Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Aantal leerlingen die kiezen voor islam sterk gestegen

Archiefbeeld van een islamitische leerkracht die lesgeeft over de ramadan.Beeld Tim Coppens

Het aantal leerlingen in het gemeenschapsonderwijs (GO!) en het stedelijk of gemeentelijk onderwijs die kiezen voor islamitische godsdienst is de laatste jaren fel gestegen. Tegelijk daalde het aantal leerlingen die rooms-katholieke godsdienst volgen.

Met 77,53 procent van de leerlingen blijft katholieke godsdienst de meest gekozen optie bij de levensbeschouwelijke vakken in het Vlaamse leerplichtonderwijs. 12,94 procent kiest voor niet-confessionele zedenleer en 7,34 procent voor islamitische godsdienst. Dat blijkt uit de cijfers die Vlaams Parlementslid Jos De Meyer (CD&V) daarover opvroeg bij partijgenoot en minister van Onderwijs Hilde Crevits.

Uit de cijfers blijkt vooral dat het aantal jongeren die kozen voor islamitische godsdienst in het gemeenschapsonderwijs (GO!) en het stedelijk en gemeentelijk onderwijs de laatste vijftien jaar sterk is gestegen. In het schooljaar 2002-2003 kozen respectievelijk 9,7 procent en 7,26 procent van de leerlingen voor het vak. Vorig schooljaar steeg dat aandeel tot 22,65 procent en 19,87 procent. De stijging gaat vooral ten koste van het aantal leerlingen die kiezen voor rooms-katholiek onderwijs. In het GO! daalde dat van 40,89 procent naar 28,86 procent in dezelfde periode.

Opvallend: het aantal leerlingen die vroegen om een ‘vrijstelling’ voor levensbeschouwelijke vakken, steeg de afgelopen jaren opnieuw licht van 1.705 leerlingen (2012-2013) tot 2.567 leerlingen vorig schooljaar. De vrijstellingen worden vooral gebruikt door leerlingen die aangeven een andere godsdienst te volgen dan de zes erkende godsdiensten, zoals hindoeïsme. “Een vrijstelling mag geen gemakkelijkheidsoplossing zijn”, zegt De Meyer, die het een goede zaak vindt dat de vrijgekomen tijd niet gebruikt wordt voor andere vakken of voor minder tijd op school.

‘Bij mij rijst de vraag of het niet mogelijk is om veel meer aandacht te besteden aan het interlevensbeschouwelijke’
Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs (CD&V)

Crevits vraagt zich af of “we moeten bekijken hoe we die vrijstelling op een moderne manier kunnen invullen”. “Voor mij is het belangrijk dat leerlingen die kiezen voor vrijstelling niet aan hun lot of zelfstudie worden overgelaten. Het lijkt me zinvol om te onderzoeken of leerlingen die kiezen voor een vrijstelling ook geen nood hebben aan een interlevensbeschouwelijk aanbod.”