© VUM

‘Spooktrein’ rijdt 12 kilometer zonder bestuurder

Een menselijke fout maakte het mogelijk dat een lege reizigerstrein op 18 februari zonder bestuurder van Landen naar Tienen in Vlaams-Brabant reed, een afstand van 12 kilometer. De bestuurder vergat immers de remmen in te schakelen, toen hij zijn trein verliet om naar de oorzaak van een probleem te gaan zoeken. Toen hij het euvel had opgelost, kon de trein vanzelf beginnen rijden. Dat staat in een rapport van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor.

De bestuurder was met de lege trein onderweg naar het station van Leuven, toen er een eindje voor het station van Landen een drukvermindering optrad in de leiding van de automatische rem. Daardoor kwam de trein vanzelf tot stilstand. In overleg met de pechdienst probeerde de treinbestuurder het drukverlies vanuit zijn stuurpost op te lossen, maar dat lukte niet.

Daarop besloot hij de buitenkant van de trein te inspecteren. Hij liet de trein echter bij wijze van spreken in de neutrale stand staan (waardoor het ‘dodemanspedaal’ niet werkte) en zette de handrem (“vastzetrem”) niet op.

Tijdens de inspectie stelde de bestuurder vast dat een ontluchtingsklep van het remsysteem openstond. Die was vermoedelijk bij vertrek niet helemaal afgesloten, en werd door trillingen op het spoor verder geopend, zegt het OOIS. De bestuurder sloot de klep, waarop de druk in de leiding van de automatische rem opnieuw toenam. Eens er voldoende druk was, werd de automatische rem gelost en begon de trein heuvelafwaarts te rijden. Dat kon omdat het motorstel van de trein niet was uitgerust met een wegrolbeveiligingssysteem. Pas in het station van Tienen slaagde een andere treinbestuurder er uiteindelijk in op de trein te springen en die stil te leggen. Bij het incident vielen geen slachtoffers en er was ook geen materiële schade.

Tegen 2023 zou al het rollend materieel van spoorwegmaatschappij NMBS uitgerust moeten zjin met het beveiligingssysteem ETCS, dat ook een wegrolbeveiligings- en stopcontrolesystemen omvat.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER