België sponsort massaal buitenlandse diesels
Alle aandacht voor het klimaat ten spijt blijven fossiele brandstoffen nog forse overheidssteun krijgen. Zo betaalt België per jaar 451 miljoen euro aan bedrijven die diesel tanken. Dat komt door een steunmaatregel voor de logistieke sector die in 2004 werd ingevoerd: truckers, taxi- en buschauffeurs kunnen sindsdien een terugbetaling krijgen van de accijnzen op diesel.
De korting bedraagt vandaag iets minder dan 25 eurocent per liter, ongeveer een vijfde van de prijs aan de pomp. Dat de korting enkel geldt voor diesel, en niet voor de minder vervuilende benzine, komt omdat de vrachtsector haast uitsluitend op diesel rijdt. Europa laat ook enkel daarvoor een subsidie toe.
Opvallend: 45% van de aanvragen tot terugbetalingen komt uit het buitenland, en 165 miljoen euro vloeit zo naar niet-Belgische bedrijven. Want door het systeem komen bijvoorbeeld heel wat Nederlandse transportfirma’s hier tanken. Dat doet de kilometerheffing voor vrachtwagens teniet: door de dieselsubsidie vloeit bijna de helft van de buitenlandse inkomsten daaruit terug naar het buitenland.
Groen pleit voor een afschaffing van het systeem, maar de FOD Financiën stelt dat het ook geld opbrengt voor onze economie. Een opheffing van het systeem kan dus beter zijn voor het klimaat, maar niet voor de staatskas. “Het is zeer waarschijnlijk dat er dan meer getankt zal worden in onze buurlanden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
PREMIUMHLN legt uit60
▶ Moeten leefloners vrezen voor een lager inkomen? “Als het van N-VA afhangt wel”
Uit een vergelijking die N-VA maakte, blijkt dat er amper een verschil is tussen het leefloon van alleenstaande ouders en het loon dat ze krijgen als ze fulltime werken. Hoe klein is dat verschil precies? En moeten personen met een leefloon nu vrezen voor een lager inkomen? Onze economiejournalist Robbe van Lier beantwoordt vijf vragen. -
Auto
Milieuvriendelijke bedrijfswagens blijven randfenomeen: 90% rijdt op diesel
Bijna negen op de tien (87,7 pct) bedrijfswagens die vandaag rondrijden, zijn dieselwagens. Slechts een op de tien rijdt op benzine. Het aandeel hybride wagens neemt slechts langzaam toe. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens daalde wel met 2,2 procent op 2 jaar. De echte vergroening laat dus duidelijk op zich wachten. -
-
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
-
16
Sluiting dreigt voor luchthaven Luik na negatief advies over vergunning
De auditeur van de Raad van State heeft eind februari een negatief advies gegeven over de vergunning voor de luchthaven van Luik. Als dat advies wordt gevolgd, zou de luchthaven -cruciaal voor vracht- haar activiteiten van de ene dag op de andere moeten stopzetten, schrijft de krant L’Echo. -
Christelijke vakbond dient stakingsaanzegging in bij luchthaven Charleroi
De Franstalige, christelijke vakbond CNE heeft zaterdag een stakingsaanzegging ingediend bij de luchthaven van Charleroi. Het personeel klaagt er over een gebrek aan communicatie van de directie en over gevallen van intimidatie bij de personeelsafdeling. Dat meldt de CNE zaterdagavond. -
8
Tesla krijgt klappen op de beurs: aandeel dit jaar al ruim 40 procent gezakt
-
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
-
29
Koning Filip pleit voor herindustrialisering van Europa: “We moeten ons lot meer in eigen handen nemen”
Koning Filip heeft vandaag het Europees Parlement in Brussel toegesproken. De vorst brak er een lans voor een volgehouden gevecht tegen de klimaatverandering en een herindustrialisering van Europa. “We zullen ons lot nog meer in eigen handen moeten nemen. De Unie is nog te gefragmenteerd.” -
17
Begrotingstekort loopt fors op tot 4,4 procent
Het tekort van de Belgische overheden is vorig jaar fors gestegen tot 4,4 procent van het bruto binnenlands product (bbp). In 2023 ging het om 3,6 procent, dat blijkt vrijdag uit nieuwe cijfers van de Nationale Bank (NBB) en het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR). Door de toename steeg de schuldgraad van de overheden, na twee dalingen, tot 105,2 procent. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
68 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageermark vanbrabant
dirk de smet
Stef van Dijk
Adrien beyls
avelino garcia