Een dag voor de noodlottige Lion Air-crash had hetzelfde vliegtuig exact dezelfde storing. Piloot kon toen ramp vermijden
De piloten van de noodlottige Boeing 737 MAX 8 van Lion Air raadpleegden vlak voor de vliegtuigcrash nog een handleiding. Ze wilden weten waarom hun vliegtuig omlaag bleef duiken, maar het lukte niet het probleem tijdig op te lossen. Dat zeggen drie ingewijden tegen Reuters. Exact hetzelfde toestel had een dag eerder al identieke problemen gehad. Toen bood een extra piloot aan boord redding. Intussen groeit in de VS de kritiek op vliegtuigbouwer Boeing en luchtvaartautoriteit FAA. Toevallig of niet gaat die kritiek over een cruciaal softwaresysteem dat moet verhinderen dat het vliegtuig te veel achterover helt.
Het vliegtuig van Lion Air crashte in oktober vorig jaar in de Javazee. Alle 189 inzittenden kwamen om. Recent crashte ook een Boeing 737 MAX 8 in Ethiopië, daarbij verloren 157 mensen het leven.
Onjuiste gegevens
De wijze waarop de piloten van de Lion Air-vlucht worstelden met hun toestel is te horen op de cockpitvoicerecorder, een van de zwarte dozen. Bij de bewuste vlucht zou de computer op basis van onjuiste gegevens de neus van het toestel omlaag hebben gedrukt. De 31-jarige gezagvoerder droeg de controle uiteindelijk over aan de copiloot, zodat hij zelf in de handleiding kon zoeken naar een oplossing. De copiloot wist het toestel niet onder controle te houden, zeggen twee van de bronnen.
Identiek dezelfde storing
Een Boeing 737 MAX-vlucht van Lion Air kreeg een dag voor hetzelfde toestel van de maatschappij op 29 oktober crashte overigens te maken met identiek dezelfde storing.
Toen was er echter een extra piloot aan boord, die ook in de cockpit zat, en die het probleem wist op te lossen. De piloot kon het probleem correct inschatten en vertelde de bemanning hoe ze het slecht werkende besturingssysteem moesten uitschakelen. Dat vernam Bloomberg van twee mensen die vertrouwd zijn met het Indonesische onderzoek.
De aanwezigheid van een derde piloot in de cockpit van de eerdere Lion Air-vlucht is een nieuwe onthulling, en stond niet in het rapport van 28 november van de Indonesische autoriteiten over de crash. Het kan mogelijk helpen om een antwoord te vinden op de vraag waarom de ene piloot die met het probleem te maken kreeg een ramp kon vermijden, terwijl de andere crashte.
Cruciaal onderdeel
Intussen groeit de kritiek rond de 737 MAX, schrijft The New York Times. Zo zou Boeing de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA niet correct hebben geïnformeerd over aanpassingen in het softwaresysteem MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) dat moet verhinderen dat het toestel te veel achterover helt.
Doordat de motoren van de 737 Max groter zijn en op een andere plek zitten dan bij oudere versies van het toestel is de aerodynamica flink veranderd. MCAS moet de invloed van die aanpassingen beperken en is daarom een cruciaal onderdeel van het toestel. Maar de FAA vertrouwde te veel op Boeing bij goedkeuring van de 737 Max, zo schrijft de krant. De FAA testte het systeem nauwelijks.
De vliegtuigfabrikant ruziede al sinds de crash van Lion Air in oktober over de softwareupdates. De vliegtuigbouwer en de FAA konden het niet eens worden over hoe ver die ingreep moest gaan. De FAA ligt ook onder vuur omdat het pas in een later stadium de 737 Max aan de grond hield.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zwarte dozen uit neergestorte Boeings 737 MAX vertonen “duidelijke gelijkenissen”
-
IN BEELD. “Apocalyptisch”: Griekenland in de greep van knalrode luchten door Saharastof
Sterke wind vanuit het zuiden heeft dinsdag een pak Saharastof meegevoerd naar Griekenland. Verschillende zuidelijke regio’s kregen zo een oranje deken over zich heen. De knalrode luchten leverden “apocalyptische” beelden op. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
-
Vroegere agent schiet ex en minderjarige vriendin dood in VS, daarna vlucht hij met zoontje (1)
-
Muizen aan boord vertragen start Europees kiwiseizoen van producent Zespri
Kiwiproducent Zespri heeft de start van zijn Europees verkoopseizoen met een week uitgesteld. Op het eerste charterschip richting Zeebrugge werden namelijk muizen ontdekt in de fruitruimen. Dat laat de kiwiproducent weten in een persbericht. -
TERUGLEZEN OEKRAÏNE. Kiev gebruikt voor het eerst langeafstandsraket met bereik van 300 kilometer
Lees hier al het nieuws van woensdag 24 april terug over de oorlog in Oekraïne. De Verenigde Staten hebben eerder deze maand heimelijk langeafstandsraketten naar Oekraïne gestuurd, nog voor het Amerikaanse Congres dinsdag een nieuw hulppakket voor Kiev goedkeurde. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken woensdag bekendgemaakt. Het gaat om langeafstandsraketten van het type ATACMS, die deze maand meteen twee keer door Oekraïne zijn ingezet. President Joe Biden ondertekende woensdag het nieuwe steunpakket voor Oekraïne. De eerste zendingen van Amerikaanse militair materieel zullen in de komende uren al plaatsvinden, liet hij verstaan. -
2
Meer dan 400 reddingswerkers op zoek naar vermiste Arian (6) in Duitsland: “Hij is autistisch, spreekt niet en reageert niet als hij aangesproken wordt”
-
Vader verdwenen Lina geeft voor het eerst sinds haar verdwijning een interview: “Naarmate de tijd verstrijkt neemt de hoop af”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Piloot gecrashte Boeing vroeg “paniekerig” te mogen terugkeren, terwijl vliegtuig abnormaal versnelde: “Break, break”
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Stausens
aaron aerts
aaron aerts
Bart Werbrouck
Albert Debussy