De schaduwkant van de populaire SUV: steeds meer dodelijke ongevallen met voetgangers
De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder voetgangers, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Het succes van SUV’s is een op zijn zachtst gezegd paradoxaal: ze zijn zwaarder, groter, hoger en duurder dan een sedan of hatchback en toch zijn ze populairder dan ooit. Sterker nog: ze zijn zelfs zo populair dat een op de drie nieuw verkochte auto's in Europa een SUV of SUV-achtige is, met stoere offroad-elementen, een hoge zitpositie en een vierkant front.
Uit Amerikaans onderzoek blijkt echter dat daar ook een fors nadeel aan is verbonden. Voetgangers lopen bij een aanrijding door een auto twee tot drie keer meer kans om gedood te worden wanneer het om een SUV gaat. In de Verenigde Staten zijn afgelopen jaar 6.227 voetgangers om het leven gekomen bij een aanrijding met een auto, het hoogste aantal in 28 jaar. Op nog geen tien jaar tijd gaat het om een stijging met maar liefst 51 procent: in 2009 kwamen er ‘maar’ 4.109 voetgangers om het Amerikaanse verkeer.
SUV’s zijn volgens het rapport vaker betrokken bij een dodelijke aanrijding met een voetganger dan andere modellen. In de laatste vijf jaar nam het aantal dodelijke ongevallen met een SUV toe met 50 procent, terwijl dat bij kleinere auto’s 30 procent was.
Borst en hoofd
“Voetgangers lopen een hoger risico op overlijden of ernstig letsel wanneer ze door een SUV worden geraakt in vergelijking met een gewone auto”, zegt onderzoekster Jessica Cicchino. “SUV’s zijn hoger dan sedans, ze zijn stijver en hebben een hoekigere voorzijde in vergelijking met de meer aflopende voorkant van andere auto’s. Deze kenmerken van SUV’s leiden tot ernstiger verwondingen, met name aan de borst en het hoofd.”
In Europa is de SUV ook enorm populair, maar gerichte onderzoeken naar de dodelijke impact bij ongevallen met voetgangers zijn hier (nog) niet gedaan. Voordeel is dat het hier vaak gaat om relatief kleinere cross-overs met veel moderne veiligheidsvoorzieningen en niet om de gigantische ‘trucks’ waarmee in de VS veel wordt rondgereden. De kans is dan ook groot dat SUV's in Europa een stuk minder dodelijk blijken voor voetgangers dan in de VS.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
25 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRonny Biesen
Johan Van Biesen
Els Pauwels
Jurgen Devries
andre batteux