Dit vijandige woordje gebruik je beter niet in je werkmail
“Oké” of “OK”: het zijn woordjes die we dagdagelijks gebruiken om te tonen dat we ergens mee akkoord gaan. Maar als je ze in je digitale werkomgeving gebruikt zoals in chatprogramma’s als Slack, Google Chat of via e-mail, kom je blijkbaar onbewust negatief of agressief over.
Je besefte het misschien zelf nog niet, maar gewoon een “OK” of “Oké” sturen als antwoord kan erg vijandig ervaren worden in een schriftelijke communicatie. En ook als je baas je vakantieaanvraag via e-mail alleen met “OK” beantwoordt, kan het tweeletterwoord plots heel hard klinken. Reageert je collega op het chatprogramma van het werk alleen maar met een “oké” op je paragraaflange vraag, denk je misschien al snel dat je iets hebt fout gedaan of dat de afzender boos op je is. Maar waarom klinkt dat woordje meestal niet zo goed online?
Volgens Gretchen McCulloch, een taaldeskundige die zich specialiseert in digitale communicatie, komt het woordje op zich niet grof over, maar wel hoelang je antwoord precies is. “Hoe korter een antwoord, hoe vijandiger en agressiever het klinkt. Hoe langer het is, hoe beleefder. Door er bijvoorbeeld een simpele “Oké, geweldig” of “OK, klinkt goed” van te maken, kom je al een pak vriendelijker over. Het is een kleine extra inspanning, maar eentje die een groot verschil kan maken.”
McCulloch merkt ook op dat vooral mensen met een hogere functie alleen maar antwoorden met een simpele “OK”. “Werkgevers hoeven zich meestal geen zorgen te maken over hoe ze overkomen. Doorgaans zijn mensen in lagere posities dan ook beleefder tegen anderen die meer macht hebben dan zij zelf, en dat geldt ook online.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kerstborrel op het werk? Expert geeft 7 etiquettelessen: “Doe dit enkel bij familie”
-
PREMIUM
Hierover zwijgen we op de werkvloer. “Met deze techniek zeg je tegen je baas dat hij het slecht doet”
Voelt je job als ‘aapjeswerk’? Pieker je over die onnodige meetings? Het is van alle tijden (en van alle functies) om zich zorgen te maken over de donkere kanten van je werk. Alleen práten we er niet over. Auteur en professor Peggy De Prins benoemt vier type zwijgers op het werk én tipt hoe je professioneel zegt waar het op slaat. “Met de KISS-methode verpak je negatieve feedback op de juiste manier.” -
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
-
PREMIUM
Terreur op de werkvloer? Zo ga je om met pestgedrag van collega's of je baas. “Ik werkte 16 uur per dag”
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
PREMIUM
Wie zich slecht voelt op het werk, steekt collega's aan. Expert: “Natuurlijk is een burn-out besmettelijk”
Een burn-out is complex: er is meer nodig dan de stressy job alleen om iemand te breken. En toch kan een collega jou — en het team — met zijn burn-out besmetten. Zelfs wie een nieuwe job start, draagt het ‘virus’ soms nog met zich mee, bewijst een studie. Loopbaancoach Ann Rens geeft advies. Hoe versterk je je ‘immuunsysteem’ als collega’s het lastig krijgen? “Niet alleen negativiteit is besmettelijk.” -
Stop met ‘sorry’ zeggen op de werkvloer. Carrièrecoach geeft 4 alternatieven
-
PREMIUM
Deze vrouw kan zowaar olympisch goud voor België winnen in ‘breaking’. “Ik dans met kunstnagels”
-
PREMIUM
Zo zet je elk gesprek naar je hand: “Het Martin Luther King-effect kan je veel voordelen opleveren”
Of je nu wil onderhandelen of verbroederen: communiceren kent vele vormen en doelen. De juiste woorden op het juiste moment maken dan een wereld van verschil, volgens tv-presentator Jo De Poorter. We delen vier verrassende tips die je helpen beter te communiceren in je privéleven en professionele contexten. “Als je dit doet, zal men je sneller vertrouwen en jouw kant kiezen.” -
PREMIUM
9 op de 10 bedrijven pakken een ontslag slecht aan. Experts: “Het kan ook een opportuniteit zijn”
Als werkgever maak je met een slecht ontslag meer kapot dan je denkt. Ook bínnen je bedrijf. En als ontslagen werknemer ervaar je een carrièrecrash die nog lang doet wankelen. Hoeft niet: er bestaat een aanpak die beide partijen dankbaar uit elkaar laat gaan. Een advocate en jobcoach schetsen die. “De meest bevredigende carrièreswitches vinden plaats na een ontslag. Maar er is één voorwaarde.” -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrancine Weckx
stijn mertens
Juliette Francois
Guy Dupont
Paul De Mol