Europese luchtvaartautoriteit volgt Belgisch voorbeeld: alle vluchten met omstreden Boeing 737 MAX verboden

© REUTERS

Alle vluchten met Boeing 737 MAX-vliegtuigen in Europees luchtruim zijn tot nader order verboden. Dat kondigde de Europese luchtvaartautoriteit EASA dinsdagavond aan. Het volgt daarmee het voorbeeld van 8 Europese landen, waaronder België, die hun luchtruim al hadden gesloten voor het toestel. Eerder had ook reisorganisator TUI fly laten weten dat het zijn vier Belgische toestellen aan de grond zou houden. De beslissing komt er na de crash van een vliegtuig van Ethiopian Airlines, waarbij 157 mensen om het leven kwamen.

mtm, gjs, jvh

Na de crash van een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines, de tweede keer al met hetzelfde toestel, was heisa ontstaan rond de vliegtuigen. In tal van landen, onder meer Ethiopië, Indonesië, Australië en China, werd eerder al beslist om de toestellen uit veiligheidsoverwegingen niet meer te laten uitvliegen.

LEES OOK. Topman Ethiopian Airlines: “Piloten hadden voor crash problemen met controle”

Vandaag besliste de Britse luchtvaartautoriteit CAA als eerste in Europa om alle vluchten met de toestellen van, naar en over het Verenigd Koninkrijk te verbieden. “Een voorzorgsmaatregel”, klonk het bij de UK Civil Aviation Authority (CAA). Later beslisten ook Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland en Oostenrijk hun luchtruim te sluiten voor de toestellen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Omstreeks 18 uur volgde ook België dat voorbeeld: “De federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer heeft beslist om het Belgische luchtruim te sluiten” voor vluchten met Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen, klonk het in een mededeling van minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “Deze beslissing betekent dat er tot nader order in het Belgische luchtruim geen vluchten met vliegtuigen van dat type mogen worden uitgevoerd.”

Dinsdagavond omstreeks 18.30 uur besliste de Europese luchtvaartautoriteit om dan het hele Europese luchtruim te sluiten. Vanaf 20 uur Belgische tijd mogen er geen vluchten met Boeing 737 MAX-toestellen uitgevoerd worden.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Toestellen van TUI blijven aan de grond

De TUI-groep reageerde daarop door alle toestellen van dat type voorlopig aan de grond te houden. “Zo willen we meer tijd creëren om deze materie met de overheden en de producent te bespreken. TUI zal alle klanten die een ticket geboekt hebben op de betroffen vluchten informeren over alternatieven”, klinkt het op Twitter.

Bij de verschillende luchtvaartmaatschappijen van de toerismegroep zijn er in totaal vijftien 737 MAX-vliegtuigen. Daarop liet ook de Belgische tak van TUI, TUI fly, weten dat het zijn vier ‘Belgische’ 737 MAX-toestellen aan de grond hield.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Verenigde Staten behouden vertrouwen in toestel

De Verenigde Staten behouden in tegenstelling tot de Europese overheden wél het vertrouwen in de 737 MAX-vliegtuigen. “Geen verandering. We blijven betrokken bij het onderzoek naar de crash en we zullen beslissen welke maatregelen we nemen op basis van de resultaten van dat onderzoek”, aldus de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Op Twitter regent het echter misnoegde reacties van passagiers die geboekt hebben voor een vlucht met een van de toestellen. Er werd zelfs al een hashtag #GroundBoeing737max8 gelanceerd om de Amerikaanse luchtvaartautoriteit op andere gedachten te brengen.

Twee Amerikaanse vakbonden, die tienduizenden stewards en stewardessen vertegenwoordigen, hebben intussen ook hun bezorgdheid geuit over de Boeing 737 Max 8-vliegtuigen.

De Organisatie van Professionele Stewards (AFPA) zegt dat haar 27.000 leden “zeer bezorgd” zijn vanwege de recente crash van een Boeing 737 Max 8 in Ethiopië. Door die crash is er ongerustheid ontstaan over de veiligheid van het type toestellen. De vakbond vraagt de CEO van American Airlines, Doug Parker, “om serieus te overwegen om deze toestellen aan de grond te houden tot een diepgaand onderzoek uitgevoerd kan worden”.

Een andere bond, de Vakbond van Transportwerknemers, zegt in een tweet dat de toestellen aan de grond moeten gehouden worden tot zowel de gegevens als de stemrecorders van de recente vlucht onderzocht zijn. Ook moet de oorzaak van het ongeval bepaald zijn. De bond vertegenwoordigt 17.000 stewards van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA blijft er intussen bij dat er geen startverbod nodig is. Onderzoek van de FAA heeft voorlopig geen “systemische prestatieproblemen” aangetoond, zegt Daniel Elwell, waarnemend bestuurder van de FAA, op Twitter. Er is volgens hem dus geen reden voor een startverbod. Ook luchtvaartautoriteiten uit andere landen hebben nog geen informatie aangereikt die zo’n verbod rechtvaardigen, zegt hij.

Boeing blijft overtuigd van veiligheid toestel

Ook vliegtuigbouwer Boeing zelf behoudt “het volste vertrouwen in de veiligheid van de 737 MAX”, al zegt het bedrijf wel begrip te hebben voor de beslissingen om vluchten met het toestel tijdelijk te verbieden. “We begrijpen dat luchtvaartregulatoren en klanten beslissingen hebben genomen waarvan zij geloven dat ze het meest gepast zijn voor hun thuismarkten”, luidt het in een persbericht.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De constructeur voegt nog toe dat het zelf voorlopig niet de noodzaak ziet om nieuwe richtlijnen uit te vaardigen voor gebruikers van de 737 MAX-vliegtuigen. Het concern gaat wel een software-update doorvoeren bij het vliegtuig.

Intussen blijft het aandeel van Boeing dinsdag wel verder wegzakken. Het aandeel verloor kort na opening van de beurs van New York meer dan 4,5 procent, tot zowat 380 dollar per aandeel. Maandag moest het aandeel al een verlies van meer dan 5 procent slikken. Het sloot toen op 400,01 dollar.

LEES OOK. Trump bespreekt Boeing-crash met CEO (en betreurt dat vliegtuigen “te ingewikkeld worden”)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen