 212 euro meer dus. Zonder btw is het verschil afgerond 82 euro. Het mag dan ook niet verwonderen dat de iPhone-verkoop in Europa 3 procent gedaald is, terwijl de verkoop in de VS 5 procent gestegen is.

Services

De verkoop van iPhones is heel belangrijk geworden voor Apple. Was het bedrijf uit Cupertino tot 2007 vooral nog een computer- en softwarebedrijf, dan is het het afgelopen decennium vooral een smartphone- en dienstenverkoper geworden. Dat tonen de cijfers duidelijk aan: van de 84,3 miljard dollar inkomsten die Apple tijdens de laatste drie maanden van vorig jaar binnen kreeg, kwam 51,9 miljard uit de verkoop van iPhones. Meer dan 60 procent dus.

Ondanks de inkomstendaling van 15 procent uit de verkoop van iPhones, zijn de algemene inkomsten van Apple slechts met 5 procent gedaald in vergelijking met het laatste kwartaal in 2017. Apple kon de schade beperken door 19 procent meer andere producten en diensten te verkopen: 9 procent meer macs, 17 procent meer iPads, 33 procent meer wearables (o.a. koptelefoons en smartwatches) en accessoires en vooral ook meer services / diensten te verkopen.

Abonnementen

Ondanks de tegenvallende iPhone-cijfers heeft Apple de beurs toch gerust kunnen stellen door te focussen op die diensten. Het gaat dan bijvoorbeeld om de abonnementen op Apple Music, iCloud en het gebruik van de mobiele betaaldienst Apple Pay, waarop het aantal transacties in een jaar tijd verdubbeld is. Tim Cook zei tussen neus en lippen ook dat Apple zich meer gaat bezighouden met het maken van video; de Netflix-toer opgaan dus.

Alles bij elkaar heeft Apple nu 360 miljoen abonnees op zijn diensten. Tegen 2020 wil het bedrijf de kaap van de 500 miljoen betalende klanten ronden met zijn diensten. Om dit doel te halen moet Apple toch veel iPhones blijven verkopen, om al die winstgevende apps op te laten draaien… Of er moet een nieuw product gelanceerd worden dat Apple weer extra wind in de zeilen geeft, zoals in de dagen van wijlen Steve Jobs.

Meest gelezen