Thinkstock
Volledig scherm
© Thinkstock

De schaduwkant van de populaire SUV: steeds meer dodelijke ongevallen met voetgangers

De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder voetgangers, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

25 reacties

  • Ronny Biesen

    5 jaar geleden
    Wel zulke studies geloof ik niet. Waarschijnlijk wordt hier weer opgesprongen door regeringen om meer belastingen te heffen. Waarom eens niet de andere zijde bekijken? Sinds de fietsers en wielerterroristen zonder discipline links en rechts over straat mogen zwalpen zijn waarschijnlijk de meeste ongevalstatistieken omhoog gegaan. Niet met de suv.
  • Johan Van Biesen

    5 jaar geleden
    Omdat deze soort wagens enorm populair zijn krijg je ook veel minder korting, doe maar eens de test. Onze wegen en parkeerplaatsen zijn hier ook niet op voorzien, ga maar eens naar de supermarkt en kijk hoe de mensen sukkelen om te parkeren met hun opgeblaasde hatchback op hoge poten. Mijn buur kan zelfs niet in zijn garage met zijn Hyundai Tucson want de poort gaat niet hoog genoeg omhoog...enkel als zijn vrouw de poort omhoog duwt kan hij er net onder.
  • Els Pauwels

    5 jaar geleden
    iedereen is natuurlijk vrij om te kopen wat ze willen, heb nog nooit in een suv gereden. Enkel in Breaks en hatchbacks. Vraag mij af wat buiten het uiterlijk het voordeel is van zo'n SUV, misschien enkel de mogelijkheid om in de hoogte bagage erin te zetten, maar meestal is het koffervolume kleiner als een break in dezelfde klasse.
  • Jurgen Devries

    5 jaar geleden
    André Perneel lees het artikel dit heeft niks met milieu te maken. Ik ben ooit van het zebrapad gemaaid door een gek in een Porsche, de spoedarts zei toen direct dat als het een SUV was geweest ik dood had geweest. Omdat een SUV je altijd op je bovenlichaam schept.
  • andre batteux

    5 jaar geleden
    Stoppen dan met die aan te nemen als utilitair voertuigen om belastingen te ontwijken !