Elektrische auto’s die te lang bij laadpaal staan, kunnen niet beboet worden: “Wegcode moet veranderen”

© Photo News

De bestuurders van elektrische wagens die bij een laadpaal parkeren maar hun wagen daar veel langer dan nodig laten opladen, of dat zelfs helemaal niet doen, kunnen daar niet voor beboet worden. De wegcode is daar namelijk nog niet voor aangepast. De Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) pleit er nu voor dat zo snel mogelijk te veranderen. “Wie zijn wagen wil opladen maar geen plaats vindt omdat andere bestuurders blijven staan, is vandaag de klos”, klinkt het.

evdg

Als een gewone wagen op een speciale parkeerplaats voor elektrische wagens staat, kan een agent of parkeerwachter een boete geven. Maar de wet zegt niet dat de elektrische wagen op de parkeerplaats daadwerkelijk moet opladen. De Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) pleit nu voor een aanpassing van die wet. “We willen dat de wegcode voorziet dat gemeentes en steden de mogelijkheid hebben om een bord te plaatsen waarop staat dat opladen verplicht is”, aldus woordvoerster Nathalie Debast.

GAS-boete

Zodra bestuurders verplicht worden om hun wagen op te laden, kunnen ze wél beboet worden wanneer ze dat niet doen. Sommige gemeenten passen er nu wel al een mouw aan via hun lokale politiereglement. Ze kunnen een GAS-boete van 58 euro uitschrijven. Onder meer in Knokke-Heist, Damme en Oostende kunnen automobilisten een boete krijgen als ze hun elektrische auto niet in het stopcontact steken op een laadplaats.

Hoe lang een elektrische auto mag opladen, hangt dan weer af van zone tot zone. “Vaststellers moeten dan natuurlijk wel de toegang krijgen om te zien over welk voertuig het precies gaat”, zegt Debast. “Het is niet altijd even duidelijk welk type wagen er staat, zoals bij een hybride. Ook dat moet mogelijk gemaakt worden voor agenten die GAS-boetes uitschrijven.”

LEES OOK. De hipste manier om je te verplaatsen: hoe veilig, duur en handig zijn elektrische deelsteps?

Sommige wagens moeten tot tien uur opladen, anderen maar zes uur, afhankelijk van de capaciteit van de batterij en het vermogen van het laadpunt. “Laadpalen geven aan wanneer een wagen is volgeladen. De technologie voorziet ook dat die laadpalen een signaal kunnen sturen naar de eigenaar van de wagen om aan te geven wanneer de wagen voldoende opgeladen is”, legt Debast uit. “Als een bestuurder weet dat de wagen voldoende capaciteit heeft, kan hij die wegrijden en plaatsmaken voor anderen. Nu is iemand die op zoek is naar een laadpaal vaak de klos wegens bezette parkeerplaatsen.”

Minister erkent probleem

De VVSG heeft het probleem ook al aangekaart bij federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “De minister erkent het probleem en heeft geluisterd naar ons voorstel”, klinkt het. “Zeker nu het klimaat een steeds belangrijker thema wordt en mensen meer elektrische voertuigen kopen, moeten er genoeg faciliteiten voorzien worden. De uitrol is bezig, maar die moet ook effectief zijn.”

De verkoop van elektrische wagens, hangt natuurlijk ook af van het succesvolle gebruik achteraf. Kortom: wie zijn wagen niet kan opladen, zal er ook geen kopen. Om duurzame mobiliteit te ondersteunen wil de Vlaamse Overheid dat tegen 2020 in elke Vlaamse gemeente minstens één openbare laadpaal moet staan.

© DVH

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen